تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 تیر 1398 - 23:09
کد خبر : 41594

 سرنوشت BRT در انتظار پروژه ۱۰۰۰ میلیاردی پیاده‌ راه فرهنگی؛ آقای شهردار بهتر نیست اسم محلات و چگونگی دسترسی به آنها را یاد بگیرید بعد به دنبال تخریب سرمایه شهروندان باشید؟

 سرنوشت BRT در انتظار پروژه ۱۰۰۰ میلیاردی پیاده‌ راه فرهنگی؛ آقای شهردار بهتر نیست اسم محلات و چگونگی دسترسی به آنها را یاد بگیرید بعد به دنبال تخریب سرمایه شهروندان باشید؟

جارستان: بسیاری از مردم ایران شمال کشور را با شهر رشت می شناسند . این مورد را زمانی متوجه می شوید که در شهر دیگر از شما بپرسند اهل کجا هستید و شما در جواب بگوید شمال ، آن موقع است که جمله ” پس رشتی هستی ” را خواهید شنید . دقیقا اینجا است

جارستان: بسیاری از مردم ایران شمال کشور را با شهر رشت می شناسند . این مورد را زمانی متوجه می شوید که در شهر دیگر از شما بپرسند اهل کجا هستید و شما در جواب بگوید شمال ، آن موقع است که جمله ” پس رشتی هستی ” را خواهید شنید . دقیقا اینجا است که می توان محبوبیت و شهرت رشت را در میان مردم ایران متوجه شد .
اما زمانی که صحبت از سفر به شمال می شود ، صحبت کمتری از شهر رشت به میان می آید و اکثر مسافران تنها از رشت برای تردد و رسیدن به مقصد های دیگر خود استفاده می کنید . در حالی که کسانی که به خود رشت سفر کرده و از جاذبه گردشگرى رشت دیدن می کنند شیفته فرهنگ و جذابیت آن خواهند شد .
در سال هاى اخیر میدان شهردارى رشت با تبدیل شدن به پیاده راه ، یکى از این جاذبه ها شده است که دست کم اکثر توریست ها به آن سر مى زنند و از آن دیدن مى کنند هرچند شکل اجرا شده پیاده راه با طرح اولیه آن بسیار متفاوت بود و ممنوعیت ورود اتومبیل به این منطقه و نداشتن فضاى کافى در اطراف این طرح براى پارک خودرو ،شهروندان را دچار مشکلات عدیده بسیارى کرد لکن با گذشت چند سال از اجراى این طرح شهروندان با کمى و کاستى آن کنار آمدند و کاسبان این منطقه براى فرار از رکود کسب و کار خویش با صرف هزینه هاى مختلف چاره اى اندیشیدند همچنین ساختمان ادارات و سازمان هایى که در این منطقه حضور داشتند با توجه به مشکلات عبور و مرور به خارج از منطقه مرکزى شهر رشت هدایت شدند که این خود مستلزم صرف هزینه مى باشد ، یکى از این ساختمان ها ، ساختمان شهردارى رشت بود که به میدان گیل انتقال پیدا کرد که بنا به اظهار مدیران وقت شهردارى هزینه اى بالغ بر چهل میلیارد تومان فقط صرف ساخت ساختمان جدید شده است که هنوز نواقصى نیز دارد و مستلزم صرف اعتبار براى رفع این نواقص مى باشد ، یکى از توجیهات در زمان اجراى طرح پیاده راه وجود بازار بزرگ و سنتى شهر رشت در میدان شهردارى رشت بود که به زعم کارشناسان ، پیاده راه باعث رونق این بخش مى شود هرچند در عمل کاسبان این بازار براى ورود کالا و اجناس به محل کسب خود با مشکل مواجهه شدند و مسئولان را به فکر ساخت یک بازار مدرن انداخت اما به هر جهت شهروندان با همه این کمى و کاستى ها ساختند و کم کم به آن عادت کردند تا اینکه شهردار غیر بومى از راه رسید و دستور به نادیده گرفتن هزینه هاى مادى ومعنوى صرف شده براى پیاده راه فرهنگى رشت داد که این امر با سکوت قابل تامل اعضاى شوراى شهر که نمایندگان مردم هستند توام شده است واین امر زیبنده کلانشهر رشت نمى باشد هرچند طرح اجرا شده پیاده راه داراى نواقصى است اما رشت با مشکلات بزرگترى دست و پنجه نرم مى کند ؛ نداشتن یک کمربندى استاندارد براى عبور حجم زیاد خودرو هاى سنگین که مبدا یا مقصدشان گمرک بندرانزلى و منطقه آزاد این شهر مى باشد، وضعیت اسفبار آسفالت معابر، ترافیکى که تبدیل به گره کور شده است،حجم بدهى سنگین شهردارى،پروژه هاى نیمه کاره اى که به حال خود رها شده اند و …..
اما در این میان فقط ضعف و کاستى هاى پیاده راه دیده شده است و همانطور که ساخت و اجرایى شدن این پروژه از محل بیت المال و عوارض پرداختى شهروندان بود براى تخریب آن نیز نیازمند یارى شهروندان هستند و این به نوعى دهن کجى به مردم رشت محسوب مى شود. آقاى دکتر لطفا از دوستان و مشاوران در مورد سرنوشت B.R.T رشت نیز سوال کنید که با صرف بودجه بالا به بهره بردارى رسید و پس از نا کارآمدى مجددا از محل بیت المال براى برچیدن شدن هزینه آنچنانى صورت گرفت و ظاهرا این سرنوشت حالا در انتظار پیاده راه فرهنگی است پروژه‌ای که در سال ۹۴ و زمانی که دلار کمتر از ۴۰۰۰تومان بود با رقمی حدود ۲۴ میلیارد تومان ساخته شد که با توجه به تغییرات قیمت ارز و تقریبا ۴ برابر شدن نرخ ارز در شرایط فعلی هزینه این پروژه به رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می رسد.

راستى جناب شهردار بهتر نیست ابتدا اسم محلات و چگونگى دسترسى به آنها را یاد بگیرید بعد به فکر تخریب سرمایه هاى ملى بیافتید به طور مثال شما مى دانید چگونه مى شود از محله چمارسرا به محله استادسرا رفت؟ اسم محلات پیرسرا ، ساغریسازان،چله خانه ،رودبارتان و …در این یک ماهه خدمت در رشت به گوشتان خورده یا اینکه با توجه به موقعیت و پستى که دارید در بازدید از میدان شهردارى به نتیجه تخریب رسیده اید بد نیست یک سرى به محلات شهر نیز بزنید محلات رشت فقط به گلسار خلاصه نمى شود که به وقت بارندگى در آنجا حاضر شوید القصه جارستان آمادگى این را دارد که با شهروندان به گفتگو بنشیند و نظر اقشار مختلف مردم را در این باب جویا شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.