تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 - 13:23
کد خبر : 78805

سود هنگفت دلالان برنج از بدهی کشاورز

سود هنگفت دلالان برنج از بدهی کشاورز

جارستان-ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: به دلیل قیمت بالای تمام شده تولید و بدهی کشاورزان اغلب سود تولید برنج به جیب دلال می رود و جز سودی اندک چیزی عاید برنجکار نمی شود. مسعود اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا گفت: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است به طور میانگین در این شهرستان

جارستان-ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: به دلیل قیمت بالای تمام شده تولید و بدهی کشاورزان اغلب سود تولید برنج به جیب دلال می رود و جز سودی اندک چیزی عاید برنجکار نمی شود.

مسعود اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا گفت: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است به طور میانگین در این شهرستان ۱۸۰ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

 وی با بیان اینکه بیش از ۹۲ هزار نفر برنجکار در این شهرستان به تولید این محصول مشغول هستند، افزود: تولید برنج ۱۸ مرحله کار دارد که این مراحل هزینه‌های مختلفی را برای کشاورز اعمال می‌کند.

طلبکاران منتظر فروش برنج کشاورز هستند

اسدی‌پرور ادامه داد: اغلب برنجکاران شهرستان طی مراحل کاشت و داشت برنج به علت نداشتن نقدینگی لازم برای هزینه تولید محصول خود مجبور می‌شوند از دیگران پول قرض کنند و به همین دلیل به محض برداشت محصول برای پرداخت بدهی مجبور می‌شوند، بلافاصله برنج هایشان را بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا قیمت برنج در زمان برداشت محصول پایین است، این درحالیست که اگر کمی صبر کنند بعدا می‌توانند برنج را باقیمت بالاتری بفروشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: اغلب کشاورزان ما برنج را کیلویی ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان فروختند، این در حالیست که هم اکنون قیمت برنج بالاتر از ۳۰ هزار تومان است.

بدهی اجازه نمی‌دهد کشاورزان تا شب عید برنج خود را نگه دارند

وی افزود:  کشاورزان برای انبار کردن برنج مشکلی ندارند و طرز سالم نگه داشتن آن را نیز بلد هستند و اگر نقدینگی لازم در زمان برداشت این محصول از سوی بانک یا دیگر تدابیر ویژه دولت صورت گیرد، کشاورزان می‌توانند برنج را تا شب عید نگه دارند و در آن زمان که برنج قیمت مناسبت‌تری دارد، محصول خود را بفروشند.

اسدی‌پرور اظهار کرد: پولی از گرانی برنج به جیب کشاورز نمی‌رود و اغلب در دست واسطه‌هایی است که از مقروض بودن کشاورزان سود می‌برند.

وی ادامه داد: ما کشاورزان را تشویق می‌کنیم با پرداختن به دیگر مشاغل جانبی از جمله پرورش راتون و کشت دوم دیگر محصولات کشاورزی درآمد خود را افزایش دهند و خوشبختانه کشاورزان هم همکاری بسیار خوبی در این خصوص دارند.

کوچک شدن شالیزارهای رشت نگران‌کننده است

اسدی‌پرور گفت: همه تلاش ما این است که شالیکاران بتوانند از فروش برنج و برنجکاری درآمد مناسبی داشته باشند و یکی از راهکارهای مهم این امر جلوگیری از کوچک شدن اراضی کشاروزی به دلیل قانون ارث است که باید نمایندگان مجلس در این خصوص به طورجدی اقدام کنند، در غیر اینصورت با افزایش کوچک شدن اراضی شالیزاری با مرگ کشاورزان و تقسیم زمین بین فرزندان، شاهد خواهیم بود که برنج کاری در آینده نزدیک توجیه اقتصادی کمتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما از بابت کوچک شدن اراضی شالیزاری خیلی نگرانیم و هرچه سریعتر باید فکری به حال حفظ شالیزارهای موجود و جلوگیری از کوچک شدن هر روزه این اراضی ارزشمند کرد.  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.