تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1399 - 0:48
کد خبر : 56153

کرونا ومسابقات بین المللی وزنه برداری رشت ۲۰۲۰

کرونا ومسابقات بین المللی وزنه برداری رشت ۲۰۲۰

کرونا ومسابقات بین المللی وزنه برداری رشت ۲۰۲۰ جارستان_اختصاصی:برگزاری مسابقات وزنه برداری به میزبانی گیلان در بهمن سال ۹۸ وهمزمانی این مسابقات با درگیری کشورچین با بحران کرونا حواشی بسیاری را ایجاد کرد ، شاید اگر کمی زمان برگزاری مسابقات به عقب تر یا جلوتر موکول می شد اینطور بحث مسابقات درگیلان دچار حواشی نمی

کرونا ومسابقات بین المللی وزنه برداری رشت ۲۰۲۰

جارستان_اختصاصی:برگزاری مسابقات وزنه برداری به میزبانی گیلان در بهمن سال ۹۸ وهمزمانی این مسابقات با درگیری کشورچین با بحران کرونا حواشی بسیاری را ایجاد کرد ، شاید اگر کمی زمان برگزاری مسابقات به عقب تر یا جلوتر موکول می شد اینطور بحث مسابقات درگیلان دچار حواشی نمی گشت. درست دربهمن ماه پس از تصویب میزبانی گیلان برای برپایی رویداد بین المللی مسابقات وزنه برداری و برگزاری جلسات جهت اخذ تایید وهمراهی مسئولان استانی با حضور رییس هیات وزنه برداری و مقام عالی استان مقدمات برگزاری این رویداد فراهم شد. دراین دوره ازمسابقات که با حضور ۳۴ ورزشکار از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ارمنستان، بنگلادش، بوسنی وهرزگوبین، بلغارستان، کامرون، اندونزی، عراق، اردن، قرقیزستان، مغولستان، نروژ و ترکیه حضور یافتند ودرفاصله زمانی ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه ۹۸درگیلان به رقابت پرداختد،تا نهایتادرفینال مسابقات، تیم جمهوری اسلامی ایران عنوان قهرمانی این دوره ازمسابقات را تصاحب کند.
⚛️اما این تمام ماجرا نبود
حضور دو مدرس بانوی چینی پس ازاتمام مسابقات حواشی بسیاری داشت. که این حواشی بیشتر از همه مورد توجه قرارگرفت تاجاییکه انگشت اتهام شیوع ویروس کرونا به آنان نسبت داده شد. دراین بین اداره کل ورزش و جوانان گیلان که میزبانی مسابقات راعهده دار بود در کانون توجهات رسانه ها و انتقادات قرارگرفت. میهمانانی که در هر یادداشت و انتقادی نقشی متفاوت برای آنها در نظر گرفته میشد. عده ای این دو بانوی چینی را جز ورزشکاران شرکت کننده و عده ای نیز مربی یا داور این مسابقات میدانستند.
ماجرا از چه قرار بود
جارستان برای روشن شدن ابعاد موضوع بررسی و نحوه برگزاری مسابقات و میهمانان چینی حاضر دراین رویداد بین المللی، بامدیرکل ورزش وجوانان به گفتگو پرداخت.
اولین سوال اینگونه مطرح شد که مسابقات به پیشنهاد و تصمیم چه نهادی یا سازمانی قرار شد که در استان گیلان و رشت برگزار شود و از چه زمانی این تصمیم گرفته شده بود؟
بخشی مدیرکل ورزش وجوانان در پاسخ به این سوال گفت: در کل مسابقاتی که در سطح بین المللی انجام می شود، مثل مسابقات جام فجر که هر ساله میزبان آن هستیم دعوت کننده اصلی کارها از طریق فدراسیون وزنه‌برداری کشور است، که با توجه به شرایط و داشتن توانایی برای برگزاری مسابقات، استان‌هایی بدین منظور پیشنهاد می شود. در مورد این مسابقات جلسه اول با حضور استاندار و آقای مرادی رئیس فداراسیون درحدود ۶ ماه قبل از برگزاری مسابقات و در مرداد سال گذشته در استان گیلان انجام شد، که در مورد این مسابقات و برگزاری آن در استان ما برنامه ریزی شد و تصمیم نهایی گرفته شد. که در این زمان هیچ صحبتی از وجود این بیماری در چین نبود.

درادامه بحث مهم همه گیری ویروس کرونا و برگزاری این مسابقات، مریم بخشی در پاسخ به این سوال که این دو بانوی چینی تحت چه عنوانی در این مسابقات حضور داشتند و این افراد مربی بوده اند یا داور، اظهار داشت: افراد چینی که در این مسابقات حضور داشتند، نه شرکت‌کننده بودند و نه داور و نه مربی. تنها افراد چینی حاضر در مسابقات دو مدرس خانم اهل کشور چین بودند. طبق قوانین و در همه سال‌هایی که مسابقات برگزار می‌شود، مدرسینی برای خانم‌ها و برای آقایان برای پیشرفت در این رشته در نظر گرفته می‌شود که مدرس قسمت بانوان چینی بودند.

💢وی همچنین در مورد محل اقامت این دو بانوی چینی در گیلان و اینکه آیا این بانوان ساکن چین بوده اند بیان داشت: محل اقامت این مدرسین هتل کادوس رشت بوده است و طبق اعلام فدراسیون این دو مدرس از شهری در چین ویزای آنها صادر شده که هیچ مورد بیماری در آن مشاهده نشده بود و این مدرسین ساکن ووهان چین نبودند. برای اطمینان در این زمینه شماره ی پاسپورت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

بخشی در ادامه افزود: این دو مدرس ۱۴ روز در کشور خود قرنطینه بودند و بعد به گفته خودشان وارد کشور دیگری شدند و سپس به ایران آمدند. الان خود هر دو مدرس چینی طبق اطلاعات فدراسیون در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و کل افرادی که نیز در کلاس‌های حضور داشتند و با مدرسین در تماس بودند، هر ۳۰ نفر هم خود و هم خانوادهایشان در سلامت کامل هستند و محل برگزاری کلاس ها نیز در مهمانسرای المپیک بود نه ورزشگاه شش هزار نفری و هیچ همراهی نیز با آنها نبوده است.

💢مدیرکل ورزش و جوانان استان در مورد فرد یا افرادی که با این مدرسین در ارتباط بودند بیان داشت: تنها فردی که با این افراد مستقیم در ارتباط بود خانم شاهین کمال از کارشناسان ورزشی اداره کل هستند، که شبانه روز کارهای هر دو خانم را پیگیری می‌کرد و حتی در هتل نیز با آنها همراه بودند، که اسم ایشان مشخص است و همه هم ایشان را به خوبی می‌شناسند و به دلیل فشردگی کلاس و هم اینکه این دو مدرس قبل از اختتامیه ساعت ۴صبح روز پانزدهم بهمن، بلیط برگشت داشتند هیچ تور داخل شهری نیز برایشان برگزار نشد که احتیاج به تورلیدر داشته باشد.

وی در ادمه گفت: هتل محل اسکان، محل برگزاری کلاس ها و سالن مسابقات تنها جایی بود که این خانم ها رفته اند. صحت و سلامت این مدرسین نیز تحت نظر بهداشت رشت بوده است که ما حتی پاسخ کتبی بهداشت در زمینه سلامتی مدرسین چینی را بصورت مکتوب داریم. متاسفانه این سنگ اندازی ها در راه پیشرفت استان و ورزش استان باعث از بین رفتن انگیزه در بین مدیران میشود.

بخشی در مورد شایعاتی که در آنها، اسم خانمی به عنوان مترجم ذکر شده است، اینچنین پاسخ داد: شایعاتی در این زمینه متاسفانه به وجود آمد که این خانم از مترجمین همراه تیم بوده است که بنده با قاطعیت کامل این مورد را رد میکنم. مسئول کل افرادی که به عنوان مترجم با ما همکاری می کردند، خانم دکتر سعیدی هستند و لیست اسامی افراد به همراه شماره ها موجود است، که می‌توانیم انتشار دهیم. در واقع مسئول تمام افرادی که خارج از سیستم ورزشی ورود کرده بودند خانم دکتر سعیدی از دانشگاه تربیت بدنی استان گیلان بودند که اسمی که بیان کردند، نه در لیست فنی بودند که جزو ورزشکاران وزنه‌برداری باشند و هم اینکه اسم این خانم جزو لیست مربوطه به افراد حاضر از دانشکده نیز نبوده است.

وی در ادامه درباره نقش یکی ازپزشکان متوفی براثرکرونا و ارتباط ان با مسابقات به نکات مهمی اشاره کرد و اظهار داشت: بر طبق پروتکل های بین المللی اجازه نداریم هر پزشکی را بدون تایید در تیم استفاده کنیم تمام مسئولیت بهداشتی مسابقات به عهده علوم پزشکی و بهداشت رشت بوده یعنی تیم دکتر محرابیان که به ریز در جریان این مسابقات بودند و عضو اصلی کمیسیون بودند.
وی همچنبن گفت: زمانی که مرکز بهداشت متولی سلامت این افراد است چیزی به اسم پزشک همراه معنی ندارد. هیئت پزشکی به همراه آقای دکتر اسدی پور روز مسابقات حضور پیدا کردند که ایشان در راس هیات پزشکی استان هستند که در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و آقای دکتری که اسمشان برده شده هیچ همکاری با هیئت پزشکی ما ندارد و افرادی که این ادعا را دارند باید مستنداتی مبنی بر این قضیه مانند عکس یا فیلمی از حضور ایشان داشته باشند. یا حتی نامه ای بیاورند که اسم ایشان به عنوان پزشک درج شده است. افرادی که در مسابقات شرکت کردند و حضور داشتند، همگی آیدی کارت ورودی داشتند و بدون داشتن آیدی کارت هیچ فردی نمی‌توانست حاضر شود و حتی افرادی که در قسمت vip حضور یافتند، وی آی پی کارت داشتند و هیچ پزشکی از بیرون نمی تواند به عنوان پزشک ورود کند و باید با تاییدیه بهداشت و علوم پزشکی باشد و یا عضو هیئت پزشکی باشد.

یکی از نکات قابل توجه در مورد حضورمدرسان چینی، ارتباط نزدیک افراد از جمله خود مدیرکل ورزش وجوانان، افرادی از اداره کل ورزش و افراد ورزشی استان که کار فنی را برعهده داشتند، میتوان اشاره کرد که بخشی در مورد وضعیت سلامت این افراد پس از این مسابقات اینگونه توضیح داد: خوشبختانه تمام افرادی که گفته شد و در برگزاری این مسابقات نقش داشتند، هم خود و هم خانوادهایشان در سلامت کامل به سر میبرند.
وی در ادامه به این نکته ی مهم اشاره کرد که: مستقیم ترین فردی که در ارتباط نزدیک با این افرادبود خانم شاهین کمال بودند که هم در محل اسکان و هم محل برگزاری کلاس ها دو روز تمام با این افراد در ارتباط بودند و خوشبختانه نه خودشان و نه خانواده شان هیچ مشکلی در این زمینه حتی یک سرماخوردگی ساده نیز به لطف الهی نداشته اند.

مدیرکل ورزش وجوانان استان ازامادگی اداره کل برای انتشاراسناد پزشکی و لیست مترجمین و پزشکان همراه تیم خبرداد و اینگونه توضیح داد: وقتی کاری در سطح بین المللی انجام می‌شود تک تک افراد باید تأییدیه بگیرند و در محل حاضر باشند حتی نگهبان‌ها. لیست همه افراد حاضر را به استانداری و مراجع ذیربط دادیم که در این لیست نام، شماره همراه و کد ملی افراد درج شده است را اعلام کرده‌ایم و مجوز حضور را گرفتیم. و این لیست نه اینکه برای امروز یا دیروز باشد این لیست قبل از برگزاری مسابقات به استانداری داده شده و از مراجع امنیتی تایید گرفته شده است در غیر این صورت ممکن بود هر فردی بتواند ادعایی کند.
در صورت تماس با خانم سعیدی در کمتر از یک دقیقه اسامی برای شما ارسال خواهد شد. این افراد چون مترجم بودند و حساسیت در زمینه ارتباط آنها با افراد خارجی وجود داشت، حتماً باید از لحاظ امنیتی مورد بررسی قرار میگرفتند و تایید میشدند که اسمی از خانمی که نام ایشان برده شده است به عنوان مترجم در این لیست ذکر نشده و این لیست به این صورت نیست که ما بتوانیم آن را تغییر دهیم و بصورت ثبت شده موجود می باشد.

بخشی درپایان اظهارتش گفت: متاسفانه تعدادی از افرادی که ما به آنها کاسبان کرونا می‌گویم به نوعی از اذهان عمومی مردم سوء استفاده نموده اند، برایشان این آرزو را دارم که همه آنها به راه راست هدایت شوند چون در شرایط موجود که همه ی ما و خانواده هایمان به نوعی تحت فشار بدی هستیم و همه باید دست به دست هم بدهیم و برای برطرف کردن این مسئله اقدام کنیم، عده ای از افراد به خاطر غرض های شخصی به اینصورت فرافکنی نمودند و اذهان عمومی را دچار تشویش کردند. دلیل شکایت ما به دادگستری نیز این است که اگر کسی ادعایی دارد مستنداتی را ارائه دهد که اسمی از ایشان به عنوان پزشک یا همراه در آن ثبت شده باشد و نه اینکه بر اساس شایعات حرفهای خود را مطرح کنند.

با این تفاسیر شاید برگزاری مسابقات و رویداد بین المللی بدلیل اهمیت بحث روز دنیا و درگیری دو استان گیلان وقم از زمان آغاز این بیماری نگاهها و انتقادات زیادی را متوجه اداره کل ورزش وجوانان کرد، تا جاییکه به ارائه اسناد و مدارک لازم درمراجع ذیصلاح برای روشنگری بیشتر افکار عمومی و رد اتهامات وارده اقدام نمودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.