تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 - 16:51
کد خبر : 56893

توصیه به کشاورزان برنجکار گیلانی برای فراهم کردن محیط امن کشت و کار

توصیه به کشاورزان برنجکار گیلانی برای فراهم کردن محیط امن کشت و کار

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا، توصیه هایی به کشاورزان برنجکار برای فراهم کردن محیط امن کشت و کار پیشنهاد می شود که رعایت آن می تواند موثرترین راه جلوگیری از شیوع آن با توجه به نظرات متخصصان اهل فن باشد. ابراهیم

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا، توصیه هایی به کشاورزان برنجکار برای فراهم کردن محیط امن کشت و کار پیشنهاد می شود که رعایت آن می تواند موثرترین راه جلوگیری از شیوع آن با توجه به نظرات متخصصان اهل فن باشد.

ابراهیم اکبرزاده روز دوشنبه اظهار داشت : تراکتور و سایر ماشین های کشاورزی پس از اتمام کار باید روزانه با استفاده از محلول ضدعفونی کننده با ترکیب یک لیوان وایتکس و ۹ لیوان آب سرد ترجیحا با استفاده از سمپاش ضدعفونی شود.

وی افزود : کشاورزان قبل از شروع کار با انجام تعمیرات و سرویس های مورد نیاز و ضروری از جمله تعویض روغن موتور و سایر روانکارها در هانگار، از آماده به کار بودن ماشین آلات اطمینان حاصل کرده و حتی الامکان از انجام آنها در سر مزرعه خودداری کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: کشاورزان توجه کنند که بعد از هر مرحله از انجام سرویس و نگهداری ماشین آلات، شستشوی دست ها را با آب و صابون انجام دهند و استفاده از دستکش کار یا دستکش مناسب دیگر برای کار با ماشین آلات کشاورزی و یا تنظیمات ادوات را فراموش نکنند.

وی بیان داشت: کشاورزان باید بلافاصله پس از اتمام کار روزانه نسبت به پر کردن مخزن سوخت ماشین آلات اقدام کنند، عدم انجام این کار موجب تشکیل شبنم در فضای خالی باک و تجیمع آب در باک سوخت در هنگام خنک شدن هوا در شب و خرابی سیستم سوخت رسانی می شود.

اکبرزاده اضافه کرد: با توجه به کاهش مدت زمان کار روزانه ماشین آلات به لحاظ ضرورت رعایت نکات بهداشتی و ایمنی ناشی از عدم ابتلا به ویروس کرونا، به کشاورزان و دارندگان ماشین های کشاورزی تاکید می شود، از به تاخیر انداختن انجام عملیات آماده سازی مزارع شالیکاری خودداری کرده و انجام فعالیت ها را به روزهای آخر موکول نکنند و دقت داشته باشند قبل و بعد از استفاده از ابزاری های بیل، داس، ماشین آلات و ادوات کشاورزی و در هنگام تردد در انبار و دیگر محل ها، آنها را با مواد ضدعفونی کننده استاندارد ضدعفونی کنند.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.