تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1399 - 23:50
کد خبر : 71600

گیلان و هجوم مسافران

گیلان و هجوم مسافران

یادداشت: مهدی پارسا رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان جارستان: مردم گیلان مردم نجیبی هستند و همیشه‌ ایام پذیرای میهمانان خود بوده‌اند. معلوم نیست که پس از رفتن مسافران شاهد چه آماری از وضعیت بیماران کرونایی در گیلان باشیم. حساسیت شرایط فعلی بیشتر به دلیل سیل هجوم مسافران ناشی از کنترل بیماری کرونا است. مهدی

یادداشت: مهدی پارسا رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان

جارستان: مردم گیلان مردم نجیبی هستند و همیشه‌ ایام پذیرای میهمانان خود بوده‌اند. معلوم نیست که پس از رفتن مسافران شاهد چه آماری از وضعیت بیماران کرونایی در گیلان باشیم. حساسیت شرایط فعلی بیشتر به دلیل سیل هجوم مسافران ناشی از کنترل بیماری کرونا است.

مهدی پارسا رئیس سازمان بسیج رسانه استان در یادداشتی نوشت: در مسیر رفتن به چوبر شهرستان شفت با انبوهی از خودروهایی مواجه شدم که علیرغم تأکیدات و تذکرات مکرر دانشگاه علوم پزشکی، برخی مسئولین استانی و حتی هشدارهای رسانه‌ای، از تهران، کرج و برخی استان‌های دیگر وارد گیلان شده بودند. دیدن این صحنه‌ها واقعاً برایم آزاردهنده بود که عده‌ای بی‌توجه به شرایط کنونی خود را برای تفریح و گردش و خوش‌گذرانی، حواله شمال کشور کرده‌اند

روز قبل از آن مطلب خوانده بودم مبنی بر بستری ۳۶۰ نفر از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های گیلان و دیدن این صحنه‌های تردد مسافران عصبانیتم را بیشتر می می‌کرد. در طی مسیر در پمپ‌بنزینی توقف کردم. جالب اینکه آنجا نیز با تعدادی از خودروهای مسافر با پلاک‌های مختلف مواجه شدم. یکی از خودروهای غیربومی که صاحب آن بیرون از خودرو بود توجهم را جلب کرد؛ حال بماند که تعدادی خانم در آن بدون زدن ماسک با وضعیت نامناسب حجاب نشسته و در حال خوردن و آشامیدن بودند.

چند لحظه گذشت و در این حین با کارگر پمپ‌بنزین که خود این صحنه‌ها را می‌دید در حال صحبت در همین زمینه بودم و گله و شکایت از تردد بیشمار ماشین‌های غیربومی که در ایام کرونایی، گیلان را برای مسافرت انتخاب کرده‌اند،. نکته‌ای از زبان این کارگر پمپ‌بنزین پس از اعتراضات من مطرح شد که احساس کردم او نیز از این وضعیت به‌عنوان یک گیلانی ناراضی است.

در تائید صحبت‌هایم و به کنایه گفت؛ این‌ها نباشند ما از گرسنگی می‌میریم. چندثانیه‌ای بعد صاحب خودرو که مرد میان‌سالی بود نزدیک شد تا پول ناشی از میزان بنزین خودروی خود را پرداخت کند. با چهره‌ای گشاده که عصبانیت از آن پیدا بود به این مرد گفتم حاجی شما از کجا تشریف آورده‌اید. مرد گفت از شیراز. تعجب و عصبانیتم از شنیدن این حرف بیشتر شد. شیراز و این‌همه راه طی مسافت و گیلان؟ گفتم این‌همه هشدار می‌دهند که گیلان شرایط خوبی ندارد، جزء استان‌های قرمز به خاطر کروناست، چطور جرات کردید مسافرت کنید، بهتر نبود که در زمان دیگری به گیلان می‌آمدید، مردم گیلان که همیشه میهمان‌نواز بوده‌اند.

با یک جمله جوابم را داد که ما رعایت می‌کنیم. واقعاً نتوانستم حتی ظاهراً هم که شده خود را کنترل کنم. به او گفتم ما به‌عنوان گیلانی خیلی دوست داریم به مسافرت برویم اما به دلیل شرایط پیش‌آمده این کار را نمی‌کنیم، نه اینکه فقط مردم دیگر استان‌ها مبتلا و یا ناقل کرونا باشند، بلکه به دلیل این‌که شاید خودمان ناقل باشیم و با سفر به دیگر استان‌ها موجبات بیماری آن‌ها را فراهم آوریم، از سفر کردن ممانعت می‌کنیم. حرمت میهمان‌نوازی، اجازه نداد بیش از این با او صحبت کنم.

تا وقتی به چوبر رسیدم، سیل خودروهای غیر گیلانی در برخی مواقع از خودروهای بومی استان بیشتر بود. آماری که دیروز به نقل از یک مسئولی خواندم، ناشی از افزایش بیماران کرونایی با بیش از ۴۰۰ نفر در بیمارستان‌های گیلان حکایت داشت. به‌راستی چرا این‌گونه شده‌ایم و بی‌توجه به برخی معیارهای اخلاقی و رفتاری اسباب مزاحمت و نگرانی برای دیگران فراهم می‌آوریم آیا هشدارهای پزشکی کادر درمان، مردم و مسئولین استانی که بارها از شبکه‌های سراسری، استانی و رسانه‌های مختلف منعکس‌شده نمی‌تواند خود از عمق حادثه و فاجعه حکایت کند؟

کادر درمانی هفته‌ها خانواده‌های خود را ندیدند و برخی از آن‌ها یا جان خود را از دست دادند یا توان خود را.

نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج در یک حرکت جهادی، اولویت را در خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از کرونا و حتی کاردرمانی و پزشکی دیدند و چه شب‌ها که خواب را بر خود حرام کردند تا از افزایش شمار بیماران کرونایی خودداری کنند.

دراین‌بین در لابه‌لای مطالعه اخبار مطلبی نظرم را جلب، اما ناراحت کرد که به نقل از اگر اشتباه نکنم، رئیس سازمان نظام پزشکی بود با این عنوان که اگر پیک سوم کرونا اتفاق بیفتد کادر درمان دیگر طاقت ندارد، از ابتدای شیوع کرونا تا الان ۱۷۳ نفر از کادر درمانی کشور شهید شده‌اند.

در این ایام حزن و اندوه انتظار از مسافران و گردشگران این است که کلاه‌خود را قاضی کرده و حرمت صاحب‌خانه را نگه‌دارند.

مردم گیلان مردم نجیبی هستند و همیشه‌ ایام پذیرای میهمانان خود بوده‌اند. معلوم نیست که پس از رفتن مسافران شاهد چه آماری از وضعیت بیماران کرونایی در گیلان باشیم. حساسیت شرایط فعلی بیشتر به دلیل سیل هجوم مسافران ناشی از کنترل بیماری کرونا است، اما بررسی آسیب‌های فرهنگی آن بماند برای مجالی بعد که خود حرف‌ها دارد.

هیئات مذهبی یا تعطیل شدند یا تحت شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی، قادر به برگزاری مراسم هستند، اما ای‌کاش سیل ورود مسافرانی که از استان‌های دیگر وارد شمال کشور و یا گیلان می‌شدند به نحوی کنترل می‌شد که نگرانی‌های مردم گیلان نیز مرتفع می‌گردید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مهراد یکشنبه , ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰:۵۴

خب تو شهر که خیلی بدتره!!!
از شهر گزارش تهیه کنید تصاویر رو پخش کنید!
سفر اشتباست ولی تجمع در شهر خوبه!
کوچه و خیابون پر از تردد و بی توجهی مردم به هشدارهای کارشناسان و پزشکان هست! اونوقت گیر دادن ب سفر