تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آبان 1399 - 13:43
کد خبر : 79509

صادرات زیتون از گیلان ۳۴ درصد افزایش یافت

صادرات زیتون از گیلان ۳۴ درصد افزایش یافت

جارستان به نقل از ایرنا؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از افزایش ۳۴ درصدی صادرات زیتون طی هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از این استان خبر داد. فرهاد دلق پوش  روز پنجشنبه در جلسه میز کالایی زیتون در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان رودبار اظهار داشت : صادرات زیتون

جارستان به نقل از ایرنا؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از افزایش ۳۴ درصدی صادرات زیتون طی هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از این استان خبر داد.

فرهاد دلق پوش  روز پنجشنبه در جلسه میز کالایی زیتون در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان رودبار اظهار داشت : صادرات زیتون در هفت ماه نخست امسال ؛  ۱۲۹ هزار و ۴۰۹ کیلوگرم و به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به هفت ماه نخست سال قبل ۳۴ درصد رشد رشد نشان می‌دهد.

 وی خاطرنشان کرد : اگرچه در بیست و هفت استان دیگر نیز کشت زیتون  داریم  اما زیتون به نام گیلان شناخته شده و  ۱۱ درصد کل سطح زیر کشت زیتون و ۲۰ درصد تولید کشور در استان  می باشد.

وی ارزش ریالی تولید سالیانه زیتون را حدود ۱۴۴ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد:  در حال حاضر حدود ۲ هزار نفر به کشت و تولید زیتون مشغول هستند. 

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد : یکی از اهداف سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان توجه ویژه به داشته‌های ذاتی استان و حمایت از کالاهای با ارزش اقتصادی همچون زیتون و  برنامه ریزی و استفاده از فرصت هاست.

دلق پوش با اشاره به زیرکشت بودن  ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون در گیلان بعنوان یکی از کانون های مهم تولید زیتون در کشور اظهار داشت: بنا شده  سازمان توسعه تجارت و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی کالاهای دارای ارزش صادراتی را مورد حمایت قرار داده و زیتون نیز مزیت آن را دارد که به سایر کشورها صادر شده و برای ایران ارزآوری داشته باشد.
وی یاداور شد: همانگونه که در گذشته میز کالایی بادام زمینی و  چای  برگزار کردیم برای نخستین بار میز کالای زیتون را در گیلان تشکیل دادیم  تا با حمایت و توجه جدی و هدفمند هم در تولید و هم در صادرات زیتون گام موثری برداریم. 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت  گیلان ابراز امیدواری کرد  با کمک همه بخش های مرتبط علاقه‌مند به اقتصاد گیلان و با حمایت بخش خصوصی اقدامات مناسبی را برای این محصول استراتژیک انجام دهیم و بخشی از هویت استان را ارتقا بخشیم.
 میز کالایی زیتون با محوریت موضوعات بررسی امکان سنجی صادرات زیتون،  بررسی مشکلات تولید و صادرات زیتون ، بررسی مشکلات تأمین مواد اولیه واحدهای تولید و فراوری روغن زیتون از داخل و خارج ، بررسی مسائل و مشکلات مربوط به مسائل بانکی و تامین ارز تجهیز واحدهای تولیدی ،  بررسی نحوه توسعه خوشه صنعتی زیتون در رودبار برگزار شد.

۱۰ کارگاه روغن کشی در رودبار فعال است و این شهرستان یکی از سه قطب اول تولید زیتون در ایران است و  به علت داشتن آب و هوای خشک تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان محسوب می شود.

گیلان در مساحت و تولید زیتون رتبه سوم کشور را دارد ؛  زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.

سال گذشته زیتون کاران رودبار از سطح بیش از هشت هزار هکتار باغهای  بارور خود ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.

۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.