تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 - 11:43
کد خبر : 96785

رنسانس مدرسه‌سازی در تهران؛ تخریب و بازسازی ۱۷۴۲ کلاس درس در استان

رنسانس مدرسه‌سازی در تهران؛ تخریب و بازسازی ۱۷۴۲ کلاس درس در استان

جارستان-ایرنا:استان تهران از لحاظ سرانه فضای آموزشی پس از سیستان و بلوچستان، محرومترین استان کشور است، با این وجود دولت در هشت سال گذشته یک هزار و ۷۴۲ باب کلاس درس فرسوده را در این استان تخریب و بازسازی و ۳۱۸ باب کلاس درس را مقاوم‌سازی کرده است. بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار

جارستان-ایرنا:استان تهران از لحاظ سرانه فضای آموزشی پس از سیستان و بلوچستان، محرومترین استان کشور است، با این وجود دولت در هشت سال گذشته یک هزار و ۷۴۲ باب کلاس درس فرسوده را در این استان تخریب و بازسازی و ۳۱۸ باب کلاس درس را مقاوم‌سازی کرده است.

بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود ۸ هزار و ۳۱۵ مدرسه استان تهران تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند.

مسئولان آموزش و پرورش و استاندار تهران چند سال اخیر در جلسات، همایش‌ها و نشست‌های مختلف بر فرسودگی ۴۰ تا ۵۰ درصدی مدارس پایتخت، کمبود فضای آموزشی به خصوص در بعضی از مناطق تهران همچون منطقه ۲۲ شهرداری تهران و در شهرستان‌های استان که منجر به دو شیفته شدن ۷۰ درصد از مدارس شده و تراکم ۳۲ نفری جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس استان تاکید و اعلام کردند استان به یکهزار مدرسه ۱۵ کلاسه جدید نیاز دارد تا میانگین تراکم دانش‌آموزی به ۲۴ نفر در هر کلاس که استاندارد کشوری است، برسد که این موضوع نیامند بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

همچنین مسئولان اعلام کردند استان تهران از لحاظ سرانه فضای آموزشی پس از سیستان و بلوچستان محرومترین استان است و با توجه به افزایش جمعیت و مهاجرت به استان تهران، فضاهای آموزشی و فرهنگی پاسخگوی نیاز این جمعیت نیست و توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد: با مهاجرت‌های صورت گرفته، سالانه ۳۰ هزار دانش‌آموز به مناطق مختلف شهرستان‌های استان تهران افزوده می‌شود که ساماندهی این افراد، به احداث مدارس جدید نیاز دارد.

محمد صیدلو اظهارداشت: استان تهران پایتخت مسکن مهر است که به دلیل بی‌توجهی به برخی از قوانین از جمله الزام انبوه سازان به ساخت مدارس در مجتمع‌های دارای ۲۰۰ واحد، مناطقی مانند پرند و پردیس را با چالش بزرگ کمبود فضای آموزشی مواجه کرده است.

صیدلو با اشاره به تحصیل هزاران نفر از دانش‌آموزان اتباع درشهرستان‌های استان تهران گفت: در حال حاضر ۵۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع در استان‌های مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر در مدارس شهرستان‌های استان تهران حضور دارند.

مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ با اشاره به اینکه این استان بیشترین مدارس فرسوده کشور را در خود جای داده است، اظهارداشت: بازسازی مدارس فرسوده و ساخت مدارس جدید در استان به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، همچنین بازسازی ۲۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس فرسوده تهران بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

علی شهری گفت: تحقق این موضوع با اعتبارات دولتی سال‌ها به طول خواهد انجامید اما اگر خیران، نهادها و موسسه‌ها به کمک مدرسه‌سازی در استان تهران بیایند، در مدت زمانی کوتاه امکان بازسازی و احداث مدارس به وجود خواهد آمد.

برای دستیابی به توسعه، علاوه بر تامین نیروی انسانی، آموزش کمی و کیفی دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا آینده متعلق به آنان است، کسب علم و دانش و تربیت نسلی فعال و پویا در مدارس و کلاس‌های درس استاندارد و ایمن محقق خواهد شد، برای ایمن‌سازی و تخریب و نوسازی مدارس فرسوده علاوه بر تامین اعتبار از سوی دولت، برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی همچون طرح ملی «آجر به آجر» و پویش‌های «آجرهای مهربانی»، «مهر را با محرم آغاز کنیم» و «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» ذیل این طرح برای مشارکت خیرین در دستور کار قرار گرفت که در مجموع بیش از یک میلیون نفر در قالب این پویش‌ها، بیش از هشت میلیارد تومان به مدرسه‌سازی کمک کرده‌اند.

در سال‌های اخیر نیز مدارسی در شهر تهران با مشارکت دانش‌آموزان ساخته شده است که ساخت مدرسه «ایران مهر» در منطقه ۱۱ با مشارکت دانش‌آموزان، اولیا و معلمان در قالب طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی» و مدرسه «نوجوانان انقلاب» در منطقه چهار با مشارکت دانش‌آموزان و جمعی از خیرین از این جمله است.

اجرای طرح ساخت ۱۲ هزار کلاس درس در استان تهران

جلسه ستاد پیگیری طرح ساخت ۱۲ هزار کلاس درس در استان تهران ۱۵ دی ۱۳۹۸ با حضور انوشیروان محسنی بندپی استاندار، معاونان استاندار و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و سیدهادی موجانی رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان‌های استان تهران در راستای بهبود وضعیت، رفع مشکلات و کمبود فضای آموزشی استان برگزار شد و عملیاتی‌شدن احداث ۲هزار و ۸۲۰ کلاس درس طی ۲ سال در دستور کار قرار گفت.

مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ با اشاره به اجرای این طرح با حمایت استاندار تهران و همراهی جامعه خیرین مدرسه‌ساز اظهارداشت: قرار است با مشارکت و تامین منابع از طریق دولت، خیرین حقیقی، خیرین عمومی، نهادها و سازمان‌هایی که مسئولیت اجتماعی دارند و تبدیل به احسن املاک موجود آموزش و پرورش(هر یک به سهم مساوی) حداقل ۱۲ هزار کلاس درس طی برنامه پنج ساله در استان تهران ساخته شود.

علی شهری گفت: طی دو سال اخیر، خیرین حقیقی در تامین منابع، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مشارکت داشتند، در بخش دولتی بیش از آنچه که در برنامه دیده شده تامین منابع شده است، در بخش خیرین عمومی و مسئولیت‌های اجتماعی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش منابع قابل توجه نبود، اقداماتی برای تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش انجام شده که امیدواریم نتایج قابل قبولی داشته باشد و بتوان بیش از ۲۵ درصد از آن منبع را برای بازسازی فضاهای فرسوده و ساخت مدارس جدید در مناطق تامین کرد.

الزام انبوه‌سازان منطقه ۲۲ پایتخت به ساخت فضاهای آموزشی

همانطور که گفته شد، منطقه ۲۲ شهرداری تهران از جمله مناطقی است که با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه است، این منطقه از لحاظ آموزشی زیرمجموعه منطقه پنج آموزش و پرورش است که حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، پیش‌بینی می‌شود این منطقه پنج سال آینده جمعیتی بیش از ۵۲۰ هزار نفر داشته باشد که نیازمند حداقل یکصد مدرسه جدید خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در آئین کلنگ‌زنی پروژه‌های آموزشی شهید آقایان، خیرساز مسعود پیام و مرحوم حسین خورسندنیا در منطقه پنج آموزش و پرورش پایتخت با اشاره به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز اظهارداشت: برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در منطقه ۲۲، خیر مدرسه‌ساز هست اما زمین با کاربری آموزشی وجود ندارد و از لحاظ فضای آموزشی با مشکلات بسیاری در این منطقه مواجه هستیم.

عبدالرضا فولادوند با اشاره به ساخت و سازهای انبوه در منطقه ۲۲ گفت: ۱۱۱ هزار واحد مسکونی در این منطقه ساخته شده و به جای پیش‌بینی ۱۲۰ مدرسه تنها ۴۱ مدرسه داریم، تعداد زیادی از دانش‌آموزان منطقه ۲۲ برای تحصیل به منطقه پنج تردد می‌کنند که مشکلات و خطرات بسیاری برای آنان در پی دارد، همچنین این منطقه به دلیل مجاورت با منطقه ۲۲ بیشترین مشکلات را از لحاظ فضای آموزشی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: شرکت‌های عمران و انبوه ساز در منطقه ۲۲ در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز باید تأسیسات زیربنایی از جمله فضای آموزشی را مورد توجه قرار دهند.

با توجه به وجود برخی مشکلات در حوزه فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ پایتخت و پیرو مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر رسیدگی به مشکلات این منطقه در حوزه تأمین فضاهای آموزشی، جلسه رفع مشکلات این فضاهای آموزشی به میزبانی شورای اسلامی شهر تهران برگزار و در این جلسه بر انجام تعهدات انبوه‌سازان بر اساس ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برای احداث فضاهای آموزشی تاکید و مقرر شد تا با مساعدت شهرداری، موضوع توسط آموزش و پرورش پیگیری شود.

همچنین، به لحاظ ضرورت تأمین فضای آموزشی در منطقه ۲۲ تهران، مقرر شد شهرداری نسبت به مشخص‌کردن فضای آموزشی مورد نیاز در طرح تفصیلی منطقه، زمین مناسب با کاربری آموزشی برای احداث پنج واحد آموزشی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

تخریب و بازسازی یکهزار و ۷۴۲ کلاس درس

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در هشت سال گذشته، اقدامات قابل توجهی در راستای بهبود و رفع مشکلات فضای آموزشی انجام داده است، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با ارایه گزارشی از عملکرد هشت ساله این نهاد به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه آموزش و پرورش استان با جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۲میلیون نفر(دولتی و غیردولتی) متولی ارائه خدمات برتر و نوین تعلیم و تربیت به افراد لازم‌التعلیم است و همکاران این اداره کل بی‌وقفه در راستای نیل به هدف مهم مدرسه‌سازی در تلاش هستند.

جاسم حسین‌پور درباره وضعیت پروژه‌های تحویل شده طی هشت سال گذشته اظهارداشت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، یکهزار و ۷۴۳ باب کلاس درس فرسوده در استان تهران تخریب و بازسازی و ۳۱۸ باب کلاس درس مقاوم‌سازی شده است.

وی گفت: کل کلاس‌های تحویل شده طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، ۶هزار و ۹۳۶ باب بوده است، همچنین در این مدت پروژه‌های غیرکلاسی(سالن ورزشی، نمازخانه و…) با ۵۳هزار و ۶۰۴ مترمربع زیربنا به بهره‌برداری رسیده است.

حسین‌پور درباره وضعیت تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی طبق قانون طی هشت سال گذشته بیان کرد: در حوزه تخریب و بازسازی در این مدت، ۱۴هزار و ۲۷۸ اتاق کلاس درس تخریب و در قالب ۳۸۱ مدرسه و ۶هزار و ۱۳۲ کلاس درس بازسازی و تحویل داده شد، اتاق کلاس تخریبی مانده از قانون با احتساب فقط کلاس‌های تحویلی، ۸هزار و ۴۶۹ باب بوده که ۵۹ درصد مانده و ۴۱ درصد انجام شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهارداشت: همچنین طی هشت سال گذشته، ۱۹هزار و ۴۱۳ اتاق کلاس مقاوم‌سازی و در قالب ۳۴۶ مدرسه و ۵هزار و ۱۰۱ کلاس درس تحویل داده شد، اتاق کلاس از قانون با احتساب فقط کلاس‌های تحویلی، ۱۳هزار و ۵۹۰ باب بوده که ۷۰ درصد مانده و ۳۰ درصد انجام شده است.

وی، مدارس حیات طیبه شهریار، حیات طیبه شهر قدس، حیات طیبه منطقه ۱۹، مدرسه مدنی منطقه یک، مدرسه خیری یزدی منطقه ۱۶، هنرستان زینبیه دماوند، مدرسه علامه طباطبایی منطقه ۱۰، مدرسه مجید عباسی منطقه پنج را از پروژه‌های عمرانی شاخص اداره کل نوسازی مدارس استان تهران طی هشت سال گذشته عنوان کرد.

به گفته حسین‌پور، حذف بخاری‌های شعله مستقیم گازسوز در قالب ۶۷۸ پروژه و ۷هزار و ۳۶۷ کلاس درس از مهمترین اقدامات و دستاوردهای اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران طی هشت سال گذشته بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای احداث ۱۲هزار کلاس درس از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ از محل جذب خیرین مدرسه‌ساز، خیرین عمومی و تغییر کاربری انجام شده است، به گونه‎‌ای که در سال ۱۳۹۷ درصد تحقق برنامه ۶۱.۲ درصد و در سال ۱۳۹۸ این میزان ۷۵.۲ درصد است.

وی درباره وضعیت اعتبارات برای نوسازی و ساخت مدارس جدید در استان تهران اظهارداشت: سال ۱۳۹۲، از اعتبار ملی ۹۷۹ میلیون و ۷۶۴هزار ریال، ۵۰۷ هزار و ۵۶۷ ریال اختصاص یافت که سال ۱۳۹۹، از ۴ میلیون و ۵۹۰هزار و ۱۷۶ ریال، ۴میلیون و ۴۳۲هزار و ۵۳۴ ریال اختصاص یافت.

حسین‌پور با اشاره به اینکه در حوزه تخصیص اعتبارات استانی نیز طی هشت سال گذشته شاهد افزایش بودیم، گفت: سال ۱۳۹۲، از ۵۲۰هزار و ۶۱۲ ریال بودجه استانی، ۲۲۷هزار و ۳۷۰ ریال اختصاص یافت و در سال ۱۳۹۹، از ۷۵۲هزار و ۵۶۵ ریال اعتبار، ۴۷۶هزار و ۴۸ ریال اختصاص یافت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران همچنین درباره نحوه تعامل این نهاد طی هشت سال گذشته با مجمع خیرین(تعداد خیرین، اقدامات خیرین اعم از مشارکت در ساخت و سهم آورده) بیان کرد: این تعاملات در قالب اجرای جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز انجام می‌شود که سال ۱۳۹۲، ۸۶ خیر در پانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز برای مشارکت ۶۵۳ میلیارد و ۷۴۲ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۹۲۲ ریالی متعهد شدند که از این میزان ۵۵۹ میلیارد و ۹۶ میلیون و ۴۲۵هزار و ۹۲۲ ریال تحقق پیدا کرد.

وی افزود: سال ۱۳۹۹، در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، ۷۴ خیر برای مشارکت یک بیلیون و ۷۹۸ میلیارد و ۶۰۲ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۳۶ ریال متعهد شدند که ۸۷۶ میلیارد و ۳۵۴ میلیون ریال تحقق پیدا کرد.

حسین‌پور درباره وضعیت مدارس، کلاس‌ها و تعداد دانش‌آموزان و امکانات مدارس در دولت دوازدهم و تغییر و تحولات در این مدت اظهارداشت: تعداد مدارس در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶، ۵هزار و ۱۱۳، سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، ۵هزار و ۴۷۳، سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، ۵هزار و ۳۴۶ و سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۵هزار و ۴۲۱ بوده است.

وی گفت: تعداد کلاس‌های درس، در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶، ۵۳هزار و ۴۷ باب، سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، ۵۶هزار و ۲۷۰ باب، سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، ۵۶ هزار و ۴۴۸ باب بود که این تعداد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۵۷هزار و ۶۲۵ باب افزایش پیدا کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶، یک میلیون و ۶۷۳هزار و ۸۸۵ نفر، سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، یک میلیون و ۷۵۶هزار و ۱۵۲ نفر، سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، یک میلیون و ۷۷۰هزار و ۱۶۸ نفر بود که این آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به یک میلیون و ۸۳۶هزار و ۵۶۴ نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا، ۱۵ پروژه آموزشی و فرهنگی در قالب یکصد و ۶۵ کلاس درس با ۲۶ هزار و ۲۲۶ مترمربع زیربنا و با اعتبار حدود ۱۲۵ میلیارد تومان ۱۶ اردیبهشت امسال به صورت ویدیوکنفرانس با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و جمعی از مسئولان همزمان با سراسر کشور افتتاح شد. در این آیین هفت پروژه آموزشی در قالب ۷۵ کلاس درس با هشت هزار و ۸۵۱ مترمربع زیربنا در شهرستان‌های اسلامشهر، بهارستان، پیشوا، شهر قدس، شهریار و دماوند و هشت پروژه آموزشی نیز در قالب ۹۰ کلاس درس با ۱۷ هزار و ۳۷۵ مترمربع زیربنا در مناطق یک، پنج، هشت، ۱۲ و ۱۴ شهر تهران به بهره‌برداری رسید.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اردیبهشت امسال تعداد ۲۶۸ فضای آموزشی با یکهزار و ۲۹۵ کلاس درس در یکصد و ۸۰ هزار مترمربع زیربنا آماده و با تجهیزات و امکانات مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. این فضاهای آموزشی در ۱۵ استان کشور با بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است و پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این پروژه‌های آموزشی، حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز در مدارس نوساز به تحصیل بپردازند.

امید است با پایان دولت، ساخت مدارس و توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی در استان تهران متوقف نشود و همچون گذشته ادامه پیدا کند تا شرایط مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.