تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 تیر 1398 - 20:17
کد خبر : 40802

پیش بینی تولید ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در سال جاری

پیش بینی تولید ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در سال جاری

جارستان :مجری طرح زیتون کشور پیش بینی کرد با حداقل ۲۰ درصد افزایش، ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در سال جاری تولید شود. به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان به جارستان حاکیست؛ رحمت الله پریچهر با بیان این مطلب افزود: امسال تولید هشت هزارتن روغن زیتون نیز در کشور برآورد شده است در حالیکه

جارستان :مجری طرح زیتون کشور پیش بینی کرد با حداقل ۲۰ درصد افزایش، ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در سال جاری تولید شود.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان به جارستان حاکیست؛ رحمت الله پریچهر با بیان این مطلب افزود: امسال تولید هشت هزارتن روغن زیتون نیز در کشور برآورد شده است در حالیکه سال گذشته حدود ۱۰۲ هزار تن میوه زیتون و هفت هزار تن روغن زیتون تولید شد.

وی سطح باغات زیتون بارور و غیر بارور در کشور را ۹۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: از این سطح نزدیک به ۵۶ هزار هکتار باغات بارور هستند.

پریچهر گفت: سال گذشته بیش از دو هزار هکتار توسعه باغ زیتون و سه هزار و ۶۵۰ هکتار اصلاح و نوسازی، هرس و تغذیه باغات را داشتیم.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه توسعه باغات جدید در مناطق مستعد و سه هزار و ۷۰۰ هکتار اصلاح و نوسازی باغات از طریق تغذیه، هرس، بهبود روش های آبیاری به منظور افزایش عملکرد تولید خواهیم داشت.

مجری طرح زیتون کشور با بیان اینکه باغدار نمونه سال گذشته حدود ۳۰ تن در هکتار دانه زیتون برداشت کرد، افزود: بخش عمده ای از باغات ما بیش از پنج تن در هکتار تولید دارند که با توجه به قیمت ها، تولید پنج تن در هکتار برای باغداران اقتصادی است.

وی افزود: اولویت ما توسعه ارقام روغنی زیتون است به ویژه که امسال نیز ارز دولتی به واردات روغن زیتون اختصاص داده نشده است.

پریچهر ادامه داد: پیش بینی می شود قیمت روغن زیتون در سال جاری از نظر اقتصادی و معیشتی برای باغداران به صرفه باشد.

وی مصرف سالانه روغن زیتون در ایران را ۱۲ هزار تن عنوان و تصریح کرد: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن روغن زیتون وارد کشور و مابقی آن از طریق تولید داخلی تامین شد.

مجری طرح زیتون کشور میزان تولید روغن زیتون در سال ۹۶ را نیز بیش از پنج هزار تن عنوان کرد و گفت: واردات روغن زیتون از کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و یونان صورت می گیرد.

به گفته پریچهر، اسپانیا به لحاظ تولید میوه و روغن زیتون مقام نخست و ایران در تولید کنسرو زیتون مقام دهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد که در دنیا سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن میوه زیتون و ۳.۳ میلیون تن روغن زیتون تولید می شود.

گیلان در مساحت و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.
سال گذشته زیتون کاران رودبار از هشت هزار و ۸۱۰ باغ بارور خود، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.
۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها ، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار، یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد. 

تعداد بهره برداران زیتون ۴۰ هزار نفر در کشور است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.