تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 - 19:13
کد خبر : 765

شش هزار امضا برای کیارستمی

شش هزار امضا برای کیارستمی

جارستان – بیش از ۶ هزارنفر از اهالی فرهنگ و هنر با امضای نامه‌ای خواهان اعمال شفافیت و عدالت در پرونده پزشکی عباس کیارستمی شدند. برای نخستین  بار روز دوشنبه ١١ مرداد ماه مطلبی با عنوان «شما تنها نیستید» به منظور همراهى با خانواده  عباس کیارستمی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن ۴۰۰ چهره

جارستان – بیش از ۶ هزارنفر از اهالی فرهنگ و هنر با امضای نامه‌ای خواهان اعمال شفافیت و عدالت در پرونده پزشکی عباس کیارستمی شدند.

برای نخستین  بار روز دوشنبه ١١ مرداد ماه مطلبی با عنوان «شما تنها نیستید» به منظور همراهى با خانواده  عباس کیارستمی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن ۴۰۰ چهره شاخص هنرى و فرهنگى با امضای نامه‌ای سرگشاده از  این خانواده حمایت کردند.

در این نامه اسامی هنرمندان مطرحی مانند آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، پرویز دوایی، حسین علیزاده، کیهان کلهر، مرتضی کاخی، لیلی گلستان، رخشان بنی‌اعتماد، گلی امامی، نیکی کریمی، فاطمه معتمدآریا، نورالدین زرین‌کلک، کیانوش عیاری، پرویز پرستویی، بیژن کامکار، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، علی مصفا، علی‌اکبر صادقی، همایون پایور، پیمان معادی و… به چشم می‌خورد.

متن نامه امضای شده توسط اهالی فرهنگ و هنر

متن نامه به شرح زیر بود :«عزیزان، احمد و بهمن و خانواده محترم کیارستمی / گردوغباری که پس از فاجعه از‌دست‌رفتن عزیزتان برخاست، چشم‌انداز را سراسر مغشوش و مخدوش کرده است. این آشفتگی سبب شد تا حتی نتوانیم در فرصتی که حق هر عزادار است، به دل سیر گریه کنیم و آرام‌تر شویم و بتوانیم به شما که نسبتی مستقیم‌تر با مصیبت دارید، تسلایی دهیم؛ اگرچه همه ما محتاج تسلاییم. روند درمان عباس کیارستمی به محض انتشار خبر بیماری‌اش مورد پرسش‌هایی جدی قرار گرفت که تنها نشان‌دهنده عمق نگرانی از حفظ سلامتی آن وجود یگانه بود و از همان آغاز فقط سؤال بود و دلواپسی و نه شروع رقابتی که حالا منتظر باشیم داورانی برنده یا بازنده‌اش را اعلام کنند؛ البته بازنده همه ماییم که هنرمندی چنین گران‌مایه را به ارزانی از دست داده‌ایم و باز البته بازنده آنان هستند که به جای همدردی، به جای پاسخ به ابهامات، به جای درک وضعیت روحی آسیب‌دیدگان، فضا را به میدان نبردی صنفی تبدیل کردند. اکنون در چنین هیاهویی چه چیزی ممکن است شما و همگان را اندکی آرام کند؟ راستش هیچ، چراکه این پرونده‌ای حقوقی و قضائی نیست و بحث از آغاز بر سر احترام به حقوق انسانی بوده است. می‌دانیم چه دشوار است که هم داغ عزیز و هم بدل‌شدن این داغ به جدالی فرسایشی را تاب آورید و بدانید که در تحمل این فضای عصبی و پرابهام که متأسفانه هر دم آزاردهنده‌تر می‌شود، تنها نیستید. نتیجه تحقیقات پزشکی هرچه باشد، خاطره توجیهات و پنهان‌گری‌ها و بدتر از همه بی‌اعتنایی به وضعیت روحی داغ‌دیدگان و بی‌احترامی به نام عباس کیارستمی را پاک نخواهد کرد؛ اگرچه چشم‌های همه ما ناظر و نگران و پیگیر روند این تحقیقات خواهد بود. ما را در هر دو اندوه مرگِ عزیزتان و مرگِ حرمت‌ها کنار خود ببینید. امیدواریم سرانجام شما تنها سوگوار باشید و ما تنها غم‌گسار. امیدواریم بیش از این عذابی به عزای تان افزون نشود.»

حال با گذشت فقط ۵ روز تعداد همدردان و همراهان خانواده ی عباس کیارستمی  از مرز ۶هزار نفر گذشت.

 به گزارش ایلنا، بعد از دست به دست شدن نامه ،‌به دلیل استقبال زیاد،‌ کانال تلگرامی تحت عنوان «شما تنها نیستید » تشکیل شدند تا دسترسی افراد از نقاط مختلف ایران و جهان راحت‌تر صورت بگیرد.

امضاکنندگان با درج نام و حرفه خود، هویت واقعی خود را نشان دادند تا به شفاف‌تر شدن مساله کمک کنند. در مرحله نخست در مدت بسیار کوتاهی این نامه در سراسر ایران، دست به دست چرخید و افراد زیادی از اقشار مختلف فرهنگی هنری -که چهره‌های شاخصی همچون اصغر فرهادی، پرویز تناولی، رضا کیانیان، ترانه علیدوستی و  … نیز در آن به چشم می‌خورد – امضای خود را برای هم‌یاری و همراهی خانواده کیارستمی در این کانال درج کردند. بدون شک امکان جمع‌آوری کلیه امضاها در مدت زمان کوتاه برای اعضای موسس گروه تلگرامی وجود نداشت و جمع‌آورى اسامى براى این تیم به کاری بسیار سخت تبدیل شد و با وجود پیام‌های مختلف از طرف این گروه مبنی بر پایان زمان جمع‌آوری امضا، علاقمندان به عباس کیارستمی و خانواده فرهنگی محترم‌اش همچنان حمایت خود را در کانال ثبت کردند.

در حال حاضر حدود ۶ هزار و ۷۵۸ هزار امضا جمع‌آوری شده و همچنان افراد زیادی امضای خود را در صفحه پتیشنی که توسط همین گروه راه اندازی شده، درج می‌کنند. لیست نهایی امضاها در روز چهلم استاد عباس کیارستمی در قالب یک کار گرافیتی بر سر در قبرستان «ترک مزرعه» نصب خواهد شد و بعد از آن در اختیار موزه سینما قرار خواهد گرفت. افرادی همچون مهرداد اسکویی، حبیب اسماعیلی، محمد آفریده، اسدالله امرایی، همایون امامی، پژمان بازغی، مستانه مهاجر، امیر عابدی، علی باباچاهی، ترانه علیدوستی، پریسا بخت آور، مجید برزگر، نادر برهانی مرند، منیژه حکمت، پگاه آهنگرانی، محمد محمود بهمن پور، آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، رامبد جوان، حسن قاضی مرادی، گلی ترقی، فریده گلبو، پرویز تناولی، روح الله حجازی، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، رضا ثروتی، آهو خردمند، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، کتایون ریاحی، پیمان قاسم خانی، محراب قاسم خانی، علی رضا زرین دست، امیرحسین علم‌الهدی، پرستو فروهی، رزیتا شرف جهان، مهوش شیخ الاسلامی، سروش صحت، پانته‌آ پناهی‌ها، پوران درخشنده، خسرو دهقان، رعنا جوادی و بابک احمدی نامه دوم را امضا کرده بودند.

 واکنش احمد کیارستمی به حمایت  اهالی فرهنگ و هنر

بدنبال این حمایت، احمد کیارستمی با انتشار یادداشتی  به شرح زیر  به حمایت هنرمندان و مردم واکنش نشان داد:

دوستان و همراهان عزیز

دیدن فهرست بلند اسامی شما باعث دلگرمی و امیدواریست.  نبود پدرم حفره ای بزرگ و ناگهانی در زندگی بسیاری از ما ایجاد کرده است.  طیف پیام‌ها و تسلیت‌هایی که من و بهمن در این مدت دریافت کرده‌ایم گواه بر آن است که این “ما” فراتر از یک قشر، سن، مخاطب، دولت، و یا ملیت خاص است، نشانگر این است که چگونه در تمامی این سال‌ها پدرم – چه در زندگی شخصی و چه در مراودات اجتماعی – ورای خط‌کشی‌ها و سیاست‌ها ایستاده بوده است. چه قبل از انقلاب،‌ چه در دوران هیجان‌زده انقلاب، و چه بعد از آن،‌ چه در سال‌های جنگ و چه در دوران رنگ‌ها، حرفش همیشه زندگی بود و بس. او درختی بود که ریشه‌اش در این خاک بود، میوه‌اش برای همگان، و سایه‌اش بر سر هر کسی که خوش داشت لحظه‌ای بیاساید، به دور از جنجال و هیاهو. در تمامی این سال‌ها، چه در داخل و چه در خارج،‌ چه در عموم و چه در خلوت، از درگیری‌های صنفی و سیاسی پرهیز کرد و تمرکزش بر کارش بود. شاید همین خصوصیتش بود که او را متعلق به همه کرد.

وضعیت بوجود آمده درباره روند درمان او وضعیت ساده‌ای نیست. تقاضای پیگیری روش درمان و اطلاع رسانی در روال تشخیص پزشکی و فرآیند درمان او تبدیل به مسئله‌ای بسیار بزرگتر و عمیق‌تر  و با ابعاد ملی شده است. صحبت‌ها، موضع‌گیری‌ها، و پیام‌ها نشان می‌دهد که مشکل فراگیرتر از این پرونده خاص بوده و هست. متاسفانه برخوردهای احساسی و صنفی پیچیدگی‌های غیرضروری‌ای را به پرونده اضافه کرده است. به جای تمرکز بر روی اصل مشکل و استفاده از این فرصت برای حل بنیادی یک مساله جدی، اظهار نظرهای بدون اطلاع و بعضا مغرضانه باعث برخاستن گرد و غباری شده است که چنانچه شما هم اشاره کرده‌اید، به چشم همه ما می‌رود. ولی این گرد و غبار به شکل‌های گوناگون در سال‌های کاری پدرم هم وجود داشت. او همیشه سرش را بالا گرفت و ورای گرد و غبار ایستاد،‌ و در نهایت تغییر و تاثیر عمیق‌تر و بزرگ‌تری را رقم زد.ما همچنان امیدواریم حکمیت این پرونده، چنان که شایسته هر پرونده‌ای است، به دور از این هیجانات و تحساسات روند درست خود را طی کرده و به نتیجه صحیح برسد. من و بهمن هم با بردباری و منطق و احترام،‌ و البته با جدیت و دقت، منتظر روشن شدن نتیجه پرونده هستیم. بردباری و احترامی که به هیج وجه نباید با فراموشی، بی‌تفاوتی، یا بی‌عملی اشتباه گرفته شود. پیگیری و حضور شما در کنار ما نه تنها باعث دلگرمیست،‌ بلکه امیدمان را برای به رسیدن به نتیجه درست بیشتر می‌کند. نتیجه‌ای که امیدواریم فراتر از تنبیه یک پزشک یا یک تیم یا یک بیمارستان باشد. نتیجه صحیح،  از دید من، نهادینه شدن فرهنگ پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری است. فقدان فرهنگی‌‌ای که متاسفانه فقط محدود به جامعه پزشکان نمی‌شود.

پدرم، حتی در دشوارترین دوره‌ها، ستایشگر زندگی بود‌. من بر این باورم که  باید به جای عزاداری رفتنش، زندگی پر ثمر و با افتخار او را پاس بدارم،‌ و امید دارم که من هم بتوانم مانند او سرم را بالای گرد و غبار بگیرم. برای این کار همراهی و همدلی همه شما کمکی بزرگ و حضور شما ضروری است. من و بهمن از همه شما ممنون و سپاسگزاریم.

اسامی کامل ۶ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر که نامه را امضا کردند بزودی منتشر می شود.

منبع:ایلنا

عباس کیارستمی و پسرانش بهمن و احمد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.