تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399 - 16:27
کد خبر : 88111

دهیار روستای فشتکه خمام: حصیربافی فرصتی برای معرفی ظرفیت های بومی و ایجاد اشتغال است

دهیار روستای فشتکه خمام: حصیربافی فرصتی برای معرفی ظرفیت های بومی و ایجاد اشتغال است

جارستان به نقل از ایسنا؛ دهیار روستای فشتکه خمام گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بازار و همچنین جایگاه صنایع دستی در بین مردم، حصیربافی نیز پیشرفت بسیاری داشته است که علاوه بر معرفی ظرفیت های بومی به ایجاد اشتغال برای جوانان تبدیل شده است. حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و شاید کهن‌ترین آنها

جارستان به نقل از ایسنا؛ دهیار روستای فشتکه خمام گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بازار و همچنین جایگاه صنایع دستی در بین مردم، حصیربافی نیز پیشرفت بسیاری داشته است که علاوه بر معرفی ظرفیت های بومی به ایجاد اشتغال برای جوانان تبدیل شده است.

حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و شاید کهن‌ترین آنها باشد، از دوران باستان ایرانیان قدیم نه فقط از حصیر بعنوان زیرانداز استفاده می کردند بلکه ظروف حصیری نیز بسیار متداول بود. امروزه نیز ظروف حصیری مورد استقبال مردم است.

حصیربافی به عنوان یک فعالیت اقتصادی می‌تواند زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند، همچنین این هنر می تواند بستری برای معرفی بهتر و فراگیر فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج کشور باشد.

فشتکه یکی از روستاهای شهر خمام است که در مسیر جاده انزلی قرار دارد و به عنوان روستای ملی حصیر ایران انتخاب شده است. از کوچک و بزرگ در این روستا الفبای بافت حصیر را می دانند و هر خانه یک پایگاه برای تولید حصیر است.

ماده اولیه برای حصیربافی از نوعی گیاه که به نام لی معروف است تامین می شود و در جنگلی کوچک درحاشیه روستا فشتکه می روید. همچنین گیاه لی در اطراف مرداب  ها و مناطق باتلاقی نزدیک به دریا رشد می کند و به وفور و بدون هزینه در دسترس است.

فشتکه ۷۰۰ حصیرباف دارد

جواد افکنده، دهیار روستای فشکته در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به قدمت بالای بافت حصیر در گیلان گفت: در قدیم حصیربافی برای برخی خانوار بصورت تفریح و نیاز برخی محصولات در خود خانواده مورد استفاده قرار می  گرفت و در برخی خانواده ها نیز به دلیل کم بودن رونق اقتصادی در شش ماه دوم سال به عنوان شغل مکمل بعد از کشاورزی انجام می گرفت.

وی تصریح کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بازار و همچنین جایگاه صنایع دستی در بین مردم، حصیربافی نیز پیشرفت بسیاری داشته و از چند محصول به چند صد محصول در طرح ها و ابعاد و با کیفیت های متفاوت عرضه می شود.

دهیار روستای فشتکه با بیان اینکه روستای فشتکه دارای٧٠٠ حصیرباف است گفت: از این تعداد ۴٠٠نفر مدرک تولید انفرادی حصیربافی را دارند.

اقدامات مطلوب سازمان جهاددانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در روستای فشتکه

افکنده با اشاره به همکاری های سازمان جهاددانشگاهی در این روستا که در راستای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی انجام گرفته است، گفت: تخصصی کردن آموزش ها، بهره مندی مردم روستا از مباحثی چون مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت های بومی از اهداف آموزش ها در طرح توسعه ملی مشاغل خانگی است که در این روستا صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خانه ملی حصیر ایران در روستای فشتکه راه اندازی شده است، گفت: ظرفیت حصیربافی تنها مختص روستای فشتکه نیست بلکه از نوار ساحلی از روستاهای انزلی مثل آبکنار شروع و تا سمت کیاشهر ادامه دارد.

دهیار روستای فشتکه از برگزاری نمایشگاه دائمی حصیربافی در این روستا خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف عرضه محصولات در این روستا برپا خواهد شد.

افکنده در پاسخ به این سوال که آیا محصولات تولیدی حصیر در این روستا به کشورهای دیگر صادر شده است؟ گفت: حصیرهای تولیدی در این روستا در سال های گذشته به امارات، ایتالیا و چند کشور دیگر صادر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به کمک برخی عوامل از جمله دهیاری و نهادهای مختلف دست واسطه ها نیز کوتاه و محصولات بصورت عمده و تکی از خود روستای فشتکه و اطراف تامین می شود.

طرح توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان و براساس انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت کار اجرا شده است و جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح است، در قالب اجرای این طرح بیش از ۵۴ هزار نفر در سطح کشور در حوزه مشاغل خانگی توانمند می شوند که از این تعداد سهم استان گیلان ۲۱۰۰ نفر است که این ظرفیت در استان تکمیل شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.