تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تیر 1398 - 22:45
کد خبر : 41469

تنها فردی هستم که در جایگاه ریاست هیات کشتی چهار سال ماندم و دوباره از مجمع رای گرفتم/ از خانم بخشی می‌خواهم برای تبادل دغدغه ها نشستی میان مسئولان هیات های استانی و مجمع نمایندگان برگزار شود/ برای حضور در انتخابات هیات فوتبال هنوز تصمیم نگرفته‌ام

تنها فردی هستم که در جایگاه ریاست هیات کشتی چهار سال ماندم و دوباره از مجمع رای گرفتم/ از خانم بخشی می‌خواهم برای تبادل دغدغه ها نشستی میان مسئولان هیات های استانی و مجمع نمایندگان برگزار شود/ برای حضور در انتخابات هیات فوتبال هنوز تصمیم نگرفته‌ام

جارستان: تحریریه جارستان تلاش می‌کند تا از طریق مصاحبه با مسئولان هیات های ورزشی در استان فضایی را در جهت انعکاس اقدامات، عملکرد، مشکلات و افتخار آفرینی رشته های مختلف ورزشی در سطح استان فراهم نماید، در همین راستا با «نقی هدایتی» رییس هیات کشتی استان گیلان به گفت و گو نشستیم، مشروح این مصاحبه

جارستان: تحریریه جارستان تلاش می‌کند تا از طریق مصاحبه با مسئولان هیات های ورزشی در استان فضایی را در جهت انعکاس اقدامات، عملکرد، مشکلات و افتخار آفرینی رشته های مختلف ورزشی در سطح استان فراهم نماید، در همین راستا با «نقی هدایتی» رییس هیات کشتی استان گیلان به گفت و گو نشستیم، مشروح این مصاحبه را در ادامه از نظر می گذرانید:

آقای هدایتی به تحریریه جارستان خوش آمدید، در ابتدا گزارشی از عملکرد هیات در سال گذشته ارائه بدهید و برنامه های هیات کشتی در سال جاری را تشریح کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم. در ابتدا از شما تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار هیات کشتی استان قرار دادید، متاسفانه بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، به غیر از فوتبال به سایر رشته های ورزشی کم توجه اند و به سایر رشته های ورزشی مهری ندارند. در صورتی که دیگر رشته های ورزشی هم در بحث مدال آوری هم از نظر فعالیت ، عملکرد خوبی دارند اما دیده نمی شوند.

در خصوص عملکرد هیات کشتی استان گیلان باید بگویم ما هم اکنون تنها هیاتی هستیم که در همه بخش ها سالن داریم و حتی در برخی از روستاها مانند: هنده‌خاله، شیخ‌علی کلایه، پهمدان، کفترود، دیلمان و لیسار تشک کشتی داریم. فکر نمی‌کنم هیاتی در استان باشد که به روستاها توجه کرده باشد اما در کشتی چون اقشار ضعیف وارد کشتی می شوند ما به اینجا رسیدیم که هم بخش ها را فعال کنیم و هم برویم به سمت روستاها تا در حد توان بتوانیم زمینه را برای کشف و پرورش استعدادها فراهم کنیم.

در حال حاضر ۶۸ باشگاه کشتی فعال در استان داریم . در سال ۹۷ تقریبا ۲۰ مسابقه انتخابی استانی داشتیم. در رده نوجوانان میزبان دو انتخابی تیم ملی در بخش فرنگی و آزاد بودیم، میزبانی اردوی ده روزه بسترسازی را در بندر کیاشهر برعهده داشتیم که بنا به اظهارات مربیان این اردو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود. همچنین در سال ۹۷ حدود ۷۰ اعزام به مسابقات کشوری و اردو های تیم ملی داشتیم.

ملی پوشان ما در تیم های ملی اکنون هفت نفر هستند که مهدی احدی در ۴۵ کیلوگرم و عرشیا سیرتی در ۵۵ کیلوگرم در رده تیم ملی نوجوانان حضور دارند، مجتبی اصغری و محمد نامجو مطلق در تیم ملی امید کشتی هستند، سید محمد چوبچیان فرنگی کار جوان را در تیم ملی و سه استعداد در رده بسترسازی داریم. همچنین آقایان مهرداد کاظمی‌مهر مربی تیم ملی نوجوانان، بهمن طریقی مربی نونهالان و آرمین رضایی مربی رده پهلوانک ها در تیم های مختلف ملی هستند.

مجموعه این عملکرد در نهایت موجب شد تا کارشناسان اداره ورزش و جوانان استان هیات کشتی را به عنوان هیات دوم استان انتخاب کنند. این تلاش ها و عملکرد ها در شرایطی اتفاق افتاد که ما مخالفان زیادی داریم اماتلاش می کنیم وارد حاشیه نشده و تمرکزمان را روی کارمان بکذاریم. در این جا باید از همه مسئولان هیات های کشتی در شهرستان ها، بخش ها و روستاها و همچنین ستاد کشتی استان تشکر و قدردانی کنم که چنین وفاقی را ایجاد کردند تا بتوانیم به این عملکرد و کارنامه دست پیدا کنیم.

این را در نظر بگیرید که من اولین رییس هیاتی هستم که دو دوره دوام آورده ام. کشتی تنش های فراوانی داشت و هیچ رییس هیاتی چهارسال در جایگاه خود حضور نداشت. من چهارسال در کشتی ماندم و برای چهار سال دوم هم از مجمع رای گرفتم و در حال انجام وظیفه هستم.

 

در فومن یک خانه کشتی خصوصی داریم، وضعیت احداث خانه کشتی در رشت و سایر شهرستان ها به چه صورت است؟ آیا در شهر های دیگری خانه کشتی تاسیس شده است؟

ببینید زمانی که من وارد هیات کشتی استان شدم. ما تنها استانی بودیم که خانه کشتی نداشتیم و الان هم نداریم. وقتی می گوییم خانه کشتی یعنی باید امکانات مختلف مانند سونا، جکوزی، خوابگاه، سالن غذاخوری و سالن های تمرینی داشته باشد که متاسفانه در استان نداشتیم و این معضل بزرگی برای استان ما بود.

به اتفاق دوستان فومنی رایزنی انجام دادیم و با هماهنگی اداره اوقاف قطعه زمینی تهیه شد و توسط یک خیر به نام آقای مهندس خدابنده لو که لازم است همین جا از ایشان هم تشکر ویژه داشته باشم، این خانه کشتی برای فومن ساخته شد، همچنین یک خانه کشتی توسط شورای شهر، شهردار و نماینده پیشین لاهیجان در این شهر احداث شد. در حال حاضر هم اکثر شهرستان های ما یک سالن تخصصی ویژه کشتی دارند، مانند صومعه سرا که باید از آقای دلخوش هم به دلیل پیگیری ها برای تجهیز این سالن تشکر کنم، همین طور در شهرهای دیگر استان مانند: لنگرود، رودسر و سایر شهرهای دیگر سالن تخصصی کشتی دارند.

اما متاسفانه ما در رشت ضعیف هستیم، مرکز استان می توانست بیشتر از این فعالیت کند اما من خیلی تلاش کردم که بتوانم زمینی تهیه کنم و خانه کشتی را در رشت احداث کنم اما علی رغم اینکه مکاتبات زیادی با دو استاندار قبلی داشتم نتیجه ای نداده است.

 

 هر از گاهی شنیده هایی مطرح می شود از مبالغی که شورای شهر و شهرداری رشت به برخی رشته ها کمک کرده است، آیا از سوی این نهادها به هیات کشتی کمکی صورت گرفته است ؟

تمرکز اصلی اعضای شورای شهر رشت بر روی دو تیم فوتبال سپیدرود و داماش است و ممکن است خرده کمک هایی به سایر تیم ها یا قهرمانان بکنند . من مخالف کمک شورا و شهرداری به فوتبال نیستم اما در این شهر شهروندان نیازهای متنوع ورزشی دارند و مدیریت شهری باید به ورزش شهروندی عنایت ویژه داشته باشد اما واقعا چنین نیست و اراده مدیریت شهری در حوزه ورزش متعادل و متوازن نیست و به سمت دیگری است و متاسفانه این گرایش در شورا جهت دهی می شود .

در سال گذشته برای مسابقات انتخابی کشور همه نهادهایی که می توانستند کمک کنند را در یک جلسه دعوت کردیم و به شورای تامین آمدند، هیچ کدام از این ادارات و نهادها کمکی نکردند به جز شهرداری در زمان سرپرستی آقای بهارمست یک مبلغ ۸ میلیون تومان به ما کمک کرد آن هم با چه بدبختی و دردسری که شرح آن مفصل است، این را مقایسه کنید با استان های دیگر که چه حمایتی هایی صورت می گیرد.

شما حساب کنید ۵۰۰ نفر به مدت ۷۲ ساعت در این استان اسکان داشتند و پذیرایی شدند و هیچ کمکی از هیچ جایی نگرفتم به جز آن ۸ میلیون تومان که آن هم مصوبه شورای تامین بود و دیگر کمکی نشد.

 

با توجه به اینکه رشت خانه کشتی ندارد، آیا سالن تخصصی کشتی دارد؟

بله یک سالن شهید رجایی داریم که بسیار کهنه و قدیمی است، درخصوص همان سالن هم شاید ده نامه نوشتم خطاب به مدیرکل سابق و گفتم نیاز به تعمیر و مرمت دارد اما به این نامه ها توجهی نشد و اولویت ایشان کشتی نبود. صادقانه بگویم هیچ حمایتی از کشتی نمی شود و با این وضعیت ادامه کار خیلی سخت است .

 

باتوجه به ضعف ارتباطی که گفتید با نمایندگان وجود دارد شما تلاشی برای برقراری ارتباط با آن‌ها صورت ندادید؟

من در مسابقات سال گذشته انتخابی تیم ملی برای همه آقایان دعوت نامه نوشتم اما هیچ کدام حضور پیدا نکردند. البته این را هم بگویم در سال ۹۷ آقای مهندس جعفرزاده در بحث تجهیزات و موارد دیگر کمک های موثری به ما کرد هم چنین در موضوع پخش زنده صداوسیما ایشان کمک کرد که ما هزینه پخش زنده را پرداخت نکردیم، اما بقیه نمایندگان هیچ کمکی به ما نکردند.

 

وضعیت استعدادیابی رشته کشتی در استان چگونه است ؟

ما مسابقات پهلوانک ها را زیاد برگزار می کنیم و سعی می‌کنیم از بین این بچه ها افرادی که مستعد هستند را انتخاب کنیم و به اردو های بسترسازی فدراسیون بفرستیم تا پرورش پیدا کنند که هم اکنون سه کشتی گیر و یک مربی داریم که در اردوی بسترسازی تیم ملی حضور دارند.

 

به طور معمول حضور مربی های استانی در تیم ملی می تواند راه ورزشکاران را برای حضور در تیم ملی هموار کند؟ یا بدون اثر است؟

ما سه مرحله انتخابی برای تیم ملی داریم، یعنی هیچ کس نمی تواند خارج از این چارچوب بیاید و در تیم ملی باشد و همه باید از این فیلتر سه مرحله ای عبور کنند اما حضور مربی تیم ملی تاثیر دارد، چرا که مربی تیم ملی می تواند روی کیفیت فنی هیات تاثیر مثبت بگذارد.

 

با توجه به پیشینه و سابقه‌ای که کشتی در گیلان دارد، آیا در گیلان مسابقات و جام بین المللی داریم؟

باید بمانیم تا انتحابات فدراسیون برگزار شده و تکلیف ریاست فدراسیون برگزار شود، الان ده ماه است که فدراسیون بلاتکلیف است و رییس فدراسیون نداریم که این موضوع اثر منفی روی هیات های استان ها می‌گذارد. امروز(دیروز) فکر می‌کنم روز آخر باشد و قرار بود کاندیداها را اعلام کنند، چرا که طبق آیین نامه باید ده روز قبل از انتخابات معرفی شوند و تا این لحظه که من با شما صحبت می کنم هنوز لیست کاندیداها مشخص نشده است.

 

ضعف ها و مشکلاتی که هیات در حال حاضر با آن مواجه است را توضیح بدهید.

ببینید با توجه مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است، نمی‌شود از استان ها توقع زیادی داشت اما توصیه من به همه مدیران و مسئولان این است که هر امکاناتی که در اختیار دارند را در مسیر صحیح هزینه کنند. همین پول و امکاناتی که در حال حاضر در اختیار ما هست را باید به درستی مدیریت توزیع و هزینه کنیم.

 

 از صحبت های‌ شما این گونه برداشت کردم که آقای خادم زمانی که در فدراسیون حضور داشت از شما حمایت کرد اما وقتی ایشان با مشکل مواجه شد شما از ایشان حمایت نکردید. این شائبه ای که ایجاد شده درست است؟

در خصوص آن موضوعی که پیش آمد رسانه ها مواضع ایشان بدرستی تبیین نکردند. منظور آقای خادم از آن صحبت ها این بود که نظام وقتی می تواند درخصوص مساله مهم انرژی هسته ای مذاکره کند، همین کار را درخصوص کشتی با اتحادیه جهانی انجام بدهد و مکاتبه یا مذاکره ای انجام بدهد که کشتی گیر ما اگر با نماینده رژیم صهیونیستی مواجه شد و در مسابقه شرکت نکرد آن کشتی گیر را محروم نکنند اما متاسفانه این حرف بد منعکس شد. آقای خادم یکی از افتخارات کشور ماست و از نظر اخلاقی  بسیار محترم و از لحاظ مدیریتی مقتدر و  قاطع هستند .

آقای خادم درخصوص رعایت موازین اخلاقی کشتی و رعایت شان و وجهه اجتماعی کشتی تاکید فراوانی داشت و به شدت با مسائل حاشیه ای مخالف بود. ایشان کشتی را خیلی اصلاح کرد، در گذشته در اکثر مسابقات درگیری به وجود می آمد اما بعد از حضور ایشان این حاشیه ها اصلاح شد و من شخصا به ایشان علاقه دارم.

آقای خادم در سفری که به گیلان داشتند در باره برگزاری یک مسابقات بین المللی و احداث خانه کشتی با استاندار وقت صحبت کردند و استاندار هم قول دادند که همکاری می کنند اما علیرغم پیگیری های فراوان هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

 

درخصوص عمکلرد مدیرکل جدید ورزش گیلان چه ارزیابی دارید؟

ببینید خانم بخشی در کار و مدیریت واقعا انسان سالمی هستند . اعتقاد دارم یکی از شاخص های لازم برای تصدی مدیریت ها سلامت فکری و مدیریتی افراد است. چنین مدیری خیلی موارد را از خودش دور می کند.  باید برای موفقیت بیشتر ورزش استان باید به ایشان کمک کرد و عدم موفقیت ایشان صدمات جبران ناپذیری به ورزش استان خواهد زد.

اما من می خواهم مساله ای را در اینجا بیان کنم که متاسفانه تصمیم گیران استان ما به مساله سلامت افراد توجه نمی کنند، چنان که دیدیم در یک مقطعی چند مدیر و معاون و … دستگیر شدند . این امر نشان می دهد مقامات تصمیم گیرنده در  انتصاب افراد باید به سلامت فکری ، اخلاقی و مالی افراد حساسیت داشته باشند و اجازه ندهند مناسبات سیاسی و فردی و قومی در انتخاب افراد دخیل شود.

بعد از این همه سال ما نباید اشتباه کنیم. چه خبر است که در یک استان چندین مدیر و مقام عالی رتبه اش در زندان باشند؟ پس نقش دستگاه های نظارتی کجاست؟ چگونه چهارسال یک مدیر در یک سمتی هست و ما هنوز شناخت پیدا نکردیم و در سال پنجم بازداشت می شود این فرد که ظرف یکسال وارد این حاشیه ها نشد.

 

گردش مالی شما در هیات کشتی چگونه است؟ درآمد و یا بودجه مشخصی دارید؟

با تاسف باید بگویم هیچ بودجه مشخص و ثابتی نداریم و این امر برنامه ریزی  ما را مختل می کند.

به خانم بخشی مدیرکل محترم ورزش و جوانان پیش نهاد می کنم برای این که ورزش استان مورد حمایت قرار بگیرد نشست مشترکی بین مدیران ورزش استان و مجمع نمایندگان برگزار شود و مشکلات موجود در ورزش به دقت بررسی شود. این دیپلماسی برای توسعه ورزش ضروری است. از خانم بخشی می خواهم که این مساله را پیگیری کنند که حداقل دغدغه مسئولان هیات های ورزشی استان به گوش نمایندگان مجلس برسد.

 

آیا شما برای ریاست هیات فوتبال استان کاندیدا هستید؟

سابقه فوتبالی من بیش از کشتی است، اصولا مدیریت در ورزش ربطی به این که حتما باید قهرمان همان رشته باشید ندارد . فوتبال استان به رغم زحماتی که کشیده است مشکلات فراوانی دارد . باید برای توسعه فوتبال سیاستگذاری و هدف گذاری و برنامه ریزی جدیدی صورت پذیرد.

متاسفانه در چندسال اخیر علیرغم تلاشی که آقای الماسخاله و تیم همکاران‌شان کردند باید بپذیریم که بازدهی این تلاش ها موفقیت آمیز نبوده است، اگر هیات فوتبال در رده های پایه مانند نوجوانان، جوانان و امید و برگزاری لیگ استان و خیلی موارد دیگر موفق عمل کند اما وقتی تیم شما از لیگ برتر سقوط می کند، اولین انتقادات و هجمه ها به هیات فوتبال است. مگر می شود هیات فوتبال بگوید که باشگاه به من ربط ندارد؟ هیات فوتبال می تواند در انتخاب مربی، اسپانسرها و حتی بازیکن به باشگاه ها مشورت بدهد نه این که مداخله بکند. معتقدم موفقیت و نتیجه‌گیری باشگاه ها و توسعه فوتبال ارتباط زیاد و مستقیمی به سرنوشت هیات دارد.

یکی از مهمترین وظایف ذاتی یک هیات ورزشی حمایت از باشگاه های ورزشی است. از سوی دیگر من از همه هیات های ورزشی به ویژه رییس هیات های شهرستان ها در همه ورزش ها تقاضا دارم که اگر قرار است در مجمع به فردی رای بدهند بدون در نظر گرفتن رفاقت و براساس عملکرد رای بدهند، در مجمع از رییس هیات استان سوال و نقد کنند. آرزو دارم به جایی برسیم که همه بتوانیم مافوق خود را نقد کنیم و مافوق هم پذیرنده و شنونده باشد نه اینکه در اولین واکنش نسبت به عزل فرد منتقد اقدام کند.

صحبت های شما نتیجه بگیریم که شما کاندیدا هستید؟

تا الان که خدمت شما هستم تصمیمی برای حضور در انتخابات هیات فوتبال نگرفته ام .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.