تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دی 1399 - 14:55
کد خبر : 84778

افزون بر ۱۹۲ هزار تن کیوی از باغهای گیلان برداشت شد

افزون بر ۱۹۲ هزار تن کیوی از باغهای گیلان برداشت شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با اتمام برداشت کیوی در استان افزون بر ۱۹۲ هزار تن کیوی از باغهای گیلان حاصل شده است. مسعود الماسی روز چهارشنبه اظهار داشت: این میزان کیوی به ارزش اقتصادی یکهزار و ۵۳۶ میلیارد تومان از شش هزار و هفت هکتار باغهای استان گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با اتمام برداشت کیوی در استان افزون بر ۱۹۲ هزار تن کیوی از باغهای گیلان حاصل شده است.

مسعود الماسی روز چهارشنبه اظهار داشت: این میزان کیوی به ارزش اقتصادی یکهزار و ۵۳۶ میلیارد تومان از شش هزار و هفت هکتار باغهای استان گیلان با هفت هزار و ۲۵۰ بهره بردار برداشت شده است.

وی با بیان اینکه میزان برداشت محصول کیوی از باغهای گیلان امسال شش درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اضافه کرد: تالش، رودسر، آستارا، آستانه اشرفیه و رشت عمده شهرستان های تولید کننده کیوی در گیلان هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد محصول کیوی گیلان صادر می شود، تصریح کرد: این میزان از محصول کیوی از این استان به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان ، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

برداشت محصول کیوی از باغهای گیلان از آبان آغاز می شود. هایوارد، گلد و رد ارقام عمده کیوی در استان گیلان هستند.

نخستین نهال کیوی سال ۱۳۴۷ در شهر رامسر کاشته‌شد. در ایران، در حال حاضر این میوه در سه استان گیلان، مازندران و گلستان در حاشیه دریای خزر کشت می‌شود . امروزه، میوهٔ کیوی یکی از محصولات صادراتی ایران محسوب می‌شود.

در ابتدا، یک گیاه بومی در جنوب چین بود. سپس، در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شده و در آن‌جا به صورت تجاری کشت شد. نام این گیاه از نام گونه‌ای پرنده زیبا گرفته شده که در نیوزیلند پرنده ملی بود و در دهه شصت میلادی به این میوه داده شد(پرنده کیوی).

پیوند این میوه بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از متداول‌ترین روش‌های کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص در کشور چین است. کشور چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نهال پیوندی این میوه است.

کیوی چون دارای ویتامین C است، بیماران مبتلا به آسم می توانند روزانه یک عدد کیوی میل نمایند چراکه باعث خس خس در ریه ها شده و تنفس بیماران آسمی را بهبود می بخشد.

کیوی موجب می شود گوارش در بدن آسان تر شود و تجزیه پروتئین در روده به راحتی امکان پذیر شود. افرادی که دچار اختلال گوارشی می‌شوند، از کیوی استفاده کنند.

کیوی چون غنی از ویتامین C است، سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. از کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند با خوردن کیوی ممکن می شود. و باعث می شود فشار خون پایین آمده و یک فشار خون نرمالی داشته باشید.

کیوی از لخته شده خون در شریانات قلب جلوگیری می نماید. افرادی که کلسترول بد خون دارند می توانند با میل نمودن کیوی از سکته قلبی جلوگیری نموده و خونشان را رقیق تر نمایند.

تقویت بینایی: افرادی که چشمان ضعیفی دارند با خوردن کیوی می توانند بینایی خود را افزایش دهند و از ضعیف شدن چشم هایشان جلوگیری نمایند، چراکه کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین«A» بوده که این ویتامین برای چشم بسیار مفید است .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.