تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399 - 17:56
کد خبر : 83270

رئیس سازمان چای کشور خبر داد؛ پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چایکاران/ پرداخت تسهیلات احیای باغات رها شده

رئیس سازمان چای کشور خبر داد؛ پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چایکاران/ پرداخت تسهیلات احیای باغات رها شده

جارستان به نقل از ایسنا؛ رئیس سازمان چای کشور، سهم ارزش برگی چایکاران را ۵۴۱ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تاکنون توانستیم ۴۹۹.۵ میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت کنیم که معادل ۹۶ درصد است. حبیب جهانساز در دیدار با فرماندار شهرستان لنگرود، با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات سال خوبی در حوزه چای

جارستان به نقل از ایسنا؛ رئیس سازمان چای کشور، سهم ارزش برگی چایکاران را ۵۴۱ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تاکنون توانستیم ۴۹۹.۵ میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت کنیم که معادل ۹۶ درصد است.

حبیب جهانساز در دیدار با فرماندار شهرستان لنگرود، با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات سال خوبی در حوزه چای رقم خورده است، اظهار کرد: دولت با وجود همه تنگناهای مالی، نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی و تامین به موقع اعتبار خریدهای تضمیمی مانند گندم و چای دارد.

وی با اشاره به جهش حوزه چای هم در تولید و هم در پرداختی ها نسبت به سال گذشته، افزود: در سطح استان بالغ بر ۱۳۳ هزار تن برگ سبز چای تولید شد که ماحصل آن ۳۰ هزار تن چای خشک بوده است.

رئیس سازمان چای کشور، سهم ارزش برگی چایکاران را ۵۴۱ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تاکنون توانستیم ۴۹۹.۵ میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت کنیم که معادل ۹۶ درصد است. در شهرستان لنگرود نیز موفق به پرداخت ۹۸ درصدی مطالبات چایکاران شدیم.

جهانساز، نیمه نخست سال را زمان برداشت و نیمه دوم سال را زمان بهزراعی باغات چای دانست و گفت: نیمه دوم امسال تسهیلات ارزان قیمت برای چایکاران در نظر گرفتیم. همچنین صندوق تخصصی چای با منابع ۶۸ میلیارد تومانی خود از طریق سرمایه گذاری در دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و توسعه تعاون، سود تسهیلات چایکاران را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه برای احیای باغات رها شده چایکاران هر هکتار ۲۵ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای هرس کف بر هر هکتار نیز ۱۵ میلیون تومان و برای هرس کمربر هر هکتار ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان چای کشور، از پرداخت تسهیلات چهار درصدی برای خرید ماشین آلات حوزه چای شامل برچین، هرس و شخم خبر داد و متذکر شد: کارخانجات چای نیز تسهیلان هفت درصد تا سقف ۶۰۰ میلیون جهت بهسازی و برندسازی با اولویت بهداشتی کردن و ایجاد آزمایشگاه دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا، اضافه کرد: فرایند برداشت و تولید چای با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفته و این محصول به واسطه نوع فرآوری عاری از آلودگی هاست.

جهانساز، با بیان اینکه تسهیلات حوزه چای متناسب با سطح زیر کشت و بهره برداران است، تاکید کرد: نقشه حاصلخیری خاک چایکاری شهرستان ها را ابلاغ کردیم و وضعیت روستاها از نظر وضعیت خاک و کمبود کود و تغذیه گیاهی مشخص شده است.

رحیم حیدری، فرماندار لنگرود نیز، ضمن قدردانی از پرداخت به موقع وجوه ناشی از تحویل برگ سبز چای توسط چایکاران به کارخانه داران، عنوان کرد: چایکاران سال گذشته تا اسفندماه درگیر مطالبات خود بودند، اما امسال رضایت داشتند.

وی سیاستگذاری سازمان چای مبنی بر احیای باغات چای را بسیار مفید دانست و افزود: اشتغال مشکل اساسی کشور ماست و با تخلیه روستاها مواجه هستیم که آسیب زاست، زیرا روستاییان اراضی خود را می فروشند و لذا شاهد تغییر در بوم و فرهنگ خواهیم بود. همچنین اغلب این افراد حاشیه نشین شهرها خواهند شد و که آسیب های بعدی را به دنبال دارد.

فرماندار لنگرود، با بیان اینکه احیای باغات چای به استقرار کشاورزان و فرزندان آنان در روستا کمک می کند، متذکر شد: کشاورزان چایکار باید مشاغل دیگر از جمله پرورش مرغ و ماهی زنبور عسل و گل و گیا را هم دنبال کنند.

حیدری، خواستار پرداخت یارانه به بخش تجهیزات و ماشین آلات حوزه چای شد و گفت: کارگر کم است و چایکار با استفاده از تجهیزات می تواند برداشت داشته باشد.

وی همچنین بر لزوم آموزش کارشناسی و تخصصی چایکاران جهت حفظ باغات و بهره برداری بهتر چای تاکید کرد و گفت: این آموزش ها منطبق با یافته های علمی و دانشگاهی است و در نهایت منجر به افزایش درآمد خانوار در واحد سطح می شود و حفظ باغات چای را ارزشمند می کند.

فرماندار لنگرود، تامین نهاده های کشاورزی از جمله کود باغت کشاورزی را نیازمند توجه دانست و خاطرنشان کرد: تخصیص کود به چایکاران باید به موقع صورت گیرد. همچنین چایکاران نیازمند بیمه محصول خود هستند تا از لحاط روحی آرامش پیدا کنند و در صورت گرمازدگی و سرماردگی باغات چای، جبران آسیب شود.

وی بیمه سلامت چایکاران را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در شرایط تحریم باید توجه ویژه ای به تولید داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.