تاریخ انتشار : دوشنبه 17 تیر 1398 - 22:06
کد خبر : 41373

مدیرانی که به آن‌ها تذکر دادم، دچار مشکل شدند/ برخی افراد در استان «شومن» هستند و من نمی‌خوام مثل آن‌ها باشم/ حاضرم دست افراد را ببوسم اگر برای مناقع شهر مفید باشد/ برای انتخاب استاندار ترجیح من بومی است/ در انتخابات دوره یازدهم کاندیدا خواهم شد

مدیرانی که به آن‌ها تذکر دادم، دچار مشکل شدند/ برخی افراد در استان «شومن» هستند و من نمی‌خوام مثل آن‌ها باشم/ حاضرم دست افراد را ببوسم اگر برای مناقع شهر مفید باشد/ برای انتخاب استاندار ترجیح من بومی است/ در انتخابات دوره یازدهم کاندیدا خواهم شد

در جهت بررسی مسائل روز استان و بحث های مطرح درخصوص انتخاب استاندار و همچنین با هدف بررسی کارنامه نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان، با دکتر محمد صادق حسنی جوریابی نماینده مردم شهرستان رشت به گفت و گو نشستیم. مشروح این گفت و گو را از نظر می گذرانید: جناب آقای حسنی

در جهت بررسی مسائل روز استان و بحث های مطرح درخصوص انتخاب استاندار و همچنین با هدف بررسی کارنامه نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان، با دکتر محمد صادق حسنی جوریابی نماینده مردم شهرستان رشت به گفت و گو نشستیم.

مشروح این گفت و گو را از نظر می گذرانید:

جناب آقای حسنی به تحریریه جارستان خوش آمدید، به عنوان اولین سوال بفرمایید که چطور شد که کاندیداتوری در انتخابات مجلس فکر کردید و چه اتفاقاتی رقم خورد تا چنین تصمیمی گرفتید؟

حسنی: به شما و همه اعضای تحریریه پایگاه خبری جارستان خداقوت عرض می‌کنم. در ابتدا لازم می‌دانم روز قلم را که به تازگی پشت سر گذاشتیم به شما و همه صاحبان قلم در حوزه های مختلف اعم از نویسندگی، شعر، ترجمه، روزنامه نگاری و … تبریک بگویم.
در خصوص سوالی که پرسیدید خیلی صادقانه به شما بگویم علیرغم اینکه فعالیت سیاسی نداشتم اما واقعیت امر این است که در مسائل سیاسی و در زمان رای دادن همیشه نیم نگاهی به اصلاحات داشتم و درصد بالایی از مردم چنین وضعیتی دارند که کار سیاسی نمی‌کنند اما در زمان رای به این طیف گرایش دارند.
از نظر سوابق کاری هم در زمینه مالی و مالیاتی شاغل بودم و می‌دانید که کسانی که کارهای حسابرسی و مالی انجام می‌دهند معمولا خیلی مقرراتی، رسمی و درون‌گرا هستند، من هم به صورت شخصی و به لحاظ کاری چنین ویژگی هایی دارم.
من ۸ سال مدیر مالی ایرانگردی و جهانگردی کل کشور بودم، برای گردشگری استان خیلی برنامه داشتم حتی با وجود اینکه نفر دوم سازمان در کشور بودم پشت درب اتاق بخشدار می‌نشستم که کار انجام شود به دلیل علاقه و عشقی که به استان دارم اما متاسفانه در جلسات مختلف می‌دیدم همین که صحبت از کار می‌شد رفتارها و نظرها برمی‌گشت و عوض می‌شد، انگار برخی فقط روی صندلی نشسته‌اند که حقوق بگیرند و ساعت کاری را بگذرانند.
تا اینکه در مساله‌ای گفتند اگر نماینده توصیه کند کار انجام می‌شود و من چون فقط درگیر کار تخصصی خودم بودم خیلی از مسائل سیاسی اطلاع نداشتم که چرا چنین حرفی مطرح می‌شود اما وقتی این اتفاق افتاد دیدم مدیری که تا دیروز به سختی برای ما وقت می‌گذاشت حالا بخاطر توصیه نماینده منتظر ما بود و اینجا بود که متوجه شدم قدرت در این کشور در دست چه کسانی است(می خندد) و مدیران با نظر نمایندگان تصمیم می‌گیرند و من تا وقتی در این فضا نباشم کارها به همین صورت پیش خواهد رفت و گره خواهد خورد به همین تصمیم گرفتم وارد این عرصه شوم تا بتوانم کارها را بهتر پیگیری کنم و شاید خدمتی به استان ارائه کنم.

در خلوت خودتان به صورت شخصی وقتی خودتان را بخواهید دسته بندی کنید، خود را اصلاح طلب می دانید؟

عرض کردم همیشه در انتخابات های مختلف گرایش به اصلاح طلبان داشتم اما خودم اهل فعالیت سیاسی و عضویت در احزاب نبودم، از طرفی براساس شخصیت و روحیات ورزشکاری آدمی هستم که تعهدات اخلاقی برای من اهمیت خیلی زیادی دارد و به دلیل اینکه در لیست امید بودم و به من از طرف اصلاح طلبان و لیست در انتخابات به من خیلی کمک شد تلاش کردم به این لیست و بعد فراکسیون امید متعهد باشم و اکنون با خیال راحت می توانم بگویم تنها اصلاح طلب گیلان در مجلس هستم.

در بسیاری از همایش ها و مراسمات اصلاح طلبان یکی از نمایندگان رشت حضور پررنگ تری نسبت به شما که عضو فراکسیون امید هستید، دارد. با توجه به اینکه شما همواره به لیست امید پایبند بودید چرا تصمیمات به این صورت که اصلاح طلبان همواره تریبون را در اختیار فرد دیگری قرار می دهند؟ با توجه به اینکه شما عضو احزاب نیستید، آیا این مساله که حمایت یک حزب را با خود ندارید در این مساله تاثیرگذار بوده است؟

درخصوص عضویت در احزاب با من صحبت زیاد شده، در دنیای سیاست دو شخصیت برای من شکل گرفت، مثلا در استان خیلی ها من را شاید اصلاح طلب کمرنگ می‌دانند اما در تهران کاملا عکس این قضیه است، پیشنهاد هایی هم برای عضویت از احزاب داشتم و با من صحبت شده اما سعی می کنم با هماهنگی سایر دوستان عضو فراکسیون امید تصمیم بگیرم.
درخصوص داخل استان متاسفانه خیلی آدم‌ها «شومن» هستند و من از رفتارهای این مدلی خوشم نمی‌آید، من دوست دارم سیاستمدار صادقی باشم اما متاسفانه خیلی از جاها این جوابگو نیست. من نمی‌خواهم به هر قیمتی معروف شوم و دنبال خیلی کارها نمی روم. اما به عنوان یک نماینده اصلاح طلب تاکنون خواسته مشخص و مهمی از سوی احزاب و چهره های اصلاح طلب به من گفته نشد که من پیگیری کنم. به نظرم از من استفاده نشد و موردی نیست که بگویند کاری را به من گفته اند و من پیگیری نکردم.

می گویند برخی همکاران شما دیپلماسی بهتری دارند و کارهای خود را پیش می برند اما شما دیپلماسی ندارید و گاهی خبرهایی از درگیری شما با مدیران منتشر می‌شود.

خیلی از کارها مورد پسند من نیست، برای من تعجب آور است که مثلا بخواهم صف جلو بنشینم و خودم را مطرح کنم، در بحث دیپلماسی رفتاری که اشاره کردید، مثلا درخصوص آموزش و پرورش به من اعتراض کردند که تو فقط درگیر می‌شوی اما نتیجه آن را ببینید که چه شد. و یا هرجای دیگری که من ورود کردم و درگیر شدم جایی بود که دیگر به مرحله آخر رسیده بود و راه دیگری برای من باقی نمانده بود.
با چند مدیری که روی عملکرد آن ها حساس بودم و در آن زمینه مصاحبه کردم و حتی مشاجره لفظی داشتم عاقبت شان را دیدید که متاسفانه برای آن ها مشکلاتی ایجاد شد و من از این خیلی ناراحتم که نتوانستم مشکل را اصلاح کنم و دامن‌گیر آن مدیر و استان شد.

در محافل سیاسی گفته می‌شود که میان شما و آقای جعفرزاده اختلافاتی وجود دارد آیا این را تایید می کنید؟ و اینکه رابطه شما با آقای کوچکی نژاد به چه صورت است؟

یک مورد را باید توجه کنیم و آن اینکه نتیجه اختلاف چیزی جز ضرر و زیان برای شهر نیست، اختلافات قبلا هم بود و مختص به این دوره نیست و من منتقد این رفتارها بودم چرا که علاقه دارم به صورت جمعی کارها را پیش ببریم. این را بگویم که در اختلافات برای حل شدن آن همیشه پیش قدم بودم حالا می‌خواهند اسمش را تسلیم شدن یا کم آوردن بگذارند مهم نیست.
بدی ها و دلخوری ها را خیلی زود فراموش می کنم و برای حل شدن مشکلات پیش قدم می شوم، بدون شعار بگویم دست افراد را می بوسم در شرایطی که بدانم این کار من یه قدم کار شهر را پیش می‌برد و مشکلات را حل میکند. در چارچوب نمایندگی شخصیت حقیقی خودم را کنار گذاشتم و از هر توهینی که بشود می‌گذرم اگر به نفع مصالح شهر باشد.
به آقای کوچکی نژاد گفتم برای حل کردن مشکلات شهر و استان دعوای جناحی را کنار بگذاریم، اگر می‌توانیم جایی قدمی را باهم برداریم که به نفع مردم و شهر باشد نباید آن کار را معطل دعوای سیاسی و جناحی نگه‌داریم این رفتار ما مانند همان کاری است که بسیاری از استان های دیگر هم انجام می دهند و در زمانی که میخواهند طرح، پروژه یا بودجه ای برای استان خود بگیرند بدون جناح بندی باهم همکاری می کنند. مثلا برای یک پروژه می خواهم پول بگیرم، من تنها بروم یک تاثیر دارد ولی اگر با سه نماینده دیگر باهم برویم تاثیرش خیلی خیلی بیشتر است.

از عملکرد خودتان در این سه سالی که گذشت رضایت دارید؟ چه میزان توانستید به اهداف و برنامه های تان دست پیدا کنید.

نمی شود رضایت یا عدم رضایت را مطلق گفت، من برنامه ها و چارچوبی داشتم اما می‌دانید که سیستم اقتصادی کشور دچار مشکلاتی است که این برنامه های ما را بهم ریخت. متاسفانه در پرداخت حقوق ها دچار مشکل هستیم و طبیعی است نمی شد که بخواهم خواستار پیشبرد اهداف خودم باشم.
من عضو کمیسیون کشاورزی شدم که بتوانم درخصوص اقتصاد کشاورزی استان کار کنم تقریبا هم موفق شدم اما بازهم عدم هماهنگی باعث نتوانم خیلی مشکلات را حل کنم، کمیسیون جایی است که ارتباط نزدیک و بیشترین تعامل را با وزیر کشاورزی دارد و من خیلی تلاش کردم این تعامل صورت گیرد اما علیرغم اینکه اصلاح طلب و حامی دولت هستم اما درخصوص برخورد با وزیر رسیدم به استیضاح چراکه دیدم مثلا به ایشان برنامه ارائه می کردم و ایشان صد در صد تایید میکرد اما انجام نمی داد.
مثلا برای برنج گیلان طرحی با همکاری مشاورانی که تحصیلات تخصصی و آکادمیک داشتند طراحی و ارائه کردیم، من به عنوان کسی که کشاورزی می‌کردم در کنار چندین استاد دانشگاه نشستیم و طرحی را آماده کردیم اما به دلایل مختلف اجرا نمی شد.
آقای حجتی از نظر اخلاقی بسیار آدم خوبی است و نسبت به هم نظر مثبت داریم اما متاسفانه نتوانستیم باهم کار کنیم و من به ایشان گفتم که هزینه کوتاهی شما را که در مردم نارضایتی ایجاد می کند من در شهرستان پرداخت می کنم.
پیگیر برندسازی برنج گیلان هستم. اقتصاد استان ما برنج است من برنج را در روستا ۱۱۵۰۰ تومان فروختم آمدم تهران دیدم یک فروشگاه برنج هاشمی درجه یک آستانه را کیلویی ۱۱۰۰۰ تومان قیمت گذاری کرده، این مساله را در نطق مطرح کردم و به آقای وزیر هم گفتم شما نمی دانید چه بلایی سر کشاورز برنج می آید. بعد از بررسی مشخص شد این برنج ۶۰ درصد اختلاط دارد، خب برای برندسازی برنج و جلوگیری از این اتفاق طرح و برنامه ارائه کردیم گفتند این برنامه عالی است اما اجرا نکردند.
در مجموع در پاسخ به سوال شما باید بگویم در زمینه اصلاح طلبی اهداف و برنامه های خاصی داشتم اما متاسفانه نتوانستم موفق باشم اما در مبحث کشاورزی فکر می کنم یک نمره قابل قبول مثلا ده می توانم به خودم بدهم.

برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهید شد؟

حضور در مجلس با توجه به فرصتی که برای خدمت کردن و کار مردم را پیگیری کردن به شما می دهد هر فردی تمایل دارد که آن را تجربه کند و باز هم تکرار کند، ببینید خوشحال نیستم که این را می گویم اما برخی مشکلات برای مردم وجود دارد که واقعا فقط نماینده مجلس می تواند آن را برطرف کند.
اما حاضر نیستم بخاطر به مجلس رفتن حاضر نیستم اخلاق و رفتارم را به خاطر مجلس عوض کنم. مثلا رفتارم با دوستان و اطرافیان عوض شود یا به دنبال رفتارهایی برای جلب توجه بروم این کار را نخواهم کرد.

درخصوص استاندار پیشین شما به کارنامه ایشان چه نمره ای می دهید؟ یک جایی از عملکرد ایشان دفاع کردید.

من و با آقای سالاری ارتباط نزدیک داشتیم و در موضوعات به یکدیگر کمک می کردیم، یک خصوصیت اخلاقی در آقای سالاری دیدم که خیلی از این ویژگی خوشم آمد و آن هم این بود که با من روراست بود، یعنی اگر یک کاری نمی شد می‌گفت نمی شود و پیگری نکن اما برعکس اگر کاری را می‌گفت که اگر تلاش کنم، شدنی است این کار را می کرد و انجام می‌داد. من هم این اخلاقش را دوست داشتم.
استاندار زمانی که وارد شد ابزار خاصی نداشت و استان با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه بود. من برنامه ها و روحیات آقای سالاری را قبول داشتم، همچنین در چارچوب مشکلات استان همواره دنبال راه حل بود و از حرف های بی فایده فاصله داشت.

در میان گزینه ها چه کسانی برای استانداری گیلان شانس بیشتری دارند؟

قرار ما این است که علیرغم اینکه نمایندگان در گذشته معمولا نظرات مختلف داشتند و این باعث می شد وزیر کشور یک تصمیم جداگانه بگیرد را کنترل کنیم و موضع فردی اعلام نکنیم و خوشبختانه تا امروز شایعه‌ای مبنی بر اینکه فلان نماینده گزینه اش فلانی است را نداشته ایم.

پیش بینی می‌کنید استاندار بومی است یا غیر بومی؟ و اینکه نظر شخصی شما چگونه است؟

من پیش بینی نمی‌کنم چون حرف قبلی ام نقض می شود. اما عقیده‌ام این است که استان ما با استعداد و مدیر پرور است برای همین معتقدم در همه جایگاه ها مدیران توانمندی داریم که بتوانند کار کنند و در شرایط مساوی نظر من بومی است اما اگر گزینه غیربومی باشد که نسبت به گزینه بومی توانمندی ها و کارنامه‌اش فاصله‌ای آشکار و فراوان داشته باشد، این منصفانه نیست که بازهم روی گزینه بومی پافشاری کنیم.

به نظر شما این بار انتصاب استاندار چقدر زمان می برد؟

با توجه به آرامشی که حاکم است به نظرم خیلی زمان نمی‌برد، در واقع به عقیده من تا هفته آینده باید تعیین تکلیف شود و اگر زمان بیشتری ببرد من به عنوان نماینده وارد عمل می‌شوم چرا که این شهر نزدیک به یکسال شهردار نداشته و حالا استاندار ندارد و نباید این گونه باشد.

چند اسم به شما می‌گوییم و لطفا نظر خود را بگویید:

-جبار کوچکی نژاد ؛ همکار و رفیق
-احمد رمضانپور؛ شخص باتجربه و دنیا دیده
-حسن تامینی؛ همشهری، بسیار امیدوار و فعال
-جعفرزاده ؛ همکار
-جمشید رسایی؛ فعال سیاسی و مدیر اجرایی توانمند
-اشجری ؛ زحمتکش در سطح استان
-حسن کربلایی ؛ فعال مذهبی
-شورای شهر رشت؛ سکوت
-هرمز ربانی ؛ الگو در همه زمینه های زندگی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.