تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 - 17:49
کد خبر : 863

ایجاد مسیر سبز گمرکی بین ایران و افغانستان

ایجاد مسیر سبز گمرکی بین ایران و افغانستان

جارستان- گمرک جمهوری اسلامی ایران از توافق اولیه رییسان گمرک ایران و افغانستان برای ایجاد مسیر سبز گمرکی با محور ترانزیت خبر داد. به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، این توافق در دیدار «احمد رشاد پوپل» رییس کل گمرک افغانستان با «مسعود کرباسیان» رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، در تهران به دست آمد. با

جارستان- گمرک جمهوری اسلامی ایران از توافق اولیه رییسان گمرک ایران و افغانستان برای ایجاد مسیر سبز گمرکی با محور ترانزیت خبر داد.

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، این توافق در دیدار «احمد رشاد پوپل» رییس کل گمرک افغانستان با «مسعود کرباسیان» رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، در تهران به دست آمد.
با اجرای این توافق بندر چابهار به عنوان مرکز (هاب) کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان قلمداد می شود و بازرگانان، فعالان اقتصادی و شرکت های حمل ونقل افغانستانی می توانند در کمترین زمان ممکن و با تسهیلات ویژه کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به داخل مرزهای سرزمینی و برعکس ترانزیت کنند.
همچنین زمینه ای فراهم می شود که همزمان با رونق بندر چابهار شرایط بهتری برای فعالیت های اقتصادی در مرزهای دو کشور بویژه «میلک»، «ماهیرود» و «دوغارون» در طرف ایران و «هرات»، «نیمروز» و «فراه» در طرف افغانستانی فراهم شود.
همچنین شرایط برای فعالیت های اقتصادی در «نیکشهر»، «قصرقند» و «سرباز» بهبود می یابد.
رئیس کل گمرک ایران در این دیدار گفت: توسعه افغانستان موجب افتخار و سربلندی ایران است و گسترش ارتباطات اقتصادی موجب پیوندهای عمیق تری میان دو کشور می شود.
کرباسیان از رییس گمرک افغانستان خواست به روان سازی و رفع موانع تجارت در مرز ماهیرود توجه بیشتری شود.
وی محور ترانزیتی هند- ایران و افغانستان را یکی از بهترین کریدورهای ترانزیتی عنوان کرد و بازدید شانزدهم دی ماه پارسال «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان، از بندر چابهار را حاکی از اهمیت راهبردی این بندر برای کشور افغانستان عنوان کرد.
وی تهیه پیش نویس جدید موافقتنامه گمرکی، مبادله الکترونیکی اطلاعات گمرکی، ایجاد دروازه های مشترک مرزی و اجرای آنها را از محورهای مهم در توسعه مناسبات گمرکی میان دو کشور توصیف کرد.
رییس کل گمرک افغانستان هدف اصلی این دیدار را ایجاد ارتباط تجاری و ترانزیتی بسیار خوب با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
«احمد رشاد پوپل» گفت: ما باید برای رسیدن به این هدف سهولت های بیشتری ایجاد کنیم و این موضوع به تعامل بیشتر گمرک ها با یکدیگر نیاز دارد.
وی افزود: کاهش تقلب ها در تجارت دوجانبه دو کشور بسیار مهم است و می توان از طریق تفاهمنامه این مشکل را برطرف کرد.
رییس کل گمرک افغانستان تاکید کرد انجام یک بار تشریفات گمرکی برای هر دو طرف کفایت می کند و طرف دیگر نیز می تواند آن را قبول کند.
احمد رشاد پوپل پیشنهاد کرد یک گمرک برای توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور اضافه شود.
وی آموزش را دیگر محور گفت وگوهای گمرکی دو کشور عنوان و تصریح کرد: تاسیسات زیربنایی مناسبی در نقاط صفر مرزی دو کشور ساخته شده است.
احمد رشاد پوپل چابهار را بهترین مسیر حمل ونقل توصیف کرد و گفت: دولت ما در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری به منظور توسعه فعالیت ها در این بندر است.
پیشتر معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت تاسیس گذرگاه چابهار با حضور ایران، هند و افغانستان گفته بود: افغانستان محصور در خشکی است و به استفاده از ظرفیت های ترانزیتی ایران علاقه دارد تا به آب های آزاد برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز دسترسی پیدا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.