تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1399 - 20:15
کد خبر : 87190

شخم زمستانه در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

شخم زمستانه در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۳۵ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد شالیزارهای استان شخم زمستانه خورد. ابراهیم اکبرزاده با باین این مطلب که شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود، گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری می‌شود و

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۳۵ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد شالیزارهای استان شخم زمستانه خورد.

ابراهیم اکبرزاده با باین این مطلب که شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود، گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری می‌شود و تاکنون شخم زمستانه در ۳۵ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد شالیزارهای استان شخم زمستانه خورده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به برف و باران روزهای اخیر، شخم زمستانه شتاب بیشتری گرفته است، افزود: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

اکبرزاده با بیان اینکه در شخم زمستانه خاک، علاوه بر از میان رفتن لاروهای حشرات، بذر علف‌های هرز مزارع از بین می‌رود، ادامه داد: شخم‌زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود و کشاورزان برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی نسبت به شخم زدن زمین‌های شالیزاری خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط جوی مساعد و بارندگی زمینه عملیات شخم‌زنی را فراهم می‌کند، گفت: زمین‌های برنجکاری برای شخم‌زنی مطلوب نیازمند آب است و در شخم‌های بهاره و قبل از نشا شاهد هستیم که ابتدا زمین آبگیری و بعد وارد مراحل شخم و تسطیح می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: یکی از راه‌های مؤثر مدیریت کنترل آفت، مبارزه زراعی یا انجام شخم و شیار زمستانه است که سبب صدمات مکانیکی و زیر خاک رفتن لاروهای زمستان‌گذران موجود در کاه و کلش و نهایتاً مرگ و میر بالای آن‌ها می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.