تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهریور 1398 - 10:32
کد خبر : 44839

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی دولت: محاسبات برای تحریم‌ها غلط از آب درآمد/ در جنگ اقتصادی مردم ایران پیروز صحنه هستند/ اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند/ بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم/ وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود/ مجلس به دو وزیر پیشنهادی رای دهد تا کابینه با همه افراد ادامه دهد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی دولت: محاسبات برای تحریم‌ها غلط از آب درآمد/ در جنگ اقتصادی مردم ایران پیروز صحنه هستند/ اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند/ بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم/ وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود/ مجلس به دو وزیر پیشنهادی رای دهد تا کابینه با همه افراد ادامه دهد

امروز جلسه رای اعتماد به محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و صنایع دستی در صحن علنی مجلس برگزار شد.  به گزارش اعتمادآنلاین، حسن روحانی در جلسه دفاع از دو وزیر خود ابتدا به برخی مسائل سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت و پس از آن به دفاع از

امروز جلسه رای اعتماد به محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و صنایع دستی در صحن علنی مجلس برگزار شد. 

به گزارش اعتمادآنلاین، حسن روحانی در جلسه دفاع از دو وزیر خود ابتدا به برخی مسائل سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت و پس از آن به دفاع از دو وزیر خود پرداخت که اهم این دفعیات را در ادامه می‌خوانید:

*حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جریان دفاع از محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش و علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی مجلس، دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان کشور دارد.

*به یاد ندارم هیچ کشوری در دهه‌های گذشته در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد.

*طراحی این بود که ۱۶ ماه پیش با تحریمی که علیه ایران اعمال می‌شود کشور حداکثر ۶ ماه بیشتر تاب نیاورد.

*اگر به تاریخ کشورهای دیگر نگاه کنیم با چنین تحریمی که از نفت گرفته تا تحریم بانکی و کشتیرانی و بیمه و سایر تحریم‌ها هیچ کشور معمولی نمی‌توانست ۶ ماه مقاومت کند.

*در طراحی آنها این بود که بعد از ۶ ماه از نظام، دولت و مجلس چیزی باقی نمانده باشد. در محاسبات عادی این غلط نبود، اما وقتی این محاسبه در مقابل ملتی قرار گرفت که فراز و نشیب فراوانی در تاریخ داشته و دارای اعتقاد قوی و ایمان و آماده رسیدن به اهداف و آرمان‌های خود است محاسبات غلط از آب درآمد

*امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از ۱۶ ماه مقاومت و حتی نگاه آمریکا نسبت به ایران تغییر کرده و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند.

*اینکه آن همه پیغام و پسغام در دنیا مشاهده می‌کنیم به دلیل یأسی است که بر دشمن مستولی شده است.

*آنها هم می‌دانند که این جنگ تحمیلی اقتصادی مانند جنگ تحمیلی ۳۰ سال قبل است که نتیجه‌ای نداشت، آن هم در مقابل کشوری که با سلاح غرب خود را مجهز کرده بود و فکر نمی‌کردند ملت ایران در مقابل افرادی که دو ابرقدرت، یعنی آمریکا و شوروری، در کنار آنها بودند، بایستند.

*علی‌رغم حصری که برای ما به وجود آورده بودند رزمندگان دلاور، سپاه، ارتش و مردم با دادن عزیزترین‌های خود پیروزی را به ارمغان آوردند.

*در این جنگ اقتصادی هم مردم ایران پیروز صحنه هستند.

*راهبردی که نظام در برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود که نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم.

*از زمانی که آمریکا ابرقدرت شده برای اولین بار است که علیه یک ملت توطئه می‌کنند و دنیا به آنها روی خوش نشان نمی‌دهد و حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی بین‌المللی ملت ایران پیروز منطقه بوده است

*ملت ایران خود را در کنار قدرت‌های جهان می‌بیند.

*اولین کاری که کردیم دادن فرصت تاریخی به ۴+۱ بود که آنها می‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند.

*متاسفانه بعد از زیر پا گذاشتن تعهد از طرف آمریکا، اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. جایی می‌توانستند و کار را انجام ندادند و جایی هم شاید مشکلاتی پیش روی آنها بود


*بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم و بدون دیپلماسی فعال هم مسیر ما دشوار است.


*مجلس، دولت، قوه قضاییه و همه ارکان دست به دست هم دادیم تا بتوانیم از مشکلات اقتصادی که مردم را تحت فشار قرار داده بکاهیم


*البته در این راستا رهنمودهای رهبری و تشکیل شورای عالی اقتصادی با تدبیر ایشان بود. همه ما پذیرفتیم که بر این مبنا این جلساتی داشته باشیم که برکات زیادی داشت و ان‌شاءالله داشته باشد.


*دولت به پیشنهاد و تعیین افراد توسط رئیس‌جمهور و رأی شما کار خود را آغاز کرد. بنابراین با کمک شما دولت می‌تواند در مسیر قانونی خود کار را پیش ببرد. با کمک شما می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم. هر چند مشکلاتی بوده و همچنان وجود خواهد داشت.


*بعد از اردیبهشت امسال که تحریم را شدید و ۱۰۰ درصد کردند همه ابزار را به کار بردند. آن‌چنان فشار آوردند که اگر هواپیمایی به کشور بیاید و از ایران خارج شود چهار چشمی مراقبت می‌شود.


*چنین پایش و نظاره‌گری بی‌سابقه است. باید شاخص‌های اقتصادی در این چند ماه به ما بگوید آیا مقاومت مردم پاسخ داده است یا نه.


*وضعیت نشان می‌دهد که اوضاع یکی دو ماه گذشته از قبل بهتر است.


*در گزارش بانک مرکزی آمده بود که شاخص بهای تولیدکننده نشان می‌دهد که رشد این شاخص ۷ دهم درصد بود. ماه گذشته نسبت ۸ درصد کاهش تورم نسبت به ماه مشابه در سال قبل داشتیم. اثر این اتفاق در تورم مصرف‌کننده دیده می‌شود و علامت مثبتی برای آینده است.


*قیمت ارز در دو ماه اخیر ثبات داشته که این هم نشان می‌دهد بازار امیدوار است و همین به معنای امید مردم به تولید است.


*شاخص‌های صنعتی به ما نشان می‌‌دهد که هم در زمینه اخذ مجوز و هم در زمینه کارگاه‌های صنعتی نسبت به سال گذشته رشد ۱۸ درصدی داشته‌ایم.


*برخلاف همه تبلیغات جهانی مردم ما در مسیر آبادانی در حرکت هستند.


*اینکه ما کلید ساخت ۱۱۰ هزار مسکن شهری و روستایی را می‌زنیم به معنای حرکت مثبت اقتصادی کشور است. این خانه‌سازی‌ها به وسیله بخش خصوصی است و دولت صرفاً تسهیلات را تهیه می‌کند


*برای اولین بار بعد از انقلاب روابط آزاد تجاری با اوراسیا ایجاد کردیم که در آبان‌ماه امسال اجرایی می‌شود. برای اولین بار است که بعد از انقلاب ایران وارد یک پیمان اقتصادی بین‌المللی شده که می‌تواند راه را برای صادرات و واردات ما باز کند.


*اینکه با برخی کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌ایم که مبادلات بر اساس پول ما باشد نشان از شکست دلار دشمن است


*دولت یازدهم و دوازدهم به استثنای یک سال و نیم همیشه در تحریم بودیم و با این وجود ۱۴ فاز پارس جنوبی و ۱۵ پتروشیمی را به ثمر رسانده‌ایم. علی‌رغم همه فشارها گازرسانی، آبرسانی، خط تلفن و اینترنت به روستاها ادامه دارد.

*برای مشکلات زلزله سال ۹۶ و سیل امسال دولت همه تلاش خود را انجام داده است.

*دولت به عنوان یک دولت سرزنده مشکلات را پشت سر می‌گذارد و همه اینها نشان می‌دهد که مقاومت جواب می‌دهد و دیپلماسی فعال می‌تواند برای سهل شدن مسیر کمک کند.

*از آغاز این دولت سیاست ما تعامل سازنده با جهان بوده است. معتقد نیستیم که از بین مقاومت و دیپلماسی تنها باید یکی را کار بریم ما این دو را مکمل هم می‌دانیم.

*از برخی رسانه‌ها می‌خواهم که شرایط دوگانگی ایجاد نکنند، شرایط ما شرایط وحدت است. ما نباید صدای دشمن را از حنجره مخالف دولت بشنویم. چرا برخی حنجره خود را به عاریه به صدای مخالف دولت می‌دهند؟

*ما باید فعال باشیم و در کنار هم باشیم تا با اتحاد و وحدت و یکپارچگی بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

*بعد از سی سال صبر راهبردی سیاست تقابل تعهد را به کار بردیم. لازم بود سیاست خود را در مقابل آنها که تعهدات خود را کاهش داده بودند مشخص کنیم و آن را با کاهش تعهدات نشان دادیم.

*در اردیبهشت سال جاری اولین قدم کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال روابط خود را با کشورهای دوست گسترش دادیم. به دلیل اینکه در دو ماه اول به خواسته خود نرسیدیم گام بعدی را برداشتیم.

*دو ماه دوم هم در روزهای پایانی قرار دارد. در این روزها با روسای برخی از کشورها صحبت کردیم. اگر ۱+۴ بتواند به بخشی از تعهدات خود عمل کند ممکن است که ما هم برخی تعهدات را عمل کنیم. اما اگر تعهدات را عملی نکنند ما هم قدم سوم را برمی‌داریم. البته هر چه ما قدم برداریم حل مساله سخت‌تر می‌شود. اما از آنجا که گام‌های ما به گونه‌ای است که به سرعت می‌توانیم برگردیم، این کار را انجام می‌دهیم.

*مذاکرات ما با اروپا این است که فروش نفت ما را در مقابل پول و پیش‌فروش نفت ما انجام دهند. اگر تا روز پنجشنبه تعهدات انجام نشود ما هم گام سوم را پیش خواهیم برد.

*بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که ممکن است از صحبت‌ها سوءتعبیر شود. هیچ زمانی نبوده که تمایل به مذاکره با آمریکا داشته باشیم. پیشنهاد همیشه بوده است و ما هیچ گاه پاسخی نداده‌ایم.

*اما قبلا گفته‌ایم ما در مذاکرات برجام با آمریکا صحبت کرده‌ایم و اگر آمریکا کل تحریم خود را بردارد می‌تواند مانند قبل در جلسه ۱+۵ آمریکا هم حضور پیدا کند.

*وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود. حرف ما مشخص است. ما به فارسی حرف می‌زنیم و این ممکن است در ترجمه تغییراتی داشته باشد. سیاست‌های کلی نظام در ایران بر اساس منویات رهبری تعیین می‌شود و آنچه دشمنان فکر می‌کنند که بین گروه‌ها تفرقه و اختلاف وجود دارد، باید گفت در مسائل ملی اختلافی وجود ندارد.

*وزارتخانه‌ای را شما تاسیس کرده‌اید ممکن است که ما هم آنچنان موافق نبوده‌ باشیم اما تصمیم با شماست.

*وزارتخانه‌‌ای جدید تاسیس شده که قبلا سازمان بود. وزیر وزارت مهم آموزش و پرورش به عشق شما نمایندگان مجلس، تمایل به شرکت در انتخابات مجلس داشت. من آنچنان موافق نبودم اما چون زمان تنگ بود برای استعفا موجب شد تا من آن را بپذیرم.

*آقای حسینی هم که این ماه‌ها سرپرست بود به خوبی توانست وزارتخانه را اداره کند.

*لازم نیست بگویم که میراث فرهنگی تا چه حد برای ما اهمیت دارد. اگر این آثار نبود چیزی نمی‌توانست فرهنگ ما را به جهان عرضه کند. آثار نیازی به زبان ندارند و همه‌فهم هستند.

*همه استان‌ها آثار چندین صدساله دارند. بنابراین نگه داشتن این آثار و معرفی آنها به جهان یک وظیفه ملی و انقلابی برای همه ماست.

*گردشگری به عنوان یک پیشران در اشتغال و اقتصاد ماست. امروز دو کار بزرگ باید انجام دهیم. اول نباید اجازه دهیم که در شرایط فشار اقتصادی جوان‌ها بیکار بمانند. باید در شرایط تحریم هم بیکاری را کاهش دهیم. دوم محیطی ایجاد شود تا مردم بتوانند در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

*برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسبار مهم است. هم موجب سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود و هم موجب اشتغال که امروز به آن نیاز دارمیک

*افتخار می‌کنم که دولت از ۱۲ و یک دهم توانست آمار بیکاری را به ۱۰ برساند.

*پس گردشگری برای ما مهم است و رو به توسعه است. هم برای ارز و ریال ما خیلی مهم است و صنایع دستی هم در کنار آن می‌تواند موجب اشتغال شود.

*آقای مونسان که قبلاً ریاست سازمان در این عرصه بود است. خوش‌فکر است و از بهترین دانشگاه این کشور فارغ‌التحصیل شده است و من امیدوارم که با رای نمایندگان همچنان آقای مونسان در این سمت این مسئولیت را به عهده بگیرد.

*نکته آخر آموزش‌و پرورش است که وزارتخانه پایه و اساسی برای کشور است. اگر معنویت، پیشرفت صنعتی، اشتغال، قدرت ملی و… می‌خواهیم همه چیز از آموزش‌وپرورش آغاز می‌شود.

*سرمایه عظیمی یعنی ۱۴ میلیون دانش آموز در اختیار ما است.

*در آموزش‌وپرورش پیچ‌وخم برای معرفی وزیر بیشتر است. برای این وزارتخانه در مجموع ۹ نفر را در ذهن داشتم که در مجموع به آقای حاجی‌میرزایی رسیدم. ایشان مزایای ویژه خود را دارد که شاید فرد دیگری آنها را نداشت.

*اول از نظر خلق و خو متفاوت است و ما تا به حال عصبانیت ایشان را ندیده‌ایم. دبیری دولت کار بسیار سختی است و تا به حال ایرادی از کار ایشان ندیدم که نشان پرکاری ایشان است. ایشان با دولت آشناست.

*آموزش‌وپرورش بسیار حساس است و معلمان مطالباتی دارند که آقای حاجی‌میرزایی توان تحقق آن را دارد. سابقه معلمی دارند و معتقدم که در دوران ایشان تحول خوبی در آموزش‌وپرورش خواهیم داشت. از مجلس می‌خواهم که به این افراد رای دهد تا کابینه با همه افرادش به کار خود ادامه دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.