تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مهر 1398 - 12:47
کد خبر : 48331

چاقی در کودکان موجب بلوغ زودرس می شود

چاقی در کودکان موجب بلوغ زودرس می شود

روانشناس کودک یکی از عوامل مهم در بروز بلوغ زودرس را چاقی دانست و اضافه کرد: امروزه سبک زندگی خانواده ها باعث شده گرایش به غذاهای فست فودی و خارج از خانه زیاد شود. جارستان_ علیرضا یاوری، بلوغ را مجموعه ای از فرایندهای ذهنی، مغزی و هورمونی دانست و اظهار کرد: بلوغ کودک را با تغییرات جسمانی و

روانشناس کودک یکی از عوامل مهم در بروز بلوغ زودرس را چاقی دانست و اضافه کرد: امروزه سبک زندگی خانواده ها باعث شده گرایش به غذاهای فست فودی و خارج از خانه زیاد شود.

جارستان_ علیرضا یاوری، بلوغ را مجموعه ای از فرایندهای ذهنی، مغزی و هورمونی دانست و اظهار کرد: بلوغ کودک را با تغییرات جسمانی و روحی و روانی مواجه می کند و او را از مرحله کودکی به مرحله نوجوانی می برد.

وی با بیان اینکه سن بلوغ در دختران بین ۹ تا ۱۳ سالگی و در پسران بین ۱۰ تا ۱۵ سالگی اتفاق می افتد، گفت: متاسفانه در سال های اخیر با کاهش سن بلوغ مواجه هستیم و این مسئله جهانی است.

روانشناس کودک با اشاره به مشکلات بلوغ زودرس برای کودکان، تصریح کرد: به دنبال بلوغ زودرس تغییرات جسمی و هورمونی زودتر از زمان طبیعی اتفاق می افتد و لذا نشانگان بلوغ زودرس به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم می شود.

یاوری با بیان اینکه در بلوغ زودرس مرکزی با ترشح هورمونی غده هیپوفیز مواجه هستیم، ادامه داد: ترشح هورمون جنسی استروژن در دختران و هورمون جنسی تستوسترون در پسران موجب بروز نشانگان بلوغ می شود. اگر این هورمون ها زودتر از موعد در بدن ترشح شوند بلوغ زودرس اتفاق می افتد. در مقابل کم کاری در ترشح این هورمون ها بلوغ دیرهنگام را موجب می شود.

وی بلوغ زودرس محیطی را بلوغ کاذب دانست و تصریح کرد: در بلوغ محیطی مغز درگیر نیست، اما ترشح هورمون های استروژن و تستوسترون باعث می شود نشانگان بلوغ اتفاق بیفتد. البته کم کاری غدد تیروئید و فوق کلیوی نیز موجب بروز نشانگان بلوغ در دختران مانند رویش مو در نواحی تناسلی و پسران مانند بم شدن صدا می شود.

روانشناس کودک یکی از عوامل مهم در بروز بلوغ زودرس را چاقی دانست و اضافه کرد: امروزه سبک زندگی خانواده ها باعث شده گرایش به غذاهای فست فودی و خارج از خانه زیاد شود. همچنین تحرک کودکان در خانه و مدرسه کاهش یافته لذا جمع شدن چربی در بدن افزایش ترشح هورمون ها به ویژه هورمون های جنسی را به دنبال دارد که در نتیجه موجب بلوغ زودرس می شود.

وی مواد شیمیایی زیست محیطی همچون ظروف یکبار مصرف و قوطی های کنسرو را از دیگر عوامل بلوغ زودرس دانست و گفت: کنجکاوی کودکان در فضای مجازی با استفاده از ابزارهای هوشمند و نرم افزارهای موبایلی موجب شده با تصاویری آشنا شوند که این تصاویر باعث تحریکات هورمونی و در نهایت رشد جهشی و بلوغ زودهنگام می شود.

یاوری از خانواده ها خواست از شوخی های جنسی با کودکان خودداری کنند و یادآور شد: شوخی های جنسی باعث می شود کودکان قبل از سن عقلی با مسائل بلوغ آشنا شوند و تحریکات هورمونی در آنان اتفاق بیفتد.

وی افزایش اضطراب و استرس در دختران و پسران را یکی از آثار مخرب بلوغ زودرس دانست و خاطرنشان کرد: ورود به مرحله بلوغ و نوجوانی با بحران همراه است، اما کودکی که هنوز از حیث روحی و روانی رشد نکرده نمی تواند بین عقل و برون ریزی هورمون ها تعادل برقرار کند و لذا دچار استرس می شود.

روانشناس کودک، بلوغ زودرس را مانع از ترشح هورمون رشد دانست و متذکر شد: کوتاهی قد یکی از عوارض بلوغ زودرس در کودکان است./ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.