تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 شهریور 1399 - 10:33
کد خبر : 72596

مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور عنوان کرد؛ اجرای ۲۳۰ هزار هکتاری زراعت چوب در کشور/ گیلان؛ قطب زراعت چوب

مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور عنوان کرد؛ اجرای ۲۳۰ هزار هکتاری زراعت چوب در کشور/ گیلان؛ قطب زراعت چوب

جارستان به نقل از ایسنا؛ مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور، با بیان اینکه به صورت تجمعی زراعت چوب در مساحتی معادل ۲۳۰ هزار هکتار اجرایی شده است، گفت: گیلان قطب زراعت چوب کشور محسوب می شود. جواد میرعرب رضی در حاشیه بازدید از طرح های زراعت چوب استان گیلان، هدف از اجرایی شدن طرح زراعت

جارستان به نقل از ایسنا؛ مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور، با بیان اینکه به صورت تجمعی زراعت چوب در مساحتی معادل ۲۳۰ هزار هکتار اجرایی شده است، گفت: گیلان قطب زراعت چوب کشور محسوب می شود.

جواد میرعرب رضی در حاشیه بازدید از طرح های زراعت چوب استان گیلان، هدف از اجرایی شدن طرح زراعت چوب را تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی دانست و اظهار کرد: زراعت چوب به روش سنتی از دیرباز در کشور ما وجود داشته و کشاورزان در حاشیه باغات و مزارع خود اقدام به کشت گونه های درختی می کردند.

وی با بیان اینکه طرح زراعت چوب از سال ۸۴ دارای موافقت نامه شده است، افزود: از سال ۸۴ تاکنون به صورت تجمعی زراعت چوب در مساحتی معادل ۲۳۰ هزار هکتار اجرایی شده و بخش هایی از آن به بهره برداری رسیده است.

مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور، با اشاره به تعهد ۷۵ هزار هکتاری برنامه ششم در حوزه زراعت چوب، تصریح کرد: در حال حاضر زراعت چوب در ۱۷ هزار هکتار عملیاتی شده و طی امسال و سال آینده به صورت سالانه ۳۰ هزار هکتار دیگر در دستور کار داریم.

میرعرب رضی، از اجرای طرح زراعت چوب در اکثر استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: استان هایی که بارندگی ندارند، جزو اولویت های زراعت چوب نیستند، اما استان گیلان در حال حاضر قطب زراعت چوب کشور محسوب می شود و سال گذشته گیلان بیش از ۴۰۰۰ هکتار زراعت زراعت چوب داشته است.

وی زراعت چوب با استفاده از آب های نامتعارف را در دستور کار دانست و اضافه کرد: استان های قم، سمنان، اصفهان و تهران پایلوت استفاده از فاضلاب و پس آب در زراعت چوب هستند و از این فرصت برای توسعه زراعت چوب طی سال جاری استفاده خواهیم کرد.

مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشوز، گونه های سریع الرشد همچون صنوبر و اکالیپتوس را مورد توجه زراعت چوب دانست و یادآور شد: از صنوبر در صنعت خرده چوب شامل ام.دی.اف و اچ.دی.اف صنایع نئوپان استفاده می شود.

وی با بیان اینکه از محل بند الف تبصره ۱۸ تسهیلات ویژه جهت توسعه زراعت چوب اختصاص یافته است، متذکر شد: این تسهیلات شامل پرداخت وام هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی توسط بانک های عامل برای هر هکتار کاشت است. همچنین ۱۳۰۰ اصله نهال رایگان در اختیار علاقمندان به زراعت چوب قرار می گیرد.

میرعرب رضی، با اشاره به نیاز اسمی ۱۱ میلیون مترمکعبی چوب در کشور، اظهار کرد: کمبود مواد اولیه موجب کاهش ۵۰ درصدی تولیدات صنایع چوبی شده و میزان مصرف را به ۶.۵ میلیون مترمکعب کاهش داده است، اما زنجیره ارزش و شبکه توزیع و فروش چوب شکل گرفته است.

مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور، با بیان اینکه زراعت چوب چهار میلیون مترمکعب از ۶.۵ میلیون مترمکعب نیاز صنابع سلولزی را تامین می کند، گفت: همچنین ۲.۵ میلیون مترمکعب باقی مانده از محل اصلاح و نوسازی و هرس باغات تامین می شود.

وی از افزوده شدن ۳۱۵ هزار هکتار به عرصه های زراعت چوب کشور تا سال ۱۴۰۸ خبر داد و یادآور شد: طی این مدت سالانه ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب اجرایی خواهد شد و بعد از سال ۱۴۰۸، هر سال ۱۲ میلیون مترمکعب تولید چوب تولید خواهیم کرد.

میرعرب رضی، مدت زمان لازم جهت برداشت چوب را بین سه تا ۱۰ سال دانست و گفت: زراعت چوب می تواند معیشت کشاورزان را تامین کند، اما زارعین گیلانی به صورت سنتی و بومی جنگلداری کشاورزی را اجرا می کنند و به کشت محصولات باغی در عرصه های نهالکاری شده می پردازند.

مجری طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور، با بیان اینکه صنایع آمادگی خرید تضمینی تولیدات زراعت چوب را دارند، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد زراعت چوب در اراضی مستثنیات در حال اجراست و مابقی توسط بخش های دولتی در قالب قرارداد انجام می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.