تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1399 - 11:27
کد خبر : 88770

نهال توت اصلاح شده در هفت استان کشور تولید می شود

نهال توت اصلاح شده در هفت استان کشور تولید می شود

جارستان به نقل از ایسنا؛ رئیس اداره حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت مرکز توسعه نوغانداری کشور از تولید نهال توت اصلاح شده در هفت استان کشور خبر داد. محمدصادق عزیزان روز دوشنبه اظهار داشت: تولید نهال توت اصلاح شده در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و شمالی، همدان

جارستان به نقل از ایسنا؛ رئیس اداره حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت مرکز توسعه نوغانداری کشور از تولید نهال توت اصلاح شده در هفت استان کشور خبر داد.

محمدصادق عزیزان روز دوشنبه اظهار داشت: تولید نهال توت اصلاح شده در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و شمالی، همدان و آذربایجان شرقی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تولید این نهالها برای نخستین بار در استان های یاد شده انجام می شود، اضافه کرد: این اقدام از اسفندماه سال گذشته در هفت استان آغاز شده که تا اسفندماه امسال پس از اتمام کار در بین استان های کشور توزیع می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای تولید نهال در سطح کشور ابتدا باید نهاده اولیه شامل سرشاخه و قلمه در اختیار باشد لذا در این ارتباط در مزرعه فومن مرکز توسعه نوغانداری و آهنگر کلاء قائمشهر مازندران توتستان پایه مادری هر یک به وسعت ۶ شش هکتار ایجاد کرده ایم.

این مسئول بیان داشت: نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار قلمه توت به هفت استان کشور برای تولید نهال اصلاح شده توزیع شده است.

وی با اشاره به اهمیت تولید نهال توت اصلاح شده اظهار داشت: نوغانداران برای افزایش ظرفیت پرورش پیله کرم ابریشم به برگ توت بیشتری نیاز دارند بنابراین تولید نهال اصلاح شده و توزیع آن در بین نوغانداران موجب افزایش ظرفیت توتستان ها می شود.

رئیس اداره حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت سازمان نوغانداری کشور با بیان اینکه جایگزینی توتستان های اصلاح شده به جای توتستان های قدیمی اهمیت زیادی دارد، خاطر نشان کرد: توتستان های اصلاح شده از برگ بیشتری برخوردارند لذا نوغانداران می توانند کرم ابریشم بیشتری داشته باشند.

پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد انجام می شود، ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان، به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر، پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید.

٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می رود.

افزون بر ۹ هزار خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۵۰۰ تن پیله ابریشم تولید می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.