تاریخ انتشار : شنبه 15 شهریور 1399 - 10:26
کد خبر : 72127

نشانه‌های شخصیت ضداجتماعی چیست؟

نشانه‌های شخصیت ضداجتماعی چیست؟

جارستان به نقل از سلامت نیوز؛ متخصص روانپزشک گفت: رفتارهای غیرمسئولانه و شتابزده، پرخاشگری، درگیری، مصرف انواع مواد مخدر و مشروباط الکلی، انجام جرم و جنایت از جمله نشانه‌های وجود اختلالات شخصیت ضد اجتماعی بین افراد جامعه است. علیرضا شاکر با بیان اینکه اختلال شخصیت از دوران بلوغ آغاز می شود و بیشتر در میان

جارستان به نقل از سلامت نیوز؛ متخصص روانپزشک گفت: رفتارهای غیرمسئولانه و شتابزده، پرخاشگری، درگیری، مصرف انواع مواد مخدر و مشروباط الکلی، انجام جرم و جنایت از جمله نشانه‌های وجود اختلالات شخصیت ضد اجتماعی بین افراد جامعه است.

علیرضا شاکر با بیان اینکه اختلال شخصیت از دوران بلوغ آغاز می شود و بیشتر در میان مردان شایع است، افزود: سالها این اختلال به عنوان جنون اخلاقی شناخته می شود و از سوی دیگر این اختلال را نمی توان به عنوان تبهکاری نسبت داد زیرا تبهکار یک واژه قانونی است و هر فرد با خصوصیات ضد اجتماعی را نمی توان به این صفت خواند.

وی گفت: افراد داری شخصیت ضد اجتماعی عموما خیلی اوقات خوش اخلاق، خوش برخورد و دارای جذابیت ظاهری هستند و در برخی مواقع از هوش اجتماعی بالایی برخوردار اند اما در حوزه احساسات، توانایی همدلی کمتری نسبت به دیگران دارند و از جهت رسیدن به پست و مقام تلاش زیادی برای متقاعد کردن دیگران انجام می دهند.

این رواندرمانگر تحلیلی تصریح کرد: فرد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی با توجه به رفتارهای غیرمسئولانه و شتابزده همواره عواقب رفتارهای خود را بدور از پاداش سریع نمی تواند تصور کند در نتیجه در برنامه ریزی و همچنین برقراری روابط طولانی مدت با اختلال مواجه است.

شاکر، ‌مصرف مواد مخدر و الکل، ‌ناسازگاری، در صورت بروز درگیری و یا مشکل، دیگران را مقصر دانستن، عدم پذیرش اشتباه، سابقه بیماری سلوک و نافرمانی در دوران کودکی را از دیگر علائم شایع در میان افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی عنوان کرد.

راهکار درمان

این روانپزشک اظهار داشت: بسیاری از فرد یا افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی بیماری خود را انکار می کنند و با توجه به این نشانه در برقرار روابط صمیمی با دیگران مشکل دارند و کسی از شخصیت ضد اجتماعی آنان خبر ندارد، از این رو درمان این عده عموما با محدودیت هایی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه علت مراجعه این افراد در بسیاری از مواقع به مشاوره یا روانپزشک برای درمان، اجبار اطرافیان و یا ارجاع از سوی محاکم و یا دادگاه است،‌ ‌افزود: رابطه درمانی در محیطی امن می تواند اولین تجربه برای شناسایی و علت بیماری فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشد.

شاکر گفت: درمانهای شناختی و رفتار درمانی با هدف ترک و یا کاهش مصرف مواد مخدر، الکل، کنترل حملات پرخاشگری و افزایش مهارت های زندگی و همچنین توجه به عواقب اعمال، گروه درمانی به جهت اینکه دیگران را نمی توان به راحتی فریب داد، خانواده درمانی به لحاظ درک و فهم و همکاری موثر اعضای خانواده در کمک به درمان و در نهایت درمان دارویی برای مدیریت و کنترل شرایط فرد بیمار مؤثر خواهد بود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.