تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1399 - 10:01
کد خبر : 76081

واگذاری ۴۳ واحد مسکونی و ایجاد اشتغال برای ۱۷۶ نابینا در گیلان

واگذاری ۴۳ واحد مسکونی و ایجاد اشتغال برای ۱۷۶ نابینا در گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: طی یک سال اخیر ۴۳ واحد مسکونی برای نابینایان و کم بینایان استان آماده و تحویل داده شد. دکتر حسین نحوی نژاد روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان “عصای سفید”، افزود: در این مدت برای ۱۷۶ نفر از نابینایان و کم بینایان استان گیلان شامل

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: طی یک سال اخیر ۴۳ واحد مسکونی برای نابینایان و کم بینایان استان آماده و تحویل داده شد.

دکتر حسین نحوی نژاد روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان “عصای سفید”، افزود: در این مدت برای ۱۷۶ نفر از نابینایان و کم بینایان استان گیلان شامل “۶۳ زن و ۱۰۳ مرد” با ارایه تسهیلات اشتغال، اشتغالزایی شده است.

وی با تشریح سایر اقدامات بهزیستی گیلان به نابینایان و کم بینایان اظهار داشت: همچنین طی این زمان یک هزار و ۳۵۰ نفر با آسیب بینایی از خرید خدمات بینایی سنجی برای تشخیص میزان بینایی برخوردار شدند.

نحوی نژاد خاطر نشان کرد: در این مدت برای ۵۰ نفر با آسیب بینایی ، ۱۵ دستگاه لپ تاپ، ۸۰ قلم وسایل کمک آموزشی و کمک توانبخشی شامل رکوردار صدا، اسپیکر، درشت نما، ماشین تایپ بریل، ساعت نابینایان، ماشین حساب، لوح قلم کاغذ بریل و غیره برنامه توانمند سازی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در یک مرکز آموزشی در شهرستان رشت با ظرفیت ۵۰ نفر به کودکان زیر ۱۴ سال خدمات آموزشی ارایه می شود، اضافه کرد: چهار موسسه خیریه مردم نهاد معلولین با مجوز اداره کل بهزیستی خدمات مددکاری، حمایتی، فرهنگی، ورزشی و غیره به افراد با آسیب بینایی ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به ارایه آموزش های حفظ، قرائت قرآن کریم و تواشی توسط یک موسسه قرآنی ویژه نابینایان در استان اظهار داشت: امیدرضا رحیمی از جمله نابینایان استانی است که در مسابقه های جهانی حائز رتبه است.

وی بیان داشت: از سال ۹۸ تاکنون توسط هیات ورزشی نابینایان و با حمایت بهزیستی گیلان، ورزشکاران نابینا و کم بینای استان توانسته اند در فوتبال پنج نفره مقام سوم کشوری، گلبال رتبه اول کشور، پرس سینه اول کشور، پاورلیفتینگ دوم کشوری و پنج مقام طلا، چهار نقره، پنج برنز در رشته های شنا بانوان، دومیدانی بانوان و شطرنج مردان کسب کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه همه ساله ۲۳ مهر مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز ایمنی عصای سفید نام گرفته، اظهار داشت: ۱۵ اکتبر روزی است که صدای عدالت خواهی افراد نابینا بیش از پیش شنیده می شود و فعالان امور نابینایان تلاش می کنند تا آن را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی کنند.

وی اضافه کرد: روز عصای سفید در حقیقت وام دار مطالباتی است که افراد نابینا و کم بینا مطرح می کنند.

نحوی نژاد بیان داشت: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان مکلف کند.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را برای رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان به عمل می آورد اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

چهار هزار و ۶۰۸ نفر دارای معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی گیلان قرار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.