ظهر روز شنبه ۱۱ اردیبهشت بخشی از سقف کارگاه تونل شماره ۴٢ معدن هنگام استخراج ریزش کرد و در این حادثه ۲ نفر کارگر پیمانکاری شرکت به‌نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی محبوس شدند.

پیکر بی جان کارگران معدن پس از ۶ روز پیدا شد

دقایقی پس از این حادثه کار جست‌و‌جو برای پیدا کردن این دو کارگر آغاز شد. اما با گذشت ۶ روز از این ماجرا سرانجام شامگاه پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت تیم‌های تخصصی امداد و نجات هلال احمر در کنار ۵ تیم ۳۰ نفره تخصصی در معدن زغال سنگ نخست پیکر بی‌جان یکی از کارگران را پیدا کردند و در نهایت نیمه شب پنجشنبه نیز با کشف پیکر دومین کارگر عملیات امداد و نجات پس از ۶ روز متوالی پایان یافت.

منصور شریف، مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی در این باره گفت: ساعت ۲۰ پنجشنبه پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه ریزش تونل نخست پیکر «میلاد روشنایی» کشف شد و به فاصله سه ساعت و نیم بعد از آن پیکر بی‌جان «سید علی اصغر افضلی» دومین معدنچی محبوس در معدن زغال سنگ طزره، پیدا شد.

جزئیات جدید از مرگ این ۲ کارگر معدن

وی خاطرنشان کرد: تخریب کامل کارگاه و حجم شدید آوار، نشان دهنده این موضوع است که پیکر این ۲ معدنچی در لحظات اول حادثه زیر آوار مدفون شده بود. شریف بیان کرد: از ابتدای وقوع حادثه تیم‌های تخصصی معدن در قالب پنج تیم شامل ۱۵۰ نفر، عملیات برداشت آوار را برعهده داشتند. در روز پایانی عملیات نیز سگ‌های زنده یاب از شهر سمنان و تهران به محل حادثه اعزام شدند و دستگاه‌های فلزیاب نیز به کمک امدادگران معدن آمده بود.

وی ضمن عرض تسلیت به خانواده ۲ کارگر معدن طزره، خاطرنشان کرد: حادثه معدن زغال سنگ در حدود ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت در تونل شماره ۴٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی در کارگاه استخراج ١٣ k پیشرو رخ داد.

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه با کشف اجساد ۲ کارگر، عملیات ۶ روزه نجات که بی‌وقفه با تلاش شبانه‌روزی ۱۵۰ نفر از اعضای تیم‌های امداد و نجات و کارگران باتجربه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در جریان بود، به پایان رسید افزود: گزارش دقیق وقوع حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن پس از تکمیل بررسی‌ها، کشف عوامل اصلی وقوع حادثه و بررسی جوانب امر و نیز جمع‌بندی نهایی موضوع، از سوی اداره بازرسی کار استان تنظیم و به مراجع ذیصلاح تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به صدور دستور تعطیلی معادن ریزش کرده تا اطلاع ثانوی بیان کرد: بلافاصله پس از اتمام عملیات امداد و نجات و کشف پیکر بی‌جان کارگران محبوس، تمام فعالیت‌ تونل‌های k12 و k13 و تونل ۴۲ تا زمان تعیین تکلیف قطعی وضعیت آنان، تعطیل و همه کارگران از محیط کارگاه خارج می‌شوند.