تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 17:18
کد خبر : 56454

تولید یک هزار و ۶۰۰ تن بذرگواهی شده برنج در گیلان

تولید یک هزار و ۶۰۰ تن بذرگواهی شده برنج در گیلان

جارستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: یک هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در این استان تولید شده است. مسعود الماسی روز چهارشنبه اظهار داشت : این بذرهای گواهی شده برنج از جمله ارقام هاشمی، خزر، انام، گیلانه، فجر و غیره را شامل می شود. وی با اشاره به اقدامات

جارستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: یک هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در این استان تولید شده است.

مسعود الماسی روز چهارشنبه اظهار داشت : این بذرهای گواهی شده برنج از جمله ارقام هاشمی، خزر، انام، گیلانه، فجر و غیره را شامل می شود.

وی با اشاره به اقدامات جهادکشاورزی گیلان برای تولید و تامین بذرهای گواهی شده برنج از سال گذشته افزود : با اتمام فرآیند آماده شدن بذرها از زمستان سال گذشته، توزیع بذرهای گواهی شده در کارگزاری های استان آغاز و هم اکنون نیز ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: انتظارست تا تمامی بذرهای تولید شده ارقام مختلف برنج که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته به مصرف برسد.

بر اساس آخرین آمار از سوی جهاد کشاورزی گیلان؛ به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی محصول برنج تاکنون یک هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده در شهرستان های استان توزیع شده است.

شالیکاران استان گیلان برای اطمینان از سلامت و افزایش تولید، از بذرهای گواهی شده و مطمئن استفاده می کنند، رقم هاشمی از ارقام خوب بومی و معطر گیلان است که در هر هکتار چهار تن و ۴۰۰ کیلوگرم شلتوک محصول می دهد و گیلانه رقم بهینه شده محلی است که ضمن برخورداری از عطر و طعم مناسب، پاکوتاه تر و زودرس تر است و حدود پنج تن و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار شلتوک می دهد و رقم خزر هم از ارقام پر محصول با بیش از پنج تن شلتوک در هکتار است.

این بذرها نسبت به بذرهای معمولی فاقد آفات و بیماری هستند، تخم علف هرز ندارند و حدود یک تن شلتوک در هکتار افزایش محصول دارند.

شالیکاران اگر در هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بذر خود را از نوع گواهی شده تهیه کنند، بعد از چهار سال تمام بذر مورد نیاز مزرعه خود را می توانند تهیه کنند که البته بایستی این ۲۰ تا ۲۵ درصد در کرت های جداگانه کشت شود که بتوان از آنها در سال های بعد به عنوان بذر خالص برای کاشت دوباره استفاده کرد.

کشاورزان پیشرو و با تجربه استان از قدیم خودشان با شیوه سنتی اقدام به خالص سازی بذر مورد نیاز سال آینده می کنند به این نحو که قبل از خرمن کوبی خوشه های درشت ، سالم و مطمئن را دست چین کرده و از آن به عنوان بذر سال آینده استفاده می کنند.

بر اساس آخرین آمارها، مجموع بذر مورد نیاز شالیزارهای استان گیلان در سال حدود ۱۱ هزار تن است که اگر در هر سال حدود دو هزار تن بذر اصلاح شده توزیع شود؛ تقریبا هر چهار سال یکبار، کل مزارع برنج استان با بذر اصلاح شده گردشی کشت می شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.