تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 دی 1399 - 15:55
کد خبر : 85593

شالما ماسال گیلان بعنوان روستای ملی چوب تراشی ثبت شده است

شالما ماسال گیلان بعنوان روستای ملی چوب تراشی ثبت شده است

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: روستای شالما شهرستان ماسال روستای ملی چوب تراشی است. فرزاد رشیدی روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت: لوح های شهر رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی و روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، جیرده

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: روستای شالما شهرستان ماسال روستای ملی چوب تراشی است.

فرزاد رشیدی روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت: لوح های شهر رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی و روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، جیرده شهرستان شفت با محوریت سفال، عنبران شهرستان آستارا با محوریت گلیم بافی و شالما شهرستان ماسال با محوریت چوپ تراشی به استاندار گیلان تقدیم شده است.
وی تصریح کرد: به دلیل وجود دو روستا با نام شالما در دو شهرستان ماسال و شفت گیلان، در لوح ابلاغی ،شالما شفت به اشتباه روستای ملی چوب تراشی عنوان شده بود که این موضوع برای اصلاح به وزارتخانه متبوع گزارش و اصلاح لوح به روستای شالما ماسال در دست اقدام است .
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت روستا شالما ماسال به حرفه چوب تراشی اشتغال دارند افزود: علاوه بر چوب تراشی ،رشته شالبافی نیز در بین بانوان منطقه رواج دارد و به همین دلیل این روستا شالما نام گرفته است.
رشیدی با بیان اینکه ثبت این مناطق زمینه ساز رونق بیشتر و سرآغازی برای فعالیت‌های بزرگتر است بیان کرد: روند انتخاب و تهیه پرونده و مستندات این پنج شهر و روستا از اردیبهشت ماه سال ۹۹ آغاز شد که هموارهبدون کمک و همکاری کارشناسان متخصص این معاونت،ادارات شهرستانی مرتبط، داوطبان علاقمند و همچنین مردم و هنرمندان این شهر و روستاها کسب افتخار پروژه معرفی ملی امکان‌پذیر نبود.
روستای شالما در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی ماسال قرار دارد و از ۴۰۰ نفر جمعیت این روستا ۲۰۰ نفر به حرفه چوب تراشی اشتغال دارند.
پانزدهم دی ماه گواهینامه شهر رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی ، روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، جیرده شهرستان شفت با محوریت سفال، عنبران شهرستان آستارا با محوریت گلیم بافی و شالما شهرستان ماسال با محوریت چوپ تراشی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ نیاوران به استاندار گیلان اعطاء شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.