تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 20:01
کد خبر : 45229

بدهی‌های شهرداری قالیباف یا بازی با ارقام

بدهی‌های شهرداری قالیباف یا بازی با ارقام

وقتی دوره ریاست ۱۲ساله محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران پایان یافت، او و نزدیکانش کل بدهی‌های شهرداری را ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کردند. در همان تاریخ هم دست‌اندرکاران امور شهری بر این باور بودند که بدهی‌های شهرداری تهران به‌مراتب بیش از این عدد است زیرا بخشی از بدهی‌های شهرداری برمی‌گردد به بدهی به بانک‌ها

وقتی دوره ریاست ۱۲ساله محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران پایان یافت، او و نزدیکانش کل بدهی‌های شهرداری را ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کردند. در همان تاریخ هم دست‌اندرکاران امور شهری بر این باور بودند که بدهی‌های شهرداری تهران به‌مراتب بیش از این عدد است زیرا بخشی از بدهی‌های شهرداری برمی‌گردد به بدهی به بانک‌ها که عدد و رقم این نوع بدهی را به سادگی می‌توان از این مؤسسات مالی استعلام کرد.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان آورده است؛ بخشی از بدهی هم برمی‌گردد به اصل تسهیلاتی که در سال‌های مختلف و به گفته رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران – عموما از سال ۹۳ به بعد – دریافت شده است.عدد این تسهیلات هم روشن است؛ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان. این اعداد آن‌قدر روشن است که در ۱۸ ماه مانده به پایان دوره او هفت ‌هزار میلیارد تومان از تسهیلات استفاده شده؛ بنابراین ۱۶ هزار میلیارد تومان کل بدهی شهرداری کمتر از تسهیلات اخذشده از سال ۹۳ به بعد یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان است. وقتی پست شهرداری تهران به محمدعلی نجفی رسید، بدهی شهرداری را ۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و همین عدد هم امروز به ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پرسش این است؛ بازی با اعداد برای چیست؟ آیا رسیدن به عدد واحد کار مشکلی است؟ وقتی قالیباف آن را دروغ بزرگ می‌خواند؛ آیا حق ساکنان تهران این نیست که بدانند کدام یک از طرفین به اصطلاح دعوی، راست یا دروغ می‌گویند؟

تا امروز سه شهردار سکان اداره شهر بزرگ تهران را بعد از قالیباف برعهده گرفته‌اند؛ دوره کوتاه ریاست محمدعلی نجفی که منجر به استعفا شد و دوره ریاست محمدعلی افشانی که برابر قانون منع اشتغال بازنشستگان مجبور به ترک صندلی ریاست شهرداری تهران شد و اکنون پیروز حناچی سکان اداره شهر را برعهده دارد. اختلاف در اعداد و ارقام بدهی‌ها تا جایی پیش رفت که منجر به شکایت قالیباف از محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران شد؛ شکایتی که خروجی آن محکومیت شش‌ماهه حبس و ۷۴ ضربه شلاق شد. دسترسی به پرونده اتهامی میرلوحی حداقل برای نگارنده امکان‌پذیر نیست. لابد مقامات قضائی رسیدگی‌کننده برای تشخیص راست از دروغ، اعداد و ارقام بدهی ادعاشده را به کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده‌اند و با کشف واقعیت بعد از کسب نظر کارشناسان است که عضو شورای شهر تهران به زندان و شلاق محکوم شده‌ است. اگر کارشناسی انجام و مبالغ بدهی روشن شده است، پس به چه علت در هفته جاری رقم بدهی شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف از سوی شورای شهر تهران ۶۹ هزار میلیارد تومان اعلام شد و گفته شده که گزارش این بدهی‌ها را برای رئیس‌جمهور فرستاده‌اند.

در این صورت وضعیت حکم آقای میرلوحی چه می‌شود؟ شهروندان تهرانی این حق را دارند که سؤال کنند بدهی واقعی شهرداری تهران مانده از دوره ریاست آقای قالیباف چه مبلغی است؟ اگر عدد ۱۶ هزار میلیارد یا کمتر از آن که مورد ادعای آقای قالیباف و نزدیکانش است صحت دارد، چرا چند روز پیش بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومانی به رئیس‌جمهور گزارش شد. اگر عدد ۶۹ هزار میلیارد تومان صحیح است، پس چرا حکم محکومیت آقای میرلوحی عضو شورای شهر به اتهام نشر اکاذیب صادر شده است؟‌

روز یکشنبه هفته جاری این عضو شورای شهر یک صفحه از اسناد بدهی‌های شهرداری تهران را که از سوی پیروز حناچی شهردار تهران تهیه و به رئیس‌جمهور ارائه شده است، منتشر کرد. موضوع بدهی‌های شهرداری تهران به هر نهاد یا سازمانی که باشد، لابد دارای سند و مدرک بوده و در اسناد شهرداری ثبت است. اختلاف از اینجا ناشی می‌شود که شهردار اصولگرای سابق یعنی قالیباف عدد نهایی را رسما ۱۶ هزار میلیارد اعلام می‌کند و اعداد دیگر را دروغ بزرگ می‌داند و علاوه بر آن انتشار اعداد و ارقامی غیر از عدد اعلامی خود را به شیوه مدیریت شهری مدیران فعلی شهرداری ربط می‌دهد و می‌گوید «کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند و دروغ می‌گویند».

درباره اینکه قالیباف ماندن در مدیریت شهری را «قدرت» تلقی می‌کند نه مکان و منصبی برای خدمت به مردم شهری که به مدیریت شهری رأی می‌دهند، متأسفم که بگویم نگاه نهایی بعضی از مدیران به حوزه مدیریتی، نگاه خدمتگزارانه نیست بلکه به صراحت از آن به عنوان صندلی قدرت یاد می‌کنند. در اختلاف بین شهردار اسبق و اعضای فعلی شورای شهر و نیز سه نفر از شهرداران بعد از او درخصوص بدهی شهرداری با اعداد و ارقام متفاوتی روبه‌رو هستیم و بعضا نیز استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران را بی‌ربط به اعلام رسمی مبلغ و میزان بدهی‌های شهرداری و تفاوت دفاتر رسمی و قانونی با مبالغ مورد قبول و تأیید آقای قالیباف نمی‌دانند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.