تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1399 - 10:21
کد خبر : 81894

تجهیز شالیزارها از راهکارهای کاهش ساخت خانه‌های دوم در گیلان

تجهیز شالیزارها از راهکارهای کاهش ساخت خانه‌های دوم در گیلان

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب می‌شود که تولید برنج اقتصادی‌تر شود و کشاورزان برای فروش اراضی‌شان به سایر هموطنان برای ساخت خانه‌های دوم در گیلان بی‌رغبت شوند.   مجتبی شاه‌نظری از توسعه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان خبر داد

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب می‌شود که تولید برنج اقتصادی‌تر شود و کشاورزان برای فروش اراضی‌شان به سایر هموطنان برای ساخت خانه‌های دوم در گیلان بی‌رغبت شوند.  

مجتبی شاه‌نظری از توسعه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان خبر داد و گفت: گیلان در حال حاضر ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که ۸۶ هزار هکتار آن نوسازی شده است و برنامه داریم ۸۰۰ هکتار دیگر از این اراضی تجهیز و نوسازی شود.

وی افزود: گیلان استان پیشرو در تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری کشور است و توسعه اراضی شالیزاری در سال‌جاری در شهرستان‌های رشت، آستانه، لاهیجان و صومعه‌سرا بیش از شالیزارهای شهرستان‌های دیگر در دستور کار است.

شاه‌نظری با بیان اینکه تسطیح اراضی شالیزاری منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید برنج می‌شود، گفت: از آنجایی که هزینه‌های کارگری در سال‌های اخیر در زمان کشت و برداشت برنج بسیار افزایش یافته است، کشاورزان بیشتری تقاضا دارند تا شالیزارهایشان را تجهیز و نوسازی کنند.

وی ادامه داد: تجهیز اراضی شالیزاری علاوه بر اقتصادی‌تر کردن تولید برنج برای کشاورز منجر به کاهش رنج تولید این محصول می‌شود و به همین دلیل کشاورز زادگان و جوانان روستایی نیز تمایل زیادی برای تجهیز شالیزارها دارند تا برای تولید این محصول بیش از گذشته ورود کنند.

شاه‌نظری با بیان اینکه در حال حاضر به نسبت برخورداری شهرستان‌ها از میزان سطح زیر کشت، شهرستان‌های املش، لنگرود، رودبار و سیاهکل از اراضی تجهیز شده بالایی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از اراضی شالیزاری گیلان قابلیت تجهیز دارند و با تامین اعتبار به موقع می‌توان در تجهیز اراضی که قابلیت و استعداد برای نوسازی شدن دارند، گام های موثر برداشت.

وی یکی دیگر از مزایای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را جلوگیری از تغییرکاربری و ویلاسازی در شالیزارها عنوان کرد و گفت: با اقتصادی‌تر شدن تولید برنج برای شالیکاران این اقشار خیلی کمتر به فکر فروش زمین‌شان می‌افتند و به این ترتیب اراضی ارزشمند گیلان به جای اینکه خانه‌های دوم برای سایر هموطنان‌مان شوند، همچنان برای تولید ارزشمند برنج و دیگر محصولات کشاورزی حفظ می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.