تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 - 13:06
کد خبر : 83870

۶۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان شرایط شخم زمستانه را دارند

۶۵ درصد اراضی شالیزاری گیلان شرایط شخم زمستانه را دارند

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۶۵ درصد اراضی شالیزاری استان با استفاده از روان آب ها از شرایط انجام شخم زمستانه برخوردارند. ابراهیم اکبرزاده روز سه شنبه با اشاره به آغاز شخم زمستانه در اراضی شالیزاری گیلان اظهار داشت: یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی ترویج

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۶۵ درصد اراضی شالیزاری استان با استفاده از روان آب ها از شرایط انجام شخم زمستانه برخوردارند.

ابراهیم اکبرزاده روز سه شنبه با اشاره به آغاز شخم زمستانه در اراضی شالیزاری گیلان اظهار داشت: یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی ترویج و ترغیب کشاورزان به انجام شخم زمستانه با استفاده از نزولات جوی است که امسال شاهد نزولات خوبی در این استان بوده ایم.

وی بیان داشت: برای استفاده از نزولات جوی در نیمه دوم سال در زراعت برنج به ویژه در انجام شخم پاییزه و زمستانه به کشاورزان توصیه می شود که ضمن بازسازی، تعریض و ترمیم مرز کرت ها، با بستن خروجی های آب مزرعه اقدامات لازم را در ارتباط با حفظ آب ناشی از بارش به عمل آورند.

اکبرزاده خاطر نشان کرد: در اراضی شالیزاری برخوردار از آب های سطحی شخم زمستانه به صورت شخم کم عمق می تواند ضمن داشتن اثرات مثبت بر حاصلخیزی خاک، موجبات بهبود شرایط مزرعه در سال زراعی آینده را فراهم کند.

وی اظهار داشت: شخم زمستانه موجب افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک طی فصل زراعی و پوسیدگی بقایای گیاهی و افزایش ماده آلی خاک شده که عمق شخم ۱۵ سانتی متر توصیه می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان شخم زمستانه را اولین عملیات در فصل کشت و کار برنج عنوان و تصریح کرد: شخم زمستانه فواید زیادی دارد بنابراین ضروریست تا کشاورزان شالیکار به این مهم توجه داشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: شخم زمستانه شرایط مطلوب برای رشد و نمو گیاه در طول فصل زراعی را فراهم می کند و امکان به کارگیری به موقع کودهای پایه شامل کودهای فسفاته در زراعت برنج را میسر می کند.

وی با بیان اینکه انجام شخم زمستانه هزینه های نیروی انسانی و ماشین آلات را با توجه به فرصت زمانی مناسب کاهش می دهد، اضافه کرد: در صورت پاک تراشی حاشیه مرزها در هنگام انجام عملیات شخم زمستانه این امر موجب از بین رفتن پناهگاه زمستان گذرانی آفت ساقه خوار برنج و نهایت منجر به کاهش میران این آفت در فصل کشت و کار برنج در سال آینده می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در زمان حاضر شخم زمستانه به صورت پراکنده در ۱۶ شهرستان به ویژه در شرق استان در حال انجام است، اظهار کرد: بر اساس تقویم زراعی در شهرستان های شرقی کار نشاء نیز زودتر انجام می شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.