تاریخ انتشار : دوشنبه 26 آبان 1399 - 11:09
کد خبر : 79073

فرماندار:توسعه و زراعت طلای سبز صومعه سرا تقویت شود

فرماندار:توسعه و زراعت طلای سبز صومعه سرا تقویت شود

جارستان به نقل از ایرنا _ فرماندار شهرستان صومعه سرا گفت : توسعه صنعت چوب و زراعت صنوبر ، به عنوان قلب  تپنده  اقتصادی و طلای سبز صومعه سرا باید تقویت شود. سید جلال سید محمدی  روز دوشنبه در جلسه بررسی طرح های سرمایه گذاری‌ با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید صنوبر محسوب می شود

جارستان به نقل از ایرنا _ فرماندار شهرستان صومعه سرا گفت : توسعه صنعت چوب و زراعت صنوبر ، به عنوان قلب  تپنده  اقتصادی و طلای سبز صومعه سرا باید تقویت شود.

سید جلال سید محمدی  روز دوشنبه در جلسه بررسی طرح های سرمایه گذاری‌ با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید صنوبر محسوب می شود اظهار داشت:سالانه ۲ هزار هکتار درختان صنوبر به میزان بیش از ۲۰۰ متر مکعب قطع و برداشت می شود که به علت نداشتن صنایع تبدیلی وکاربردی چوبی در این شهرستان بیشتر به استان های دیگر صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد: باید به این صنعت از کاشت تا صنایع تبدیلی پالت سازی به صورت زنجیره ای و با برنامه ریزی هدفمند نگاه کنیم تا هیچ قسمتی از این زنجیره صنعتی دچار آسیب نشود .
سید محمدی با اشاره به اینکه  ۱۲ هزار هکتار به کشت صنوبر  اختصاص داده شده است افزود: باید در برنامه بلند مدت این سطح زیر کشت افزایش یابد زیرا زراعت بیشتر صنوبر علاوه بر درآمد اقتصادی نیاز مصرفی صنایع وابسته را تاحدی مرتفع خواهد کرد .
سید محمدی در ادامه خواستار رفع موانع اداری در رفع احیا آببندان شد و اظهار داشت : شرایط صدور آسان و سریع  مجوزها و قطع درختان حاشیه آببندان ها در دستور کار قرار گیرد .
فرماندار شهرستان صومعه سرا در ادامه افزود: تاکنون ٧ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید بازگشته که در شرایط فعلی گامی رو به جلو است  .
وی اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در شهرک صنعتی  هفت دغنان وجود دارد که راکد مانده است و متاسفانه بانک ها هم هیچ برنامه ای برای احیای واحدهای راکد تحت تملک خود ندارد .
مدیر کل جذب و سرمایه گذاری استان گیلان گفت : مصرف چوب کشور و صنایع وابسته به ۱۱میلیون متر مکعب رسیده است  که با استقرار صنایع تبدیلی و وابسته چوب در گیلان ۵ میلیون متر مکعب از این  مصرف به خود این استان اختصاص پیدا می کند .
یونس رنجکش با اشاره به اینکه گیلان بخاطر شرایط آب و هوایی و شرایط مناسب  یک ظرفیت در صنعت صنوبر محسوب می شود افزود: بسته حمایتی زارعان شامل بیمه  و ارائه تسهیلات در راستای حمایت از توسعه  صنعت زراعت چوب دیده شده و دستگاه ها ابلاغ خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در طی چند سال خود را نشان می دهد افزود: اراضی بلا استفاده زیادی در استان وجود دارد که در صورت تبیین فرهنگ سازی  زراعت صنعت چوب  توسط دستگاه های متولی می تواند به یک سرمایه تبدیل شود .
وی با اشاره به اینکه در شهرستان صومعه سرا  ۱۴ واحد صنعتی در تملک بانک ها قرار دارند گفت:تجربه نشان داده است بانک ها بنگاه دار خوبی نیستند از این رو بانک ها باید تا پایان سال  ۳۰ درصد واحدها را از تملک خود خارج کنند .
وی با اشاره به اینکه در تملک واحدهای صنعتی  تنوع بانک ها را مشاهده می کنیم  خاطرنشان کرد:  تا پایان سالجاری  در شهرستان صومعه سرا باید ۱۰درصد واحد ها راکد فعال شوند. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت  : برای حفظ منابع طبیعی باید به سمت توسعه زراعت چوب در گیلان برویم .
میر حامد اختری گفت :  ۶ هزار و  ۶۰۰ هکتار  در توسعه زراعت چوب تا پایان برنامه توسعه زراعت برای گیلان برنامه ریزی شده است .
وی با اشاره به اینکه  امسال   ۱۸۰۰ هکتار از این طرح  مزایده  صورت پذیرفته است افزود: نام صومعه سرا با زراعت چوب و صنوبر گره خورده است که ۶۰۰ هکتار سهم  این شهرستان  و ۱۵۰۰ هکتار برای سال آینده هدف گذاری شده است .

وی با اشاره به اینکه  ۲۳۰۰هکتار از منطقه هفت دغنان تحت پوشش درختان و منابع طبیعی قرار دارد خاطرنشان کرد: از این مقدار ۱۷۰۰ هکتار در حوزه شهرستان صومعه سرا  قرار دارد که در برنامه کاری سال آینده قرار داده ایم .
اختری اظهار داشت : پرونده ۲۸۰ هکتار از  منطقه هفت دغنان که مورد اختلاف  دو دستگاه به علت ارزش تاریخی بود به شورای عالی چوب ارسال شده  که اقدامات واگذاری آن به  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .
شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و با  دارا بودن  ۲۸۰ آببندان و بیش از ۱۲ هکتار صنوبر کاری از کانونهای مهم کشاورزی و آبزی پروری در استان و کشور می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.