تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1395 - 15:13
کد خبر : 3970

ایمیل‌های افشا شده کالین پاول؛ اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای به سمت تهران نشانه رفته است

ایمیل‌های افشا شده کالین پاول؛ اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای به سمت تهران نشانه رفته است

جارستان-بر اساس اطلاعات به دست آمده از ایمیل‌های منتشر شده کالین پاول، اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای مخفی دارد که به سمت تهران نشانه رفته‌اند. کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اطلاعاتی را در ایمیل‌هایی به همکارش افشا کرده که این ایمیل‌ها توسط گروه «دی.سی.ال لیک» به دست آمده و در لابلاگ وبلاگ سیاست خارجی

جارستان-بر اساس اطلاعات به دست آمده از ایمیل‌های منتشر شده کالین پاول، اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای مخفی دارد که به سمت تهران نشانه رفته‌اند.

کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اطلاعاتی را در ایمیل‌هایی به همکارش افشا کرده که این ایمیل‌ها توسط گروه «دی.سی.ال لیک» به دست آمده و در لابلاگ وبلاگ سیاست خارجی منتشر شده است.

بر اساس این ایمیل‌ها، کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا از وجود انبارهای سلاح هسته‌ای در اسراییل خبر داده است.

این ایمیل‌ها همچنین افشا کرده که سیاستمداران امریکایی و اسرائیلی تعمدا از افشای «ابهامات هسته‌ای» اسرائیل به عنوان بخشی از استراتژی رژیم صهیونیستی اجتناب کرده‌اند.

پاول همچنین این ارزیابی را که ایران در آن زمان تنها یک سال با سلاح اتمی فاصله داشته را رد کرده و درباره سخنرانی جنجالی نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو بحث می‌کند که قبل از دیدار مشترک کنگره با «جفری لیدز» شریک تجاری‌اش است.

لیدز سخنان بنیامین نتانیاهو را خلاصه کرده و گفته که او درباره رییس‌جمهور درست گفته و هرکاری برای کمک به اسراییل انجام داده و در مجموع گفته توافق هسته‌ای افتضاح است و مفهومش این بود که شما این را نمی‌فهمید و پاول پاسخ داده که مذاکره کننده‌های هسته‌ای آمریکا نمی‌توانند همه چیزهایی که او از یک توافق می‌خواهد را به دست بیاورد.

او نوشته است که «مذاکره کننده‌های هسته‌ای نمی‌توانند همه چیزهایی که او (نتانیاهو) می‌خواهد به دست بیاورند. به هر حال ایرانی‌ها نمی‌توانند از سلاح‌های هسته‌ای‌شان استفاده کنند حتی اگر  در نهایت یکی از آنها را درست کنند. این پسرها در تهران می‌دانند که اسراییل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که همه آنها تهران را نشانه گرفته‌اند و ما هم هزاران کلاهک هسته‌ای داریم. همانطور که احمدی‌نژاد گفت «ما قرار است با بمب اتم چه کار کنیم؟ تمیزش کنیم؟» من در سخنرانی عمومی درباره ایران و سلاح هسته‌ای صحبت کردم و گفتم تنها چیزی که آنها نسبت به آن نگران هستد را نابود می‌کنیم آنها کجا و چگونه قرار است یکی از این کلاهک‌های هسته‌ای‌شان را آزمایش کنند؟»

اسرائیل پیمان منع گسترش سلاح اتمی را امضا نکرده و مدت‌هاست در خصوص اندازه و حتی وجود برنامه سلاح اتمی این کشور ابهاماتی وجود دارد.

در سری ایمیل‌های افشا شده کالین پاول همچنین گفته شده ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را برای استفاده از نیروی هسته‌ای دارد و گفته شده تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند برای شکست ایران کافی باشد و بر اساس ارزیابی‌ها اینکه ایران می‌تواند در عرض یک سال به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، اغراق‌آمیز است.

پاول گفته: «آنها به درستی گفته‌اند که حق غنی‌سازی برای استفاده از انرژی هسته‌ای دارند. روس‌ها به آنها برای ساخت نیروگاه بوشهر کمک کرده‌اند. این تحریم‌ها نمی‌تواند برای شکست آنها کافی باشد. ابهامات زیادی در مورد پیشرفت‌های آنها وجود دارد. نتانیاهو دوست دارد بگوید آنها در عرض یک‌سال به سلاح دست پیدا می‌کنند. آنها هرسال این حرف‌ها را تکرار می‌کنند و معتقدم این کار به این راحتی نیست.»

او در نهایت از توافق هسته‌ای دولت اوباما دفاع کرده و در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ در یک برنامه تلویزیونی در شبکه NBC گفته که این توافق خوبی بوده است.

در ۳۰ آگوست ۲۰۱۵ پاول در ایمیلی که به «کن دوبراشتاین» رییس کارکنان رونالد ریگان و کسی که به پاول پیشنهاد داده بود در مصاحبه تلویزیونی‌ای که ممکن است با سوالاتی در خصوص ایمیل‌های افشا شده هیلاری کیلنتون مواجه شود از توافق هسته ای دفاع نکند، گفته: او در این مصاحبه می‌تواند سوالات سیاسی را مدیریت کند.

پاول در این ایمیل تاکید کرده که او این توافق را برای کشور خوب می‌داند.

او همچنین در این ایمیل به رییس کنسول روابط خارجی و ژنرال بازنشسته دیوید پتراوس برای اینکه همچنان در مورد توافق هسته‌ای به تصمیم نهایی نرسیده‌اند، بد و بیراه گفته و گفته آنها با این کارشان تنها به دنبال حفظ گزینه‌هایشان در آینده‌اند.

لابلاگ نوشت: اما حتی دوبراشتاین که به پاول اصرار می‌کند از حمایت در سطح بالا و در جمع از توافق هسته‌ای جلوگیری کند نیز نتوانست در مقابل ایمیل‌های جان بولتون سفیر جرج بوش در سازمان ملل که توافق هسته‌ای را «بزرگترین بحران امنیت جهانی» خوانده بود، مقاومت کند.

دوبراشتاین ایمیل‌های بولتون را برای پاول فوروارد کرده و با علامت خنده نوشته: «این چه می‌کشد؟»

ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.