تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1399 - 13:00
کد خبر : 81921

قریب ۸۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در رودسر استحصال شد

قریب ۸۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در رودسر استحصال شد

جارستان به نقل از ایرنا- رییس اداره شیلات رودسر از تولید ۷۹۰  کیلوگرم خاویار پرورشی از مزارع پرورش ماهیان خاویاری این شهرستان از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه خبر داد. علی اکبر قربانی نیا ، ارزش ریالی این مقدار خاویار استحصال شده را ۵ و نیم میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این میزان از

جارستان به نقل از ایرنا- رییس اداره شیلات رودسر از تولید ۷۹۰  کیلوگرم خاویار پرورشی از مزارع پرورش ماهیان خاویاری این شهرستان از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه خبر داد.

علی اکبر قربانی نیا ، ارزش ریالی این مقدار خاویار استحصال شده را ۵ و نیم میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این میزان از ۱۲ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری صنعتی و خرد در حال فعالیت در رودسر با ظرفیت تولید ۱۸۰ تن گوشت در سال استحصال شده است.

وی تصریح کرد:  گونه بلوگا یا فیل ماهی بعنوان گونه اصلی پرورشی بعد از هفت سال به وزن بالای ۳۰ کیلوگرم  می رسند و از خاویار مرغوب و درشت برخوردارند.

قربانی نیا اظهار داشت: برای عرضه خاویار پرورشی به بازار ابتدا ماهیان بایستی از طریق سونوگرافی تعیین جنسیت بشوند ، البته روش تهاجمی اولتراسونیک هم هست که دقتش خوب است  ولی ماهی زخمی شده و آسیب می بیند.

به گفته وی پس از تعیین جنسیت نرها تا چهار سال برای وزن گیری مناسب نگهداری و سپس برای گوشت به بازار عرضه می شوند و ماده ها پس  از هفت سال به مرحله استحصال تخم یا خاویار می رسند.

در حال حاضر هر کیلوگرم خاویار پرورشی هفت تا هشت میلیون تومان در بازار داخل به فروش می رسد.

پرورش ماهیان خاویاری  در مجموعه های تخصصی و مطلوب با بهره گیری از دانش روز و روش های جدید سبب شده امروزه ایران محصول بهتری را راهی بازار کند. به این ترتیب عرضه کننده ها توانسته اند مشتریان زیادی را در دیگر کشورها تامین نیاز نموده و با آنها همکاری کنند. با توجه به اینکه ایرانی ها در خصوص استحصال  انواع خاویار تجربه داشته و از گذشته محصول آنها در دنیا محبوبیت داشته، محصولاتشان دارای طرفداران زیادی در  خارج از کشور است.

 خاویاری که از تاسماهیان استحصال می شود  جزء  گرانبهاترین محصولات غذایی دنیاست که تنها منبع تولید طبیعی آن در دریای خزر است.اما بدلیل  صید بی رویه و کاهش ذخایر این ماهیان در دریا، دسترسی به خاویار این گونه با ارزش نیز دچار مشکل شده است.
با توجه به  میزان تقاضای خاویار در بازارهای دنیا و کاهش تولید آن در اثر صید بی رویه و تغییر شرایط مطلوب زیستی ماهیان سبب افزایش قیمت خاویار در بازارهای جهانی می شود.
از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از تغییرات مؤثر در کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر دائمی بوده و امکان بازگشت به تولید طبیعی ماهیان خاویاری همانند سالهای گذشته غیر ممکن می باشد، چه بسا برای جبران کمبود و تامین تقاضای خاویار،  ایجاد شرایط پرورشی مناسب برای این گونه با ارزش یکی از راهکارهای اساسی در  دنیا محسوب می شود.

لازمه توسعه موفقیت آمیز تولید خاویار از ماهیان پرورشی، داشتن ترکیبات بیوشیمیایی تقریباً مشابه با ماهیان وحشی است که میتواند در طعم و خواص خاویار تأثیر بسزایی داشته باشد.

از اینرو تولید کنندگان ماهیان خاویاری پرورشی برای داشتن خاویار با کیفیت مطلوب و مشابه خاویار ماهیان دریایی باید با مدیریت صحیح و با مد نظر قراردادن ارزش بالای این اسیدهای چرب، مناسبترین شرایط پرورشی و زیستی از قبیل تغذیه و کیفیت و کمیت مناسب آب  را مهیا سازند  تا خاویار پرورشی به بالاترین شباهت خود از لحاظ کیفیت و کمیت و طعم و مزه نسبت به خاویار حاصل  از ماهیان وحشی برسد.

شهرستان رودسر در شرق گیلان واقع است و اولین شغل اصلی مردمان رودسر بعد از پیدایش این منطقه صیادی بوده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.