تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1399 - 19:30
کد خبر : 56233

توزیع یک هزار و ۴۵۰ تن انواع بذر گواهی شده برنج در گیلان

توزیع یک هزار و ۴۵۰ تن انواع بذر گواهی شده برنج در گیلان

جارستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به منظور ارتقاع سطح کمی و کیفی محصول برنج، یک هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده در شهرستان های استان توزیع شده است. علی درجانی روز دوشنبه افزود: این میزان ارقام گواهی شده برنج شامل رقم محلی هاشمی و ارقام پرمحصول شامل خزر، آنام، گیلانه و رش

جارستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به منظور ارتقاع سطح کمی و کیفی محصول برنج، یک هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده در شهرستان های استان توزیع شده است.

علی درجانی روز دوشنبه افزود: این میزان ارقام گواهی شده برنج شامل رقم محلی هاشمی و ارقام پرمحصول شامل خزر، آنام، گیلانه و رش تاکنون به دست کشاورزان رسیده که سطحی حدود ۳۰ هزار هکتار معادل ۱۳ درصد اراضی شالیزاری استان را پوشش می دهد.

وی یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در سال جهش تولید را افزایش حدود ۸۵ درصدی در برنامه تولید بذر کنونی نسبت به سال گذشته عنوان و اظهار داشت : آنام، رش و گیلانه از ارقام جدید معرفی شده توسط موسسه تحقیقات برنج کشور است که امسال توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون شخم اول ۲۰۰ هزار هکتار معادل ۸۵ درصد اراضی زیر کشت به انجام رسیده است ، خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۸ درصد خزانه گیری برنج نیز برای حدود ۴۳ هزار هکتار انجام شده است.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشوربا ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است.

از این رو استان دارای جایگاه نخست لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج کشور است و ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود.

بیشترین رقم‌های کشت شده در این استان، انواع کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود، بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.