تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 - 21:17
کد خبر : 841

انقلابی اصلاح طلب

انقلابی اصلاح طلب

جارستان-در ادامه سلسله مقالات بررسی احوالات فعالین سیاسی گیلان، و پس از مرور زندگی مهندس ربانی به دکتر احمد رمضانپور، اصلاح طلب بلندآوازه گیلانی می پردازیم. انقلابی اصلاح طلب احمد رمضانپور نرگسی در سال۱۳۳۳در روستای نرگستان از توابع شهرستان صومعه سرا دریک خانواده مذهبی کشاورز متولد شد، وی پس از اتمام دوران تحصیل و اخذ

جارستان-در ادامه سلسله مقالات بررسی احوالات فعالین سیاسی گیلان، و پس از مرور زندگی مهندس ربانی به دکتر احمد رمضانپور، اصلاح طلب بلندآوازه گیلانی می پردازیم.

انقلابی اصلاح طلب

احمد رمضانپور نرگسی در سال۱۳۳۳در روستای نرگستان از توابع شهرستان صومعه سرا دریک خانواده مذهبی کشاورز متولد شد، وی پس از اتمام دوران تحصیل و اخذ دیپلم و سپری کردن خدمت سربازی بعنوان معلم پیمانی در منطقه ۱۲ تهران مشغول تدریس شد و همزمان در بازار گلوبندک تهران به فعالیت آزاد اقتصادی پرداخت. ازآنجا که علاقمند به امور سیاسی و معلمی بود در آزمون تربیت معلم شرکت نمود و پس از فارغ التحصیل شدن از این مرکز آموزشی در مهر ماه سال ۱۳۵۷ به عنوان دبیر مدارس فومن به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش درآمد . از آنجا که نامبرده یکی از فعالین سیاسی مذهبی تربیت معلم استان گیلان بود منزل ایشان چندین بار توسط ساواک مورد بازرسی قرار گرفت.

دوران تدریس احمدرمضانپور نرگسی همزمان بامبارزات مردم ایران ، بخصوص مردم قم وتبریز علیه خاندان پهلوی بود . وی در این دوران با شهید ناصر ترکان از اعضای بلند پایه سازمان فجر اسلام آشنا شد و مدتی در یکی از خانه های تیمی سازمان یاد شده واقع در سه راه سیروس تهران آموزشهای اولیه تشکیلاتی را به سرعت سپری نمود و پس از بازگشت به گیلان به کمک دوستان فرهنگی مبارز درشهر فومن انجمن اسلامی معلمان را تاسیس و در قالب این انجمن آشکارا به فعالیت های سیاسی وفرهنگی درسطح استان گیلان پرداخت . رمضانپور با سخنرانی های متعدد خود در شهرستانهای غرب گیلان و شهر رشت مردم را علیه رژیم شاه تحریک می نمود. نوع و میزان فعالیت های انقلابی او به گونه ای بوده که اغلب انقلابیون غرب گیلان، اعم از اصلاح طلب یا اصولگرا او را پدر معنوی انقلابیون این خطه می دانند و بر نقش ویژه اش صحه می گذارند۴بار ترور توسط ضدانقلاب و سخنرانی مهم وتاثیرگذار او در شب پیروزی انقلاب و همزمان با تسخیر ساواک از خاطرات  به یاد ماندنی نسل انقلابیون از رمضانپور محسوب میشود..

رمضانپور بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای ، شهر فومن در سال ۱۳۵۸ شرکت نمود و از طرف فرهنگیان و اقشار مختلف مردم این شهر به عضویت شورای اسلامی شهر فومن درآمد .
از آنجا که در جریان مبارزات مردمی دوران انقلاب او نقش ارزنده ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشت مورد توجه استاندار وقت، شهید مهندس انصاری قرار گرفت و مدتی به سمت مشاور و بازرس ویژه استانداری مشغول بکار شد و بعد از مدت کوتاهی با تاکید نیروهای انقلابی شهرستان فومن و حمایت شیخ مصطفی فومنی حائری و پیشنهاد استاندار به وزارت کشور بعنوان فرماندار شهرستان فومن منصوب شد.

وی درسال۱۳۶۲ با توجه به شرایط ویژه شهرستان تالش ازسوی وزیر کشور وقت ، بعنوان فرماندار تالش منصوب گردید و بعد از برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دراین شهرستان بنا برضرورت و اصرار مسئولین سیاسی و اجرایی استان بعنوان شهردار شهر رشت انتخاب و مشغول بکار شد .
شایدهنوز بعداز۲ دهه از سپری شدن مدیریت ایشان در شهرداری رشت همچنان ، عملکرد صمیمی و مردمی ، فنی ، علمی و کارآیی نامبرده زبانزد خاص و عام است . رمضانپور از سال ۱۳۶۵ بعنوان فرماندار آستانه اشرفیه و از آن پس بنا به درخواست مهندس غرضی (وزیر وقت پست وتلگراف وتلفن)، مدیریت اداره کل پست مازندران را عهده دارشدمتعاقبا و در سال ٧٢ مسئولیت بنیانگذاری و راه اندازی مرکز آموزش مدیریت دولتی دراستان گیلان را بعهده گرفت تا این دوران به دوره طلائی اخذ مدارک دانشگاهی و آشنایی با علوم آکادمیک معروف شود.

پس از ١٧ سال و طَی مسولیت های سنگین  وی توانست در دوره های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی  از حوزه انتخابیه رشت به خانه ملت راه پیدا نماید .موفقیت وی در هر دو دوره در دور دوم انتخابات به دست آمد تا وی إستاد پیروزی در روزهای سخت دور دوم انتخابات لقب بگیرد.

رمضانپور ۶ ماهه اول دوره پنجم را در کمیسیون امور اداری و استخدامی و بقیه این دوره را در کمیسیون نیرو و دردوره ششم در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عضویت داشت و همزمان عضویت شورای اداری مجلس شورای اسلامی ، عضویت شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان ، ریاست مجمع نمایندگان گیلان و ریاست فراکسیون نمایندگان شمال کشور را بعهده داشت و از این رهگذر شهرت فراوانی کسب کرد.

رمضانپور در انتخابات دوره های هفتم و هشتم ریاست جمهوری ،مسئولیت ستاد انتخابات رییس دولت اصلاحات دراستان گیلان (با وجود نزدیکی عاطفی فراوان در دور هفتم به رییس وقت مجلس علی اکبر ناطق نوری) راعهده دار بود و بعداز رد صلاحیت در انتخابات دوره هفتم از سوی هیات نظارت استان گیلان و پایان دوره مجلس ششم در سمت مشاور عالی وزارت بازرگانی وعضو هیئت مدیره شرکت کشتیرانی دریای خزرمشغول خدمت گردیدو ازآن پس درمؤسسه آموزشی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عضویت هیئت علمی این مؤسسه درآمد و سرانجام در سال ۸۵ به خدمتش در شرکت یاد شده و وزارت بازرگانی پایان داده شد و بعد از یازده ماه بلاتکلیفی حکم بازنشستگی برایش صادر گردید.

رمضانپور  در سال ٨٢از مشارکت استعفا داد هرچند که او یکی از گزینه های جانشینی رضا صالح(رییس وقت مشارکت گیلان) در افواه و بدنه جوان این حزب برای ریاست آن به شمار می رفت، اما خود هیچگاه راضی به این امرنشد.متعاقبا با اخذ مجوز از کمیسیون ماده ١٠احزاب وزارت کشور  و به همراهی تنی چند از فرهنگیان کانون اسلامی فرهنگیان را بنا نهاد که تا کنون باقیست.

او در سال ۸۸ و برخلاف بسیاری از اصلاح طلبان همنسل خویش به عنوان رییس شورای سیاستگذاری ستاد مهدی کروبی به فعالیت پرداخت. در فاصله سالهای ۸۸ تا ۹۲ هیچگاه حضور خود در عرصه های سیاسی کمرنگ نکرد و با جمعی معدود نشست های ماهانه را ادامه داد.
در سال ۹۲ از سوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف و در عزلت ناشی از فضای انتخاباتی سال ۸۸ در کنار چند تن از یاران و دوستان خود مسولیت ستاد را در استان برعهده گرفت. با کناره گیری دکتر عارف و ادغام ستادهای او با حسن روحانی، وی نقش پررنگی در نزدیکی این دو ستاد در استان و همگرایی اصلاح طلبان ایفا نمود.

پس از پیروزی و استقرار دولت تدبیر و امید وی به همراه هفت نفر دیگر از قعالین سیاسی از گزینه های جدی استانداری گیلان شد که البته خیلی زود و با دخالت دکتر نوبخت از این عرصه کناره گرفت، هرچند که در همان زمان زمزمه های استانداری او در استان کرمانشاه نیز شنیده می شد.

با تشکیل شوراهای مشورتی اصلاح طلبان در کلیه استانها، او با رای قاطع به عنوان عضو این شورا در رشت برگزیده شد، که البته اتفاقاتی در این راه موجبات اختلاف و دلخوری وی از بعضی از اصلاح طلبان جوانتر را رقم زد. به هر روی با تشکیل شورایعالی اصلاح طلبان گیلان برای انتخابات مجلس دهم، وی به عنوان رییس برگزیده شد و نقشی به سزا در پیروزی لیست امید در رشت ایفا نمود.

رمضانپور موافقان و مخالفانی جدی حتی در بدنه اصلاح طلبی دارد. برخی او را یک اصلاح طلب هزینه داده و برخی دیگر او را فردی ریاست طلب می خوانند. حضور پررنگش در رسانه ها و اظهارنظرهایش در حمایت از جعفرزاده و خرسندی اش از پیروزی کوچکی نژاد در دور دوم انتخاباتی اخیر حواشی زیادی را برایش بوجود آورد. وی نزدیکترین فرد به محمد صادق حسنی در بین اصلاح طلبان شناخته شده و نفوذ او در ایجاد ساختار،تیم بندی و آرایش انتخاباتی همچنان زبانزد همگان است.

جلسات قرآنی هفتگی وی از مشهورترین جلسات قرآنی رشت است که سابقه ای نزدیک به سی سال دارد. مشهور است که او حضور در این جلسات را بر جلسات سیاسی ارجح میداند و کمتر اتفاقی او را راغب به لغو این جلسات منظم می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.