تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مرداد 1395 - 22:31
کد خبر : 658

رشد جلبک‌های قرمز کننده دریاچه ارومیه در ماه آینده

رشد جلبک‌های قرمز کننده دریاچه ارومیه در ماه آینده

جارستان- مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تکذیب خطرناک بودن تغییر رنگ دریاچه، رشد جلبک‌ها را نشانه بازگشت حیات به دریاچه دانست و گفت: جلبک‌های قرمز کننده دریاچه ارومیه در ماه آینده افزایش می‌یابند. مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه علت تغییر رنگ و سرخی دریاچه ارومیه

جارستان- مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تکذیب خطرناک بودن تغییر رنگ دریاچه، رشد جلبک‌ها را نشانه بازگشت حیات به دریاچه دانست و گفت: جلبک‌های قرمز کننده دریاچه ارومیه در ماه آینده افزایش می‌یابند.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه علت تغییر رنگ و سرخی دریاچه ارومیه یک نوع باکتری و جلبک خاص است که در شوری‌ بالای آب گسترس می‌یابند، گفت: قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه در اثر وجود این جلبک‌ها موجبات نگرانی را ایجاد می‌کند و افراد فکر می‌کنند اتفاق خاصی افتاده است در حالیکه وجود این جلبک‌ها نشانه حیات دریاچه ارومیه است.

رشد جلبک‌ها نشانه بازگشت حیات به دریاچه ارومیه

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های روزهای اول احیای دریاچه، بالا آمدن کف آن بود، اظهار کرد: در صورتی که کف دریاچه بالا بیاید، آب نمی‌تواند بر آن سوار شود و دریاچه قابل احیا نیست. بنابراین نتیجه مثبت وجود جلبک‌ها این است که حیات به دریاچه ارومیه برگشته است، همچنین نمک‌های کف دریاچه حل شده و باعث شوری آب شده که این افزایش شوری شرایط رشد جلبک‌ها را فراهم کرده است.

افزایش شوری و رشد جلبک‌ها دو فرآیند احیای دریاچه ارومیه

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه افزایش شوری و رشد جلبک‌ها دو فرآیند احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شوند، گفت: ورود آب شیرین به دریاچه باعث حل شدن نمک‌های کف دریاچه شده و کف دریاچه پایین رفته است و حل شدن این نمک‌ها باعث شده جلبک‌ها و باکتری‌هایی که قبلا وجود نداشتند فرصت رشد پیدا کرده‌اند.

جلبک‌ها منبع غذایی آرتمیا

تجریشی با بیان اینکه وجود جلبک‌ها علامت‌های مثبتی برای حیات دریاچه ارومیه محسوب می‌شوند، تاکید کرد: این جلبک‌ها و باکتری‌ها هیچ اثر منفی برای حیات دریاچه ارومیه ندارند. چه بسا که در صورت ورود آب بیشتر به دریاچه ارومیه از طریق همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و کمک کشاورزان بازگشت آرتمیا که از همین جلبک‌ها تغذیه می‌کنند، نیز محقق می شود.

وی با اشاره به دریاچه گریت سالت آمریکا، اظهار کرد: شمال این دریاچه همیشه قرمز و جنوب آن آبی رنگ است چون شمال دریاچه شورتر از جنوب آن است که وجود جلبک‌ها ‌و باکتری‌ها، این قسمت را ‌به رنگ قرمز درآورده است.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: با افزایش شوری آب در ماه‌های مرداد و شهریور این جلبک‌ها توانایی حضور و رشد بیش‌تری دارند ولی اگر شوری آب بیش از حد تحمل این جلبک ها شود ممکن است از بین بروند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.