تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 8:57
کد خبر : 43101

رونمایی از دو رقم جدید برنج در رشت

رونمایی از دو رقم جدید برنج در رشت

به مناسبت روز ملی مزرعه برنج و با حضور سرپرست استانداری گیلان، از ارقام جدید برنج با نام‌های آنام و تیسا در رشت رونمایی شد.

گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ ارسلان  زارع  عصر  سه شنبه در حاشیه برگزاری مراسم روز ملی مزرعه برنج در موسسه تحقیقات برنج کشور  در رشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  بعد از گندم، بیشترین مصرف در سفره غذایی مردم ایران برنج  می باشد ، گفت: ۹۰ درصد تولید این محصول پرمصرف توسط کشورهای آسیایی از جمله ایران  انجام می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید محصول برنج ایران در استان‌های گیلان و مازندران صورت می‌گیرد، اظهار داشت: باید از علم و فناوری استفاده بیشتری شود تا ضمن افزایش بهره‌وری از چالش‌های سال‌های اخیر تولید این محصول از جمله آب و هزینه تمام شده عبور کرده و اشتغال در این بخش کشاورزی را مقرون به صرفه گرداند.

وی  تصریح کرد: در این مسیر شاهد اقدامات ارزشمندی توسط پژوهشگران و اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در گیلان، پارک علم و فناوری و دانشکده کشاورزی بوده‌ایم که رونمایی از دو رقم آنام و تیسا نیز در همین راستاست.

زارع کوتاه‌تر شدن زمان کاشت تا برداشت، کاهش میزان مصرف آب و افزایش کمیت و کیفیت در تولید محصول را از مزیت‌های این ارقام برنج عنوان  و بیان کرد: میانگین تولید ارقام گذشته در هر هکتار بین چهار تا پنج  تن بوده که در تولید ارقام جدید به بیش از هفت  تن در هکتار می‌رسد.

وی  با اشاره به اینکه طعم مطلوب و کیفیت بالای ارقام جدید منجر به استقبال مردم می‌شود، اظهار داشت: این ارقام نه تنها در چند شهرستان استان بلکه در بخش‌هایی از مازندران نیز در سال جاری کشت شده و به خوبی جواب داده است.

سرپرست استانداری گیلان به استفاده از سامانه پایش هوشمند مزرعه و سمپاشی توسط پهپاد تولید شده پارک علم و فناوری گیلان که به صورت پایلوت در برخی از مزارع استان استفاده شده اشاره  و بیان کرد: امیدواریم به مرور شاهد افزایش استفاده از تکنولوژی‌های موجود به ویژه این نوع پهپاد برای بهره‌وری بیشتر توسط کشاورزان باشیم.

به گزارش ایرنا ، رقم جدید برنج آنام دارای خصوصیات ویژه از جمله کیفیت پخت بسیار خوب، معطر، پاکوتاه، مقاوم به ورس، زودرس و عملکرد بالاتر از ارقام محلی است.میزان آب مصرفی این رقم در مقایسه با ارقام محلی کمتر بوده و با توجه به کیفیت پخت بسیار خوب این رقم انتظار می‌رود جایگزین مناسبی برای ارقام محلی باشد.

رقم جدید برنج تیسا نیز از طریق تلاقی یک رقم محلی و یک لاین پرمحصول است که در فرایند رگه گیری از آن‌ها تلاش شده تا عطر، طعم و کیفیت پخت ارقام کیفی را با خود داشته باشد. این رقم مقاوم به آفات، کم آب بر، دارای عملکرد حدود هفت تن در هکتار، پاکوتاه و مقاوم در مقابل کرم ساقه خوار، شیت بلایت و لکه قهوه ای است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.