تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آذر 1399 - 21:07
کد خبر : 81023

برداشت نیشکر از ۲۳هکتار اراضی صومعه سرا آغاز شد

برداشت نیشکر از ۲۳هکتار اراضی صومعه سرا آغاز شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا گفت: ۷۵ نیشکر کار صومعه سرائی برداشت نیشکر را در۲۳ هکتار اراضی خود آغاز کردند. احمد پادیاب روز یکشنبه اظهار داشت: کشت نیشکر از قدیم به‌صورت سنتی در این منطقه انجام می‌شد و عمده کاربرد آن هم برای تولید نیشکر و شکر سیاه و فرآورده‌های آن انجام می‌گیرد.

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا گفت: ۷۵ نیشکر کار صومعه سرائی برداشت نیشکر را در۲۳ هکتار اراضی خود آغاز کردند.

احمد پادیاب روز یکشنبه اظهار داشت: کشت نیشکر از قدیم به‌صورت سنتی در این منطقه انجام می‌شد و عمده کاربرد آن هم برای تولید نیشکر و شکر سیاه و فرآورده‌های آن انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار از باغ‌های نیشکر به میزان ۶ هزار کیلوگرم نیشکر (شکر لوله) استحصال می‌شود افزود: به صورت تقریبی یکهزار و ۱۵۰ کیلوگرم شکر سیاه و فرآورده‌های دیگر این محصول مانند دوشاب، کف از هر یک هکتار باغ نیشکر به‌دست می‌آید.

پادیاب در ادامه با اشاره به اینکه کشت قلمه‌های نیشکر در اردیبهشت ماه و برداشت آن در آذر ماه صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: نیشکر کاری به عنوان یک ظرفیت و چند پیشگی در کنار زراعت‌های صنوبر برنج و محصولات باغی سبب توسعه و در آمد اقتصادی روستاییان محسوب می‌شود بطوری که هرسال با استقبال کشاورزان به لحاظ ارزش اقتصادی سطح زیر کشت رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود نیشکر کاران شهرستان امسال بیش از ۲۵ تن شکر سیاه و فرآورده‌های آن را روانه بازار کنند افزود: کشاورزان روستاهای قاضده، کلسر، میانده سنگجوب، شکرباغان با ترویج و کشت این محصول ارگانیک را به عنوان سوغات محلی این شهرستان معرفی کرده‌اند.
کشت قلمه‌های نیشکر در شهرستان صومعه سرا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام و در پایان پاییز و اوایل زمستان برداشت می‌شود.
بیش از ۱۳۰ سال است که نیشکرکاری و نیشکرپزی در این شهرستان مرسوم است و در مراحل کاشت، داشت و برداشت نیشکر از هیچ کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود.

این محصول، کاملاً ارگانیک و دارای خواص طبی است، بازار پسندی خوبی دارد و به عنوان سوغات محلی این شهرستان شناخته می‌شود که در صورت ورود صنایع تبدیلی و بسته بندی می‌تواند در صنایع شیرینی پزی و درمانی کاربرد زیادی داشته باشد.
شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت و سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است و یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی چون برنج، صنوبر، ماهیان پرورشی، پاچ باقلا، نیشکر کدو و هندوانه می‌باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.