تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 11:39
کد خبر : 85309

مدیر جهاد کشاورزی لنگرود مطرح کرد؛ افزایش تقاضای خرید شالیزارها از سوی هموطنان استان های کم آب

مدیر جهاد کشاورزی لنگرود مطرح کرد؛ افزایش تقاضای خرید شالیزارها از سوی هموطنان استان های کم آب

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود گفت: هموطنان استان های کم آب به متقاضیان ساخت خانه های دوم از استان های بد هوا برای خرید شالیزارها افزوده شده اند. محمدباقر قاسم پور در این باره گفت: برای حفاظت از شالیزارها و جلوگیری از تغییر کاربری های این اراضی ارزشمند گشت و نظارت ها را افزایش داده ایم و توانسته ایم

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود گفت: هموطنان استان های کم آب به متقاضیان ساخت خانه های دوم از استان های بد هوا برای خرید شالیزارها افزوده شده اند.

محمدباقر قاسم پور در این باره گفت: برای حفاظت از شالیزارها و جلوگیری از تغییر کاربری های این اراضی ارزشمند گشت و نظارت ها را افزایش داده ایم و توانسته ایم متخلفان بیشتری را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت زمین کشاورزی اضافه کرد: برای جلوگیری از وسوسه کشاورزان برای فروش زمین اطلاع رسانی هایی انجام شده است، تا منافع آنی را فدای منافع آتی نکنند.

قاسم پور تصریح کرد: شالیزارهای لنگرود فقط باید برای تولید برنج و سایر محصولات کشت دوم کشاورزی اختصاص یابند و هر فرد غیر بومی که بخواهد شالیزار بخرد، باید زمین خریداری شده را برای کشت برنج اختصاص دهد در غیر اینصورت با انجام هرگونه ساخت و ساز، حتما بناها را در شالیزارها تخریب و قلع و قمع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این شهرستان از نزدیکی نعمت دریا و کوه برخوردار است، خاطرنشان کرد: خوب است که هموطنان برای گذراندن چند روزی ایام خوش از زیبایی های لنگرود به صورت گردشگری بهره ببرند و برای تحقق این امر به جای ساخت خانه های دوم باید از اماکن گردشگری استفاده کنند.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود افزود: ویلانشینی با کشاورزی در روستاها مغایرت دارد، زیرا افراد ویلانشین به فکر خوش گذرانی و تفریح و کشاورزان به فکر تولید و پرورش دام هستند و خوش گذرانی موجب می شود که تحمل بوی دامداری را نداشته باشند و به همین دلیل از کشاورزان برای نگهداری دام شکایت می کنند.   

وی گفت: کشاورزان با نگهداری از دام و طیور سعی می  کنند، علاوه بر تولید برنج با پرداخت به دیگر مشاغل جانبی از قبیل دامداری و پرورش مرغ بومی درآمد خود را افزایش دهند، اما به دلیل ناخوشایند بودن بوی دامداری برای ویلانشینان مجبور می شوند، دامداری و پرورش مرغ بومی را کنار بگذارند.

قاسم پور افزود: کشاورزان ما از سر ناچاری و نیاز زمین شان را می فروشند و متاسفانه دهیارانی هم هستند که برای کسب درآمد بیشتر دهیاری با خریداران زمین همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور ویلانشینان به فرهنگ و زندگی عادی روستایی آسیب وارد می کند و گاهی به ما گزارش می شود که مشاجراتی بین روستاییان و ویلانشینان در روستاها بوجود آمده، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه از استان های با آلودگی هوا، شاهد هجوم برخی افراد برای خرید زمین به روستاهای خوش آب و هوای لنگرود هستیم، اخیرا به تعداد متقاضیان اراضی کشاورزی از استان های کم آب هم افزوده شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود گفت: برخی از خریداران شالیزارها به قصد کشت و کار برنج این اراضی را خریدند اما به دلیل نداشتن مهارت لازم نتوانستند کارنامه درخشانی را در کشت برنج بگیرند و به ناچار به صورت استیجاری به کشاروزان گیلان می دهند و یا متاسفانه برخی از شالیزارها به صورت بایر رها کرده اند که در این مورد برخورد قانونی انجام خواهد شد.

وی افزود: لنگرود یکی از شهرستان های تولید کننده برنج باکیفیت است و حدود ۲۰هزار تن برنج سفید کشور را تامین می کند که اغلب آن از نوع هاشمی است.

قاسم پور گفت: شالیزارها باید برای تامین غذای مردم اختصاص یابند و سیاستگذاریی هایی لازم است تا کشاورزان به کشاروزی دلگرم شوند و تلاش مضاعف صورت بگیرد تا هزینه تولید برنج برای شالیکاران کاهش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.