تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 - 9:31
کد خبر : 580

اتمام نوبت‌بندی آب در گیلان

اتمام نوبت‌بندی آب در گیلان

جارستان- سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در مردادماه جاری برای نخستین بار نسبت به سال‌های گذشته در سد سفیدرود خبر داد. به گزارش  فارس مجید نیکخوی در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های به‌موقع در فصل کشاورزی امسال اظهار کرد: شرکت سهامی آب منطقه‌ای رسالت تامین آب در

جارستان- سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در مردادماه جاری برای نخستین بار نسبت به سال‌های گذشته در سد سفیدرود خبر داد.

به گزارش  فارس مجید نیکخوی در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های به‌موقع در فصل کشاورزی امسال اظهار کرد: شرکت سهامی آب منطقه‌ای رسالت تامین آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست را به عهده دارد.

وی به لحاظ کردن مسائل زیست‌محیطی در تمام پروژه‌های شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اشاره کرد و افزود: اهتمام ویژه‌ای نسبت به تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی در شرکت مذکور وجود دارد.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه وقوع سیل‌های اخیر نیازهای جدیدی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: کشاورزان بادام‌کار و هندوانه دچار خسارت‌هایی شدند و باید به فکر زهکشی اراضی کشاورزی باشیم.

نیکخوی، برنامه‌های توسعه‌ای را نیازمند زمانبندی ویژه‌ای در بخش آب خواند و بیان کرد: فصل جدیدی در بخش آب در گیلان ایجاد شده است.

وی، پرورش ماهی در قفس در دریا و پرورش ماهی در ساحل را از گزینه‌های شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در راستای ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس در دریا و پرورش ماهی در ساحل از ما مجوز دریافت کردند.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به برگزاری جلسه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور ایجاد فرصت‌های جدید در استان، خاطرنشان کرد: تاکنون جلسه‌های مختلفی با سرمایه‌گذاران از کشورهای رومانی، آلمان، آذربایجان، روسیه، هلند، چک و کانادا برگزار کردیم.

نیکخوی به ایجاد نیروگاه «میکرو» در راستای اجرای طرح‌های انرژی‌های جدید و برق‌آبی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سرمایه‌گذاران خارجی به‌دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران هستند و از این بستر باید بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کریدورهای جدید سرمایه‌گذاری در بخش آب و انرژی‌های جدید در گیلان ایجاد شده است، اظهار کرد: سد لاسک از طریق فاینانس داخلی و سد شفارود از طریق فاینانس خارجی احداث می‌شود.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان به رویکرد جدید این شرکت در آبیاری شالیزارها در استان اشاره کرد و افزود: امسال در آبیاری آبخورهای پایین‌دست سد سفیدرود حتی یک مراجعه‌کننده نسبت به کم‌آبی نداشتیم.

نیکخوی با اشاره به آب‌رسانی از سد سفیدرود به اراضی کشاورزی آستانه‌اشرفیه، لنگرود، صومعه‌سرا و رضوانشهر، بیان کرد: امسال روش آبیاری از سد سفیدرود را برای نخستین بار تغییر دادیم.

وی، روش آبیاری در سال‌های گذشته را هشت روز جریان آب از سد سفیدرود و چهار روز قطع آن ذکر کرد و گفت: امسال قطع آب از سد سفیدرود نداشتیم بلکه در پایین‌دست در سد «تاریک» آب رها شده از سد سفیدرود را مدیریت کردیم.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه تغییر روش آبیاری سبب رضایتمندی کشاورزان شده است، تصریح کرد: آبیاری در منطقه «فومنات» را به صورت دینامیکی انجام دادیم.

نیکخوی اجرای روش جدید آبیاری در سال جاری را سبب بهره‌برداری از پنج نیروگاه سد سفیدرود به طور دائم دانست و خاطرنشان کرد: امسال با تغییر روش آبیاری توانستیم ۴۰۰ میلیون تومان در هزینه استفاده از بیل مکانیکی و بلدوزر در بستر رودخانه سد سفیدرود صرفه‌جویی در هزینه داشته باشیم.

وی، تغییر روش آبیاری را در راستای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و یادآور شد: روش مذکور بدون اینکه ریالی هزینه کرده باشیم با موفقیت انجام شده است.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود خبر داد و اظهار کرد: مردادماه امسال برای نخستین بار نسبت به سال‌های گذشته توانستیم حجم مذکور از آب را در سد سفیدرود ذخیره‌سازی کنیم.

نیکخوی متذکر شد: امسال در تمام بارندگی‌ها تغییر آبیاری را داشتیم و رهاسازی آب با توجه به شرایط روز انجام شده است.

وی با بیان اینکه نوبت‌بندی آب در شالیزارهای پایین‌دست سد سفیدرود از ابتدای خردادماه امسال انجام شده است، تصریح کرد: اکنون نوبت‌بندی آب شالیزارها به اتمام رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.