تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 خرداد 1398 - 20:30
کد خبر : 39769

به بهانه روز جهانی محیط زیست و منابع طبیعی/ مردم علاوه بر دانش زیست محیطی رفتار زیست محیطی داشته باشند

به بهانه روز جهانی محیط زیست و منابع طبیعی/ مردم علاوه بر دانش زیست محیطی رفتار زیست محیطی داشته باشند

رئیس انجمن جنگلبانان ایران حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در گرو حیات محیط زیست و منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: مردم علیرغم اینکه از دانش و اطلاعات زیست محیطی برخوردار هستند، رفتار زیست محیطی ندارد. به گزارش جارستان: از سوی سازمان ملل ۵ ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد

رئیس انجمن جنگلبانان ایران حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در گرو حیات محیط زیست و منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: مردم علیرغم اینکه از دانش و اطلاعات زیست محیطی برخوردار هستند، رفتار زیست محیطی ندارد.

به گزارش جارستان:

از سوی سازمان ملل ۵ ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد به عنوان روز جهانی محیط زیست و منابع طبیعی نامگذاری شده است تا علاوه بر افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست، موجب تحریک سیاستمداران جهت اتخاذ تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری شود.

متاسفانه انسان همواره تاثیر عمیقی در جهت نابودی منابع طبیعی و تخریب محیط زیست از خود بر جای گذاشته است و یکی از مهم ترین عوامل نابودی جنگل ها و زیستگاه های گیاهی و جانوری شناخته می شود.

هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانان ایران در گفت وگو با ایسنای گیلان، آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار و زیرگردها، کمبود منابع آبی، مرگ و میر دسته جمعی اکوسیستم های جنگلی، بحران زباله و پسماند در جنگل ها و تغییر کاربری را عمده ترین چالش محیط زیست و منابع طبیعی کشور دانست و اظهار کرد: در بخش های قانونی، فنی و فرهنگی درخصوص محیط زیست و منابع طبیعی ضعف داریم.

وی عدم قانون گذاری درست را موجب آلوده شدن محیط زیست، تجاوز به منابع طبیعی، تغییر کاربری و بهره برداری غیر مجاز از معادن دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از قوانین حتی از افراد متجاوز به حریم محیط زیست و منابع طبیعی حمایت می کند.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران ضعف های آموزشی و شکاف بین تحقیقات زیست محیطی با مدیریت اجرایی را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه دارند، عدم قرار گرفتن مدیران درست و مرتبط در سمت های اجرایی است، یعنی گاهی مدیر زیست محیطی اقدامات ضد زیست محیطی انجام می دهد.

کیادلیری با بیان اینکه مدیران زیست محیطی و منابع طبیعی براساس درک و دریافت شخصی از محیط زیست برنامه ریزی می کنند؛ نه اسناد علمی و کارشناسی، خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه های زیست محیط زیستی آمایش را نادیده گرفته و ماهیت سیاسی دارد.

وی فرهنگ را بستر توسعه و آبادانی یک کشور دانست و متذکر شد: مردم علیرغم اینکه از دانش و اطلاعات زیست محیطی برخوردار هستند، رفتار زیست محیطی ندارند و هنوز فرهنگ عدم منفعت طلبی به ویژه نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی در مردم و مسئولان جا نیفتاده است.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران با اشاره به مشا بودن منابع طبیعی بین مردم و دولت، اضافه کرد: اگر با همین روند تخریب منابع طبیعی و آلوده کردن محیط زیست پیش برویم، به زودی دچار قحطی خواهیم شد.

کیادلیری با بیان اینکه منابع آبی نقش بسزایی در رونق محیط زیست و منابع طبیعی دارد، گفت: اولین و مهمترین راهکار برای افزایش منابع آبی اصلاح الگوی مصرف به ویژه در نواحی مرکزی ایران است و سدها همواره کمتر از ظرفیتشان آب دارند لذا سدسازی آخرین مرحله است و آبخیزداری بر سدسازی ارجحیت دارد.

وی جنگل و پوشش گیاهی را بزرگترین عامل در جذب و نگهداری آب دانست و ادامه داد: برگ درختان مانع از برخورد شدید قطرات آب با زمین و خاک شویی می شوند و لاش برگ ها مانند اسفنج آب را جذب می کنند و فرصت نفوذ آب به خاک را می دهند لذا آبخیزداری با تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک به نگهداری آب کمک می کند.

مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم برخورداری سدها از توجیه کشاورزی، صنعتی، شرب و…، یادآور شد: آمایش سیاست های ۵۰ ساله کشاورزی و صنعتی و گردشگری مناطق را مشخص می کند و لذا این تب سدسازی و انتقال آب باید از بین برود.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران وقوع سیل ابتدای امسال در شمال کشور را الزاما ناشی از تخریب جنگل ندانست و اضافه کرد: تغییر کاربری در مراتع و چرای بیش از حد دام مراتع درجه اول را به مراتع درجه دوم و سوم تبدیل کرده و همین مسئله موجب شده آب باران با سرعت زیاد و همراه با گل و لای از بالا دست به پایین دست منتقل شود و سیل رخ دهد.

کیادلیری تغییر اقلیم را یکی دیگر از چالش های زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم باعث شده پراکنش میزان بارندگی بر هم بخورد و آن میزان بارانی که در طول یک سال باید ببارد، در یک مدت کوتاه می بارد و این حجم بالا از آب باران سیلاب ها را شکل می دهد. البته سیل به خودی خود بلا نیست و خسارات مالی و جانی ناشی از وقوع سیل به خاطر تجاوز انسانی به حریم رودخانه هاست.

وی بیشترین تاثیر تغییر اقلیم را بر میزان بارش باران دانست؛ نه برف و اظهار کرد: هرچقدر باران بیشتری داشته باشیم رویش بیشتری خواهیم داشت و لذا بدون در نظر گرفتن خسارت های انسانی، باراش باران بزرگترین نعمت است و نقش بسزایی در کنترل بیماری های گونه های جنگلی دارد؛ البته ممکن است باعث ایجاد برخی آفات مانند هجوم ملخ ها شود.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران روز جهانی محیط زیست و منابع طبیعی را فرصتی برای فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید یاد بگیرند قبل از مطالبه گری، مسئولیت پذیر باشند لذا مسئولان باید واقعیت را درباره وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی به مردم بگویند تا مردم مطالبه گری درستی از مسئولان داشته باشند و مسئولان مجبور شوند از خواست مردم در مسائل زیست محیطی پیروی کنند.

کیادلیری حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در گرو حیات محیط زیست و منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: محیط زیست و منابع طبیعی حیات ملی ما را تامین می کند و حیات ملی امنیت ملی را به دنبال دارد.

منبع ایسنا/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.