تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 - 19:00
کد خبر : 74132

بیش از سه هکتار از اراضی ملی و تالابی در گیلان رفع تصرف شد

بیش از سه هکتار از اراضی ملی و تالابی در گیلان رفع تصرف شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: ۳۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از اراضی ملی و تالابی استان رفع تصرف شده است. محمد علی صدیق عربانی روز جمعه افزود: ۳۰ هزار متر مربع از اراضی یادشده واقع در جیرسر چوکام خمام و دو هزار و

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: ۳۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از اراضی ملی و تالابی استان رفع تصرف شده است.

محمد علی صدیق عربانی روز جمعه افزود: ۳۰ هزار متر مربع از اراضی یادشده واقع در جیرسر چوکام خمام و دو هزار و ۵۰۰ مترمربع از این اراضی مربوط به منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار است.
وی با بیان اینکه این اقدام در راستای بازپسگیری اراضی ملی و مقابله با تغییر کاربری های غیر قانونی انجام شده است، اظهار داشت: اراضی یادشده توسط تعدادی از افراد سودجو بصورت غیرقانونی تصرف و تبدیل به شالیزار شده بود که با حکم مرجع قضایی و حضور نیروی انتظامی و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست رفع تصرف شد.
صدیق عربانی با توجه به ارزش بالای زمین در مناطق تالابی، تصرفات غیر قانونی را از مشکلات عمده طرح احیاء تالاب عنوان کرد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست با گشت و کنترل شبانه روزی از هرگونه تصرف جدید در منطقه جلوگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه با متصرفان اراضی ملی بطور جدی برخورد می شود، از مردم خواست: در صورت اطلاع از هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی و تالابی مراتب را به اداره های حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به بررسی و ارائه به مراجع قضایی به منظور رفع تصرف اقدام شود.
صدیق عربانی همچنین تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان قائم مقام در مناطق حفاظت شده و با همکاری اداره منابع طبیعی علاوه بر خلع ید، طبق مفاد ۶٩٠ و ۶٩٣ قانون مجازات اسلامی با متصرفان و زمین خواران برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن با ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.
تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.