تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 - 22:07
کد خبر : 881

ثابت قدم،بزرگترین دشمن ثابت قدم!

ثابت قدم،بزرگترین دشمن ثابت قدم!

جارستان-رضا جمشیدی:هفته گذشته در جریان استیضاح شهردار رشت اتفاقاتی افتاد که بنده به عنوان کسی که مدتی افتخار عضویت در شورای چهارم را داشتم و البته اسم بنده نیز به عنوان کاندیدای شهرداری مطرح گردید لازم دانستم نکاتی را به سمع و نظر دوستان عزیز خودم در شورای چهارم و البته شخص شهردار رشت که

جارستان-رضا جمشیدی:هفته گذشته در جریان استیضاح شهردار رشت اتفاقاتی افتاد که بنده به عنوان کسی که مدتی افتخار عضویت در شورای چهارم را داشتم و البته اسم بنده نیز به عنوان کاندیدای شهرداری مطرح گردید لازم دانستم نکاتی را به سمع و نظر دوستان عزیز خودم در شورای چهارم و البته شخص شهردار رشت که منتخب همین شورای محترم میباشد ( نه اشخاص دیگری) برسانم.

مادامی که شهردار یک شهر به قانون که البته بخشی از آن قوانین و بخشنامه های ملی و بخشی دیگر در قالب مصوبات شورای محترم است پایبند باشد و دل در گرو دوستی این و آن نبندد قطعا استیضاح شهردار موضوعی بی معنی میباشد و قطعا به ثبات مدیریت شهری خدشه وارد خواهد ساخت. بنده از همان ابتدا مطمئن بودم که ایشان شورا را وارد چالش خواهند نمود و شنیده بودم اعتقادی به کار جمعی و شورایی ندارند. اما به هر دلیلی که نمیخواهم در اینجا باز نمایم ایشان شهردار شدند و علی رغم نظر برخی دستگاههای نظارتی توسط وزیر محترم کشور به عنوان شهردار کلانشهر رشت معرفی گردیدند و از آن روز ما نیز به حکم قانون ایشان را پذیرفتیم و زمانی بود که بودجه ۹۴ را همین شورای چهارم مصوب نموده بود و حول چهار محور ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود، ساماندهی لندفیل سراوان، ساماندهی وضعیت نابسامان روسازیها و ساماندهی رواناب سطحی متمرکز گردیده بودیم. از همان آغازین روزهای فعالیت ایشان متوجه شدیم که مهمترین برنامه ایشان اجرای طرحهای زودبازده میباشد که پیاده راه به اصطلاح فرهنگی، خط ویژه اتوبوس و پارکها و بوستانها نمونه ای از اولویتهای ایشان مییاشند.

در عمل خیلی برایشان اهمیتی نداشت که برای اجرای هر کاری چه بودجه ای مصوب شده است. در اثبات مدعای اینجانب میتوان به بودجه ۴ میلیاردی برای سنگ فرش بافت مرکزی و بولوار گیلان اشاره نمود که عملا ایشان چندین برابر این بودجه را فقط و فقط برای میدان شهرداری هزینه نمودند و هرگز مصوبه اصلاحی از شورای محترم دریافت ننمودند. در طرح اولیه قرار بود خیابان بحر العلوم و بولوار گیلان توسط سنگ فرش (نه کف پوش سیمانی) آرام سازی شوند. اما بعد از گذشت بیش از یکسال از فعالیت ایشان موارد ابهامی وجود دارد که بسیار سوال برانگیز است. هر چه باشد شنیده بودیم ایشان دانشگاه رفته است و درس خوانده اند و ظاهرا دکتری نیز دارند. علت اینکه اینگونه صحبت میکنم آن است که خیلی ها سر کلاسهای درس دانشگاههای معتبر ننشته اند ولی دکتر هستند! منظورم آن نوع دکترها نیست! دکترهایی است که درس گذرانده اند و در همه مقاطع کنکور شرکت نموده اند و در مقطع دکتری نیز پایان نامه گذرانده اند و دفاع کرده اند و حداقل مقالاتی از حاصل کار علمی خویش در ژورنال های بین المللی چاپ نموده اند. نکاتی که در ذیل لیست نموده ام فقط بخشی از ابهاماتی است که برخی از آنها را دوستان عزیزم محمود باقری خطیبانی و یا حاج حسین کارگرنیا که به مسلمانی ایشان اعتقاد دارم بارها و بارها تذکر داده اند. شاید اگر محمود باقری این موارد را اینقدر رسانه ای نمیکردند الان مردم شهر از شنیدن این موارد آزرده و یا حتی شوکه میشدند ولی اکنون کمی عادی تر شده است.

آیا در شرایطی که پروژه پیاده راه بافت مرکزی در بودجه مصوب شورای محترم شهر با عنوان سنگ فرش آمده است استفاده از کف پوش سیمانی آنهم به صورت تامین از خارج استان توجیهی دارد؟! آیا در این استان پهناور کسی پیدا نمیشود که کف پوش سیمانی تولید نماید؟! اگر این است پس چرا اینقدر آوای بومی گرایی سر میدهیم! همه یادشان هست که عزیزی فرمودند که خواننده هم باید بومی رشت باشد و لاغیر! آنوقت چگونه است که مشاور اصفهانی است و مصالح نیز همینطور!!
آیا در طرح اولیه قرار نبود در این سرزمین لم یزرعی که در میدان شهرداری ایجاد کرده اید درختی نیز پیدا شود و یا حوضچه ای که دمی بیاساییم و نگذر عمر را تماشا کنیم؟! پس شما را به خدا اصلا محمود باقری تحصیل کرده عمران و شهرسازی نمی باشد ولی برای آنانی که این رشته را خوانده اند بفرمایید این سرزمینی که ایجاد کرده اید برای چه چیزی است!!

از آنجایی که در شکایات مطروحه درکمیسیون ماده ۱۰۰ شهردار شهر شاکی و متشاکی شهروند میباشد بنابراین بنده اعتقاد دارم شهردار شهر و اعضای محترم شورا بایستی به اندازه کافی خویشتن دار باشند که اگر ساخت و سازی انجام میدهند دقیقا مطابق پروانه صادره که در واقع قوانین مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است باشد. بنده دو مورد سراغ دارم که مسئول تراز اول مدیریت شهری مرتکب ساخت و ساز خلاف پروانه شده و در ماده ۱۰۰ رای گرفته اند. اگر مردم به یک دکتری شهرسازی اعتماد نکنند به چه کسی اعتماد کنند؟! بنده نمیگویم شهردار شهر یا عضو محترم شورای شهر نباید ساخت و ساز کند و یا رستوران نداشته باشد. به هیچ کسی ارتباطی ندارد و شما به عنوان یک شهروند میتوانید در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت نمایید و البته کسی هم انتظار ندارد هیچ خطایی نکنید. نکته ای که بنده میگویم آنستکه خطاهای فاحش و آگاهانه اینچنینی مردم شهر را از تحصیل کرده ها ناامید ساخته و آنجاست که مشخص میشود کنار علم و دانش تعهد نیز باید باشد.

در یک کنفرانس خبری شورای چهارم به دو بخش تقسیم گردید و ۹ نفر دوست و بقیه باجگیر معرفی شدند. این نوع نگاه قطعا انسان را با مشکل مواجه می ساخت و تردیدی در این امر نداشتم. ممکن است در یک مقطعی به دلیل فقدان تجربه رفتارهای احساسی از فردی بروز کند ولی نکته این است که با گذشت زمان و کسب تجربه آنهم در دو دوره نبایستی رفتارهای ناپسند واحدی را مدام بروز دهیم. شاید برخی جوانک های احساسی محمود باقری و حسین کارگرنیا را نشناسند ولی من و شما که میشناسیم! کاگرنیا وقتی مخالف است که اعتقادش را به شما از دست بدهد! حال شما بفرمایید چه شده است که همان کسی که دوستش داشتید به خیل باجگیران پیوست؟! آیا دوستان شما از گزارش بازرسی استانداری خبر دارند؟!

عزل و نصب ها حق شماست و هیچ قانونی نمیتواند بر شما شرایط ویژه ای را تحمیل نماید. اما نکته ای که وجود دارد آن است که پس از دو دوره تصدی شهرداری کلانشهر رشت و در شرایطی که مدیران شهرداری همان مدیران قبلی میباشند جای بسی تعجب است که شما برای برخی سمت ها در یکسال چندین بار جابجایی داشته اید! دو حالت دارد یا پس از این همه حضور در شهرداری رشت هنوز پرسنل را و تواناییهایشان را نمیشناسید و یا اینکه فقط مدیرانی میخواهید که شما را امیرکبیر و معجزه و فلان و فلان بخوانند! نمیخواهم نامی را ذکر نمایم ولی برخی مدیران لایق را منزوی نموده اید و هرگز در دوره شما دیگر شانسی نخواهند داشت. حتی تعدادی از مدیران جوان و در عین حال باتجربه را یادم هست که بسیار با بنده برای انتخاب شما رایزنی نمودند و شما را لایق این پست میدانستند. پس از آنکه تشریف آوردید اول همانها را حذف نمودید. بنده مدیران فعلی شما را هم جزو سرمایه های شهرداری میدانم و به این عزیزان اعتقاد دارم ولی کاش مجبور به امضاء طومار علیه شورای شهر نمیشدند! اینکار خصومت و کدورت ایجاد میکند! وقتی شما به شورای شهر احترام نمیگذارید معلوم است که مدیران شما شورای شهر را مخل توسعه شهر بدانند! شنیده ام انگشت شمار مدیران شما همان رفتار و منش شما را عینا دیکته مینمایند و این بعد از رفتن شما میدان را برای انتقام جویی های شخصی خواهد گشود. بنابراین لطفا همه را دعوت به دوستی و تحمل یکدیگر ولو مخالف نمایید. این برای شما و برای همه ما خوب است.
داستان علی و عقیل را شنیده اید! البته داستان نیست! واقعیت است! علی دیگر تکرار نمیشود ولی رفتارهای علی گونه تا قیام قیامت خواهد بود! در کشوری اسلامی که امنیت خویش را مرهون خون شهدا چه شهدای دفاع مقدس و چه مدافعین حرم میداند سزاوار نیست که یک مسئول از بیت المال برای امورات شخصی برداشت نماید. امیدوار بودم رسید ها و اسنادی که حاج محمود باقری در سایت ها افشا نمودند و بیان نمودند که از تنخواه شهرداری برداشت شخصی شده است را انکار نمایید و به دفاع از خویش بپردازید! شما حتما شنیده اید که وزیر بهداشت فنلاند فقط و فقط بخاطر اینکه از تلفن محل کارش به همسرش زنگ میزده است مجبور به استعغا شد. این رفتار که زیباتر از رفتار علی با برادرش نیست پس خالی از الگو نیستیم. کاش و هزار کاش این اتفاقات نمی افتاد! توسعه خوب است ولی دلیل نمیشود که ما بر بیت المال بتازیم! سفره افطار خوب است ولی در همان شرایط کارمند شما پول ترخیص بیمارستان را ندارد و بدهی تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

پرسنل آتش نشانی همچون سایر کارمندان محترم شهرداری بسیار زحمتکش و کارشان پر خطر است. اینکه مدام بشنویم حقوقشان پرداخت نشده است ولی هر جا در استان و حداقل در شهرستان مشکلی و بحرانی پیش می آید این عزیزان هستند که باید در آنجا حاضر شوند و رفع مشکل نمایند. چرا حقوقشان به موقع پرداخت نمیشود؟! حداقل میشود از این عزیزان دلجویی نمود نه اینکه ۲۰ نفر را دعوت نماییم در جایی و کارت هدیه بدهیم! یادم می آید یکی از این عزیزان به شدت دچار سوختگی شده بود و بیمه تکمیلی نداشتیم. از فردی تحصیل کرده و اجرایی چون شما انتظار داشتیم این موانع را رفع نمایید. بارها یادم است دوست بنده آقای مهندس علوی در جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه بر اصلاح این نوع امور تاکید داشتند و میدانم پیگیری های زیادی نیز داشته اند.نهادی که ۸۰۰ میلیارد بودجه دارد چطور نمیتواند هزینه تامین اجتماعی پرسنل با ارزش خودش را بپردازد!

بنده دو بار در ماههای اخیر از ایرانی بودن خودم و سپس از گیلانی بودنم کمی شرمسار شدم. بار اول زمانی بود که برخی از هموطنان ما پس از بازی فینال جام ملتهای اروپا در صفحه اینستاگرام بازیکن فرانسوی شروع به فحاشی نمودند. فحش های رکیک و ناموسی و به دور از انسانیت  که واقعا انسان را شرمسار مینمود! اصلا به ما چه ربطی داشت که یک بازیکنی برپای بازیکن محبوب دیگری  تکل رفته است! اگر هم طرفدار هستید چرا فحش میدهید؟! بار دوم را هفته قبل شاهد بودیم. در صفحه اینستاگرام یک عضو شورا برخی از جوانان مدعی توسعه که ژستهای امروزی و ظاهرا روشنفکر هم داشتند بدترین فحش های ناموسی را نثار این همکار ما نمودند! مگر دم از رشتی بودن نمیزنیم! مگر نمیگوییم با فرهنگ هستیم! مگر نمیگوییم فقط ما شهری هستیم و بقیه روستایی هستند! چرا فحاشی! چرا بی ادبی! انتظار داشتیم شما این فضا را مدیریت نمایید و اجازه ندهید اینگونه پیش برود! شورا با شما مشکل پیدا کرد و به دنبال استیضاح شما بود خوب تلاش میکردید روشنگری نمایید! در جلسه استیضاح شما من هر چه دنبال کردم کمتر به دغدغه های واقعی شورا پرداخته شد! مهندس رجبی ویسرودی از معدود افرادی بود که به موارد ابهام پرداخت ولی جوابهای شما اصلا قانع کننده نبود!

همه خوب میدانند که به یک ساختمان فقط و فقط زمانی پایان کار میدهند که بدهی خویش را پرداخت نماید. در سطح شهر به کرات بنرهایی را میبینیم که با آبروی سازنده بازی میشود و به علت عدم پرداخت بدهی پلمب شده اند. اگر اینکار را میکنید برای همه بکنید نه اینکه به یک ساختمان بلند مرتبه پایان کار داده اید در حالیکه بدهی اش را تسویه ننموده است. ساختمان دانا را میگویم. در صحن شورا هم جوابی ندادید و فقط به کلیات و حواشی پرداختید.
هفته قبل موضوع بکارگیری یکی از منسوبین سببی شما در پروژه باز آفرینی رونمایی شد. در لیست مزبور دیدیم که اسم مدیر مسئول یک پایگاه خبری که احتمالا بعد از نوشته حاضر به بنده خواهند تاخت نیز میباشد. چرا اینگونه سطحی و بی احتیاط عمل مینمایید! اگر دکتر ثابت قدم در نزد فرهیختگان زیر سئوال برود فقط شما آسیب نمی بینید بلکه آنهای دیگری نیز که تحصیل کرده هستند اعتماد مردم را از دست میدهند. جایگاه شما بسیار حساس است انتظارمیرود علی وار عمل کنید. پیشنهاد مینمایم با آبروی خانواده خویش و دوستان خویش بازی نکنید! ممکن است به کمک رسانه بتوانیم برخی چیزها را بیشتر نشان دهیم ولی در دراز مدت هیچ کسی قهرمان باقی نمی ماند مگر اینکه از خودگذشتگی داشته باشد.

در راه اندازی پارک ها و بوستانها و هر پروژه ای ابتدا به تملیک و تملک توجه داشته باشید. بعد از شما شهرداری گرفتار دعواهای حقوقی عدیده ای خواهد شد. پل شهید اسماعیلی را که شورای محترم میدانند چه شد؟ بوستانی که جدیدا در حاشیه رودخانه زرجوب در موازات بولوار گیلان مشغول راه اندازی هستید هم احتمالا شرایط مشابه خواهد داشت.

بین اعضای محترم شورا فرق نگذارید! نمیشود مدام از نمایشگر شهرداری فلان منطقه فقط تصاویر دو عضو شورا پخش شود. مگر آنها چه کرده اند که دیگران نکرده اند! شما همان مصوبات را اجرا نمایید همه افتخارش هم مال شما! ما نیز افتخار خواهیم کرد! رودخانه ها را درست کنید! بودجه را که تصویب کردیم! از دولت هم مصوبه اعتبار ۵۰۰ میلیاردی گرفته شد! همه میدانند که شورای چهارم از طریق کمیسیون خاص امور کلانشهرها این موضوع را در دستور کار دولت گذاشت و البته استاندار محجوب و پیگیر گیلان نیز همیشه همراه بودند و خوب پیگیری نمودند. چرا این پروژه را شروع نمی نمایید! زمانیکه شما تشریف آوردید این امور انجام شده بود. اشکال ندارد که طول بکشد! بگذارید شهردار دیگری افتخار اتمام آن را داشته باشد. آنکس که باید ببیند می بیند! مهم آن پلاک فلزی نیست که اسممان را بر رویش مینویسند! لوح محفوظ چیز دیگریست! اگر عضو محترمی مخالف ما است لزومی ندارد که مکشوف نماییم در زمان سربازی خویش در استان خراسان چه کرده است! به ما چه مربوط است! قانون وجود دارد و دستگاههای نظارتی از همه امور با اطلاع هستند! اخلاق را نگذرایم که لگد مال شود!

شیوه نامه تهاتر را اعضای محترم شورا تصویب نمودند. لطفا آن را برای همه یکسان و عادلانه اجرا نمایید. اگر مثلا گفته اند که ۳۰ درصد نقدی و ۷۰ درصد غیر نقدی باشد چرا برای همه رعایت نمیشود! مگر میشود کسی که به شما نزدیکتر است زمین نامرغوب فلان محله خویش را به جای بدهی خویش در نقاط مرغوب به شهرداری بدهد ولی سایرین نتوانند! شیوه نامه تقسیط هم همینطور است! قانون دارد. لطفا همه جا یکسان رعایت نمایید! به روابط نگاه نکنید! برخی ها دور و بر شما هستند که فقط و فقط بخاطر منافعشان امروز با شما دوست هستند! مواظب خودتان باشید!

واگذاری کار به صورت ترک تشریفات در کمیسیون ماده ۱۴ هم شرایطی دارد و بایستی فقط و فقط منافع شهرداری را لحاظ نماییم. خوب بود این همه انتقاد شد برای شهروندان عزیزمان لیست کارهایی که بدون مناقصه و در کمیسیون ماده ۱۴ به برخی دوستان واگذار شده است را علنی میکردید تا سرمان را بالا بگیریم. یادم می آید یک دوست بسیار خوب رسانه ای و در عین حال متخصص امور حقوقی این موضوع را به صورت مکتوب از شما درخواست کرد ولی انگار نه انگار!
برادر عزیزم این را بدانید در تقابل با شورا نمیتوانید شورارا به حاشیه ببرید! شورا منتخب مردم است و شما منتخب این عزیزان! پس اول از همه به شورای شهر پاسخگو باشید نه کسان دیگری! اگر میخواهید شخصیتی کاریزماتیک از خویش بسازید اول از همه حرمت و احترام را پیشه نمایید نه اینکه در محافل خصوصی شورا را تضعیف نماییم. همه اعضای محترم شورا از نظر تخصص یکسان نیستند. خلق و خوی ها نیز متفاوت است. لزومی ندارد همه یکسان باشند. همه مطابق قانون انتخاب شده اند! تضعیف این نهاد تضعیف دموکراسی است! اگر قانون اشکال دارد میتوانیم از شورای عالی استانها و مجلس شورای اسلامی کمک بگیریم نه اینکه با حرفهای عوام فریبانه بگوییم شورا خود را استیضاح میکند و یا باید ممنون شهردار باشیم. اگر بخاطر بی انضباطی های مالی گرفتار آیید هیچ یک از این مصاحبه کنندگان سراغ شما را نخواهند گرفت. شورای سوم وقتی گرفتار شد خیلی ها پشتشان را خالی کردند. شما هم مستثنی نیستید!

با توجه به مطالب بالا که فقط موفق شدم بخشی را بیاورم اعتقاد دارم شورای شهر دشمن شهردار نیست و بزرگترین دشمنشان نفسشان میباشد و همچنین لازم است به عرض برسانم یک روز قبل از استیضاح اسم بنده در یکی از جلسات ظاهرا توسط یک عضو فرهیخته شورای شهر مطرح گردید که در رسانه ها این امر را با فرجام استیضاح مرتبط ساختند. حقیقت امر آنست که بنده هیچ رایزنی با هیچ عضو محترم شورا برای این امر نداشته ام و طرح این موضوع اعتقاد سرکار خانم دکتر پیشگر بوده است که بابت حسن نیتشان از ایشان تشکر مینمایم. قطعا سرکار خانم دکتر فرانک پیشگر که چهره علمی و بانوی محجوب شورای چهارم میباشند خواهان واقعی توسعه شهر میباشند و نیتی جز بهبود امور نداشته و ندارند. اما توصیه بنده به همکاران ارجمندم این است که در یکسال باقیمانده تلاش مضاعف نمایند تا جایگاه پارلمان شهری ارتقاء یافته و در مدیریت شهری حرف اول و آخر را شورای محترم بزند نه شورای در سایه!

در پایان لازم میدانم روز خبرنگار را به همه دوستان رسانه ای خویش صمیمانه تبریک عرض نمایم و امیدوارم به شفاف سازی در مدیریت شهری همچنان کمک نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.