تاریخ انتشار : شنبه 4 آبان 1398 - 13:58
کد خبر : 48803

افزایش حیوان گزیدگی در گیلان

افزایش حیوان گزیدگی در گیلان

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از افزایش حیوان گزیدگی در گیلان خبر داد و گفت: ۸۰ درصد حیوان گزیدگی ها توسط سگ های خانگی انجام می شود. جارستان_ علیرضا رسایی، با بیان اینکه بیماری هاری در اثر گزیده شدن توسط سگ، گربه، روباه، شغال و در برخی نقاط جهان توسط خفاش آلوده به

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از افزایش حیوان گزیدگی در گیلان خبر داد و گفت: ۸۰ درصد حیوان گزیدگی ها توسط سگ های خانگی انجام می شود.

جارستان_ علیرضا رسایی، با بیان اینکه بیماری هاری در اثر گزیده شدن توسط سگ، گربه، روباه، شغال و در برخی نقاط جهان توسط خفاش آلوده به انسان انتقال می یابد، اظهار کرد: حیوانات علفخواری چون گاو و گوسفند ممکن است دچار بیماری شوند و این بیماری از طریق این حیوانات به انسان انتقال یابد.

وی با تاکید بر اینکه بیماری هاری صد درصد کشنده است، گفت: همه کسانی که توسط حیوانات اهلی و وحشی گاز گرفته می شوند، حتی اگر این گاز گرفتگی به صورت خراش سطحی باشد باید به مراکز درمان پیشگیری از هاری در اسرع وقت مراجعه کنند تا واکسن هاری را دریافت کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: در همه شهرستان های استان مراکز درمان پیشگیری از هاری فعال است.

رسایی با بیان اینکه در سال گذشته شش هزار مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است، گفت: این افراد به مراکز درمانی بهداشتی استان جهت واکسینه شدن مراجعه کردند و موردی در خصوص ابتلا به هاری گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال جاری چهار هزار و ۸۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است، گفت: متاسفانه دو نفر بدلیل ابتلا به بیماری هاری در استان جان خود را از دست دادند.

۸۰ درصد حیوان گزیدگی ها توسط سگ های خانگی انجام می شود

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: بیشترین حیوان گزیدگی در استان مربوط به سگ، گربه، گرگ، روباه، شغال بوده که البته در برخی حیوانات اهلی نیز دیده شده است.

رسایی با بیان اینکه ۸۰ درصد حیوان گزیدگی ها توسط سگ های خانگی انجام می شود، گفت: حیوان گزیدگی در گیلان رو به افزایش است و بیشترین گروه سنی که دچار حیوان گزیدگی شدند افراد زیر ۲۰ سال هستند.

وی با بیان اینکه واکسن هاری انسانی به دلیل گران بودن به صورت رایگان برای افراد تزریق می‌شود، افزود: واکسن هاری وارداتی است و به طور متوسط هزینه هر واکسن برای هر گزیدگی بیش از دو میلیون تومان برآورد شده است.

رسایی با تاکید بر اینکه باید همواره مورد توجه داشته باشیم که حیوان گزیدگی مساوی با خطر ابتلا به بیماری هاری است، گفت: افرادی که نسبت به نگهداری سگ و گربه در خانه ها اقدام می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و باید واکسیناسیون را جدی بگیرند زیرا مهمترین راه انتقال هاری گاز گرفتگی و خراش توسط حیوانات است.

وی تاکید کرد: اگر فردی به ویروس هاری آلوده شد، باید فورا به مراکز درمانی مراجعه و واکسن هاری را تزریق کند. در این صورت امکان نجات از مرگ افزایش پیدا می کند.

پیشگیری از گزیدگی مساوی با مبتلا نشدن به هاری است

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان با تاکید بر اینکه بیماری هاری از طریق گزش حیوانات اهلی و وحشی سرایت می کند، افزود: بهترین روش پیشگیری این است که خود را در معرض گزیدگی این حیوانات قرار ندهیم و به عبارتی پیشگیری از گزیدگی مساوی با مبتلا نشدن به هاری است./ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.