تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 13:40
کد خبر : 86251

استاندار گیلان در جلسه ستاد زراعت چوب تأکید کرد؛ اراضی زراعت چوب در گیلان تا اسفند ماه، به سه هزار هکتار می‌رسد/ آگاهی‌افزایی عمومی از اجرای طرح زراعت چوب و ترغیب مردم به مشارکت در آن / لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال

استاندار گیلان در جلسه ستاد زراعت چوب تأکید کرد؛ اراضی زراعت چوب در گیلان تا اسفند ماه، به سه هزار هکتار می‌رسد/ آگاهی‌افزایی عمومی از اجرای طرح زراعت چوب و ترغیب مردم به مشارکت در آن / لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال

جارستان: استاندار گیلان با تأکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال و اینکه ایجاد چهار نهالستان جدید زراعت چوب در دستور کار است، گفت: تا زمان حاضر فرآیند تشریفات قانونی واگذاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان برای اجرای طرح صورت گرفته و براساس تکلیف به منابع طبیعی؛ باید فرآیند

جارستان: استاندار گیلان با تأکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال و اینکه ایجاد چهار نهالستان جدید زراعت چوب در دستور کار است، گفت: تا زمان حاضر فرآیند تشریفات قانونی واگذاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان برای اجرای طرح صورت گرفته و براساس تکلیف به منابع طبیعی؛ باید فرآیند برداشت حداقل ۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی تا اسفند ماه سال جاری انجام و برای زراعت جدید آماده شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه ستاد زراعت چوب استان ، به نگاه موجود در سطح ملی و اهتمام دستگاه های اجرایی و قضایی در سطح استانی برای تحقق برنامه اصولی و علمی زراعت چوب اشاره و اظهار کرد: به واسطه ضرورت توجه بیشتر به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خدادادی استان های شمالی به ویژه گیلان، اجرای طرح زراعت چوب یکی از ارزشمندترین اقدامات است.

وی اجرای طرح زراعت چوب را مورد تأکید و توجه رئیس جمهوری عنوان و با اشاره به تکلیف وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای انجام وظایف در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و وجود جنگل در گیلان، مازندران و گلستان؛ عمده تولید صنایع سلولزی، پالت و کاغذ در این استان ها انجام می گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه براساس انجام فعالیت های مطلوب اقتصادی در حوزه چوب طی سال های اخیر، توانسته ایم اقلام مورد نیاز پالت و چوب کشور را تولید و به خودکفایی برسیم، افزود: این دستاورد در سال های آتی به عنوان یک مزیت در افزایش شاخص صادرات محسوب می شود.

وی زراعت چوب را اقدامی موثر در جهت تأمین نیاز حدود پنج میلیون مترمکعب مواد اولیه استان برای رونق این صنایع عنوان کرد و گفت: در فاز نخست اجرای این طرح، شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان شناسایی و واگذاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن انجام، و فرآیندهای قانونی واگذاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اقدام است که باید تسریع شود.

استاندار گیلان به نهایی شدن فرآیند استحصال ۸۰ هزار مترمکعب چوب در سطح استان پس از انجام مزایده ها تا زمان حاضر اشاره و خاطرنشان کرد: براساس تکلیف به منابع طبیعی، باید زراعت چوب در حداقل ۵۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده تا اسفند ماه سال جاری انجام و مابقی سطوح نیز برای زراعت جدید آماده شود.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت اراضی تحت تملک سازمان ها و نیروهای مسلح و اختصاص به طرح زراعت چوب تأکید کرد و افزود: باید ضمن افزایش میزان آگاهی مردم از اجرای طرح زراعت چوب، برای ترغیب آنان در جهت مشارکت در این طرح مشوق هایی درنظرگرفته شود.

دکتر زارع به لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال اشاره و با بیان اینکه ایجاد چهار نهالستان جدید در دستور کار است، گفت: رعایت نکات دقیق حقوقی در قراردادها به منظور حفظ بیت المال و مصالح بخش خصوصی به صورت شفاف مدنظر باشد تا برای آیندگان نیز مشکلاتی ایجاد نشود.

وی همچنین بر ضرورت بهره گیری از اراضی موجود در استان حتی زمین های شیب دار در راستای ایجاد اشتغال و تولید تأکید و اضافه کرد: کاربری اراضی برمبنای قانون و متناسب با موقعیت های جغرافیایی شهرستان ها تعیین تکلیف شود تا برمبنای آن گام برداشته شود.

در این جلسه اقدامات صورت گرفته از سوی ادارات کل منابع طبیعی و جهادکشاورزی و نیز برخی مجریان عملیات برداشت و کاشت در خصوص اجرای طرح زراعت چوب در استان بیان شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.