تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1400 - 17:16
کد خبر : 97368

رئیس موسسه تحقیبات برنج کشور: کشاورزان در نوع و میزان استفاده از کودهای شیمیایی هوشیار باشند

رئیس موسسه تحقیبات برنج کشور: کشاورزان در نوع و میزان استفاده از کودهای شیمیایی هوشیار باشند

جارستان-ایرنا:رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با تامید بر اینکه کشاورزان باید در استفاده از کودهای شیمیایی هوشیارانه عمل کنند، گفت: نوع و زمان مناسب استفاده از کود می تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی به خصوص تولید برنج بسیار موثر باشد. دکتر مریم حسینی روز دوشنبه هنگام آغاز توزیع ۷۵ تن کود استاندارد بین کشاورزان

جارستان-ایرنا:رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با تامید بر اینکه کشاورزان باید در استفاده از کودهای شیمیایی هوشیارانه عمل کنند، گفت: نوع و زمان مناسب استفاده از کود می تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی به خصوص تولید برنج بسیار موثر باشد.

دکتر مریم حسینی روز دوشنبه هنگام آغاز توزیع ۷۵ تن کود استاندارد بین کشاورزان گیلانی در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت: اگر کشاورزان از نوع و زمان مناسب برای کوددهی را رعایت کنند، به طور حتم حداقل افزایش تولید خواهند داشت.

وی افزود: طبق استانداردهای جهانی باید از بذر گواهی شده که دارای گواهی استاندارد شده است و همچنین کود استاندارد شده استفاده کنیم که عاری از آفات و علف های هرز باشد که این امر موجب کاهش میزان هزینه و افزایش میزان محصول و در نهایت شاهد افزایش میزان درآمد کشاورزان را به همراه خواهد داشت.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: یکی از راههای کمک به کشاورزان ، قرار دادن بذر گواهی شده است، زیرا نوع بذری که باید استفاده کنند بسیار مهم است که در این راستا، بذرهای رقم محلی و بذر اصلاح شده باید استاندارد و گواهی شده و عاری از بیماری های قارچی ، آفات و علف های هرز باشند.

حسینی همچنین اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد از بذری که توسط شالیکاران استفاده می شود باید تولید گیاهچه سبز کند که حدود ۱۸ درصد کشاورزان از این بذر استفاده می کنند.

وی به طرح بسیج همگام با کشاورز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح سعی شده از بذر و کودهای استاندارد و گوهای شده استفاده شود که با انجام این طرح که توسط موسسه تحقیات برنج، جهاد کشاورزی و سپاه قدس گیلان از سه سال گذشته آغاز شده، شاهد افزایش تولید برنج تا حدود ۲۵ درصد در مزارع تحت پوشش این طرح هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور بیان کرد: هدف انجام این طرح بسیار گسترده است که در نهایت، هم افزایی دستگاه های مختلف می باشد تا منجر به تولید بیشتر کشاورزان شود و به همین دلیل محوریت طرح را با کشاورزان آغاز و هم اینک این طرح بیش از ۱۶ هزار کشاورز را تحت پوشش قرار می دهد.

مریم حسینی اضافه کرد: این موسسه در این طرح، آموزش مهندسین کشاورزی بسجی ، تغذیه خاک و افزایش عملکرد را برعهده دارد که نمونه گیری خاک توسط مهندسین انجام می شود و بر اساس تجزیه نمونه خاک ، میزان و نوع کود مشخص و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد : خوشبختانه در این طرح کشاورزان با میانگین افزایش محصول خود از هشت تا حدود ۲۵ درصد را شاهد هستند، در حالی که سایر کشاورزان به دلیل مدیریت نادرست به خصوص در زمان و نوع استفاده از کود، شاهد کاهش محصول خود هستند.

استان گیلان با داشتن حدود ۲۳۸ هزار هکتار مزارع برنج، ۳۵ درصد از اراضی این محصول راهبردی و تولید ۳۰ درصد از برنج کشور را به خود  اختصاص داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.