تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 خرداد 1398 - 9:50
کد خبر : 39585

تک و پاتک زنگنه و زنجانی

تک و پاتک زنگنه و زنجانی

«پول بابک زنجانی بیرون از زندان هم کار می‌کند»؛ این حرفی بود که پیش‌تر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در نشست خبری خود مطرح کرد؛ حرفی ‌که البته در اشکال مختلف بارها از سوی او طرح شده بود. حالا اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت، خبر داده بابک زنجانی در جلسه اخیری که برای بررسی

«پول بابک زنجانی بیرون از زندان هم کار می‌کند»؛ این حرفی بود که پیش‌تر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در نشست خبری خود مطرح کرد؛ حرفی ‌که البته در اشکال مختلف بارها از سوی او طرح شده بود. حالا اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت، خبر داده بابک زنجانی در جلسه اخیری که برای بررسی پرونده‌اش برگزار شده، زنگنه را تهدید کرده است. هندی به نقل از بابک زنجانی گفته: «به‌زودی جای من و زنگنه عوض می‌شود». بااین‌حال، رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با «شرق» این خبر را کذب و بهره‌برداری سیاسی از سوی وزیر نفت آن‌هم در آستانه استیضاح خوانده است.
‌ از وکیل زنجانی انتظاری جز تکذیب نمی‌رود!
این سخن وکیل بابک زنجانی را با وزارت نفت در میان گذاشتیم. کسری نوری، سخنگو و مدیر روابط‌عمومی وزارتخانه، در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «خبری که به نقل از آقای هندی منعکس شده، عین حقیقت است و از وکیل بابک زنجانی هم جز تکذیب این خبر انتظاری نیست». او همچنین در واکنش به اظهارات وکیل بابک زنجانی در رسانه‌های مجازی گفت: «آقای کوهپایه‌زاده اگر مدعی است این حرف‌ها بر پایه سیاسی‌کاری و متأثرکردن جلسه استیضاح مطرح شده و چنین جمله‌ای از سوی زنجانی برای به‌جریان‌افتادن استیضاح عنوان نشده است، چطور می‌گوید در روزهای آینده استیضاح وزیر نفت به جریان می‌افتد؟ این استیضاح که نه هنوز اعلام وصول شده و نه قطعی شده است!». نوری در گفت‌وگویی که با «شرق» داشت، در مقابل این ادعای وکیل زنجانی درباره شکایت «افترا» و «تهمت» گفت: «او می‌تواند شکایت کند. وزارت نفت همچنان معتقد است بابک زنجانی همان‌طور که خودش نیز گفته، مشغول فعالیت علیه وزارت نفت است و از وکیل او نیز انتظاری جز تکذیب نمی‌رود».
‌ زنجانی: استیضاح زنگنه رأی می‌‌آورد
هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت، در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا شایعه تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی پیش از جریان‌سازی‌های اخیر علیه وزیر نفت صحت دارد، گفته بود: «در ادامه جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تبادل‌نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده در زندان و با حضور بابک زنجانی برگزار می‌شود، چهارشنبه اول خرداد ۹۸ نیز جلسه‌ای تشکیل شد که در آنجا آقای زنجانی ادعا کرد استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد». نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین گفت: زنجانی در این جلسه مدعی شد به‌زودی جای ما باهم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید. هندی ادامه داد: «البته زنجانی تاکنون چندین شکایت علیه مسئولان مختلف کشور ازجمله وزیر نفت به دلیل اخلال در نظام اقتصادی مطرح کرده و دیگر این شکایت‌ها و تهدیدها عادی شده است». نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین تأکید کرد: «وزارت نفت با کمک و حمایت دستگاه قضائی همچنان پیگیر دریافت مطالبات از بابک زنجانی است». این‌گونه که به نظر می‌رسد، دعوای زنجانی و وزیر نفت اکنون که متهمان دیگری مانند علیرضا زیباحالت‌منفرد نیز ادعاهایی علیه زنجانی مطرح کرده‌اند و پرونده وارد فاز جدی‌تری شده است، بالا گرفته و شاید باید در روزهای آتی در انتظار اخبار یا ادعاهای بیشتری در زمینه این پرونده باشیم.
سیاسی بازی با کارت پرونده زنجانی 
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی، در گفت‌وگو با «شرق» و رسانه‌های دیگر این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: «مطلبی که به نقل از آقای زنجانی مطرح شد، خلاف واقع و کذب محض است. به‌عنوان شخصی که از ابتدا در جلسه حاضر و ناظر بودم، به‌هیچ‌وجه چنین مطلبی مطرح نشد و متأسفانه هرچند پرونده آقای زنجانی پرونده‌ای قضائی است، این اولین‌بار نیست که با کارت پرونده زنجانی در بازی‌های سیاسی و با انگیزه‌های سیاسی بازی می‌شود».
‌ تکذیب تهدید زنگنه از سوی بابک زنجانی
او در اینجا به ماجرای طرح موضوع استیضاح زنگنه نیز اشاره کرده و می‌گوید:‌ «اکنون بحث استیضاح وزیر محترم نفت مطرح شده و نمایندگان مجلس براساس وظایف قانونی و نظارتی خود، این موضوع را مطرح می‌کنند. طرح صحبت‌های این‌چنینی صرفا برای بهره‌برداری‌های سیاسی است تا فضای جلسه استیضاح متأثر شود و به‌نوعی نمایندگان مطرح‌کننده استیضاح وزیر نفت، پشتیبان و همدست بابک زنجانی معرفی شوند. مسائل اخیری هم که درباره دستگاه پوز مطرح شده، از همین زاویه مطرح می‌شود». این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با مهر در تکمیل این حرف گفته بود: «اینکه در چند روز آینده بحث استیضاح وزیر نفت مطرح است و نقل‌قولی خلاف واقع از سوی بابک زنجانی برای بررسی تحت تأثیر قراردادن فضای استیضاح مطرح می‌شود، شایان تأمل است». کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با «شرق» ادامه می‌دهد: «من به‌هیچ‌عنوان وابستگی سیاسی ندارم و به‌عنوان یک وکیل که به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و در آن جلسه نیز حضور داشتم، قویا این اظهارنظر را تکذیب می‌کنم و به خود و دوستان توصیه می‌کنم در این ماه مبارک در گفتار، رعایت تقوا و امانت‌داری انجام دهیم و برای برخی مقاصد سیاسی، هر صحبتی را مطرح نکنیم.
‌ صحبت درگوشی و ایماواشاره‌ای هم در کار نبود
می‌پرسم آیا ممکن است در خارج از این جلسه دیالوگی بین زنجانی و هندی مطرح شده باشد؟ و او پاسخ می‌دهد: «به‌هیچ‌عنوان، فضا کوچک و محدود و فاصله من با زنجانی، پنج سانتی‌متر بود. از ابتدا تا انتها حضور داشتم و حتی پس از آنکه دوستان رفتند، چنددقیقه‌ای با موکلم حرف زدم. بنابراین این صحبت نه درگوشی، نه با ایماواشاره و نه در جایی که من حضور نداشته باشم، مطرح نشده است. (با خنده) اینجاست که می‌گویند کارم از گریه گذشته است، به آن می‌خندم. واقعا تعجب می‌کنم. یک زمان در جلسه حضور ندارم و احتمال می‌دهم زنجانی عصبانی شده و چیزی گفته باشد، اما من حضور داشتم، چطور چنین حرفی مطرح می‌شود؟» از وکیل زنجانی درباره حرف‌هایی که از سوی وزیر نفت مبنی‌بر اینکه پول زنجانی بیرون از زندان هم کار می‌کند، می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: «باید از آقای زنگنه بپرسید که معنای این حرف که پول زنجانی بیرون از زندان هم کار می‌کند، چیست؟ این حرف‌ها اگر اثبات نشود می‌تواند مشمول عنوان مجرمانه توهین و افترا و نشر اکاذیب شود. این را باید از خود آقای زنگنه پرسید و اگر چنین حرفی بیان شده باشد، حق موکلم برای پیگیری کیفری این موضوع محفوظ است». کوهپایه‌زاده درباره جزئیات جلسه نیز می‌افزاید: «در جلسه مذکور از ابتدا تا انتها حضور داشتم و کنار موکلم نشسته بودم. نماینده قوه قضائیه (معاون دادستان تهران)، مسئولان بانکی، مسئولان وزارت نفت و مسئولان وزارت اطلاعات حضور داشتند. این جلسه، متعاقب جلسه‌ای که پنج‌ماه پیش در همین محل و با حضور همین دوستان برگزار شده بود، برگزار شد و درواقع به دلیل عدم همکاری و تأخیر و تعلل شرکت ملی نفت و وزارت نفت در ارائه برخی اسناد و مدارک برای انجام بازپرداخت بدهی موکلم برگزار شده بود. در دی‌ماه جلسه‌ای تشکیل دادیم که قرار شد شرکت ملی نفت اقداماتی را انجام دهد، از جمله در اختیار قراردادن برخی اسناد و مدارک. متأسفانه این کار انجام نشد. این عدم همکاری را به مراجع ذی‌صلاح قضائی منتقل کردیم. جلسه چهارشنبه، اول خرداد برگزار شد و خوشبختانه دادستانی تهران به این عدم همکاری و تعلل پایان داد و وزارت نفت را ملزم کرد که همکاری لازم را انجام و اسناد و مدارک را در اختیار قرار دهد».
‌ آقای وکیل مفسد اقتصادی، حد و اندازه خود را بشناسد
کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت، در ادامه گفت‌وگوی خود با «شرق» در مواجهه با ادعاهای مطروحه از جانب وکیل بابک زنجانی گفت: «آقای وکیل در حد و اندازه‌ای نیست که در مورد استیضاح اظهارنظر کند. بهتر آن است که در همان حدود اختیارات قانونی خود حرف بزند و وارد دعواهایی که از حد و اندازه او بزرگ‌تر است، نشود». او در ادامه افزود: «از نظر وزارت نفت، این اولین‌بار نیست که آقای بابک زنجانی و عوامل او، در خارج از زندان به فضاسازی علیه شخص وزیر نفت دست می‌زنند».
‌ ماجرای کارت‌خوان دفتر وزیر نفت چیست؟
از او درباره ادعای ارتباط ماجرای کارت‌خوان و فضاسازی‌ها علیه نمایندگان مجلس می‌پرسم که از جانب وکیل زنجانی مطرح شده بود. نوری در پاسخ به این پرسش به شرح آنچه رخ داده می‌پردازد و می‌گوید: «ماجرای کارت خوان هم که معتقدیم توسط جریان‌های وابسته به بابک زنجانی هدایت شده، موضوع کاملا روشنی است و ابهام و پیچیدگی ندارد. ماجرا از این قرار است که یک کارمند ساده که سال‌ها در حوزه دفتر وزارتی مشغول به کار بوده، یک دستگاه کارت خوان شخصی داشته که به‌وسیله آن به برخی از کارکنان مجموعه، برای نقدکردن «نفت‌کارت»شان کمک می‌کرده است؛ (کارتی که کارمندان وزارت نفت برای خرید کالا در قالب وام کالا دریافت می‌کنند) و اکثر کارمندان وزارت نیز از این موضوع مطلع هستند. این موضوع، اولین‌بار توسط بازرس وزارت نفت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و این کارمند هم بعد از ورود بازرسی نفت، کارت‌خوان را کنار می‌گذارد. این ماجرا مربوط به اسفندماه سال گذشته است، اما دوباره با یک‌سری دروغ مبنی‌بر وجود ارز و طلا در دفتر وزیر تلفیق شده و با هدف منتشر می‌شود که وزارت اطلاعات نیز آن را تکذیب و اعلام کرد که اگر هم مبلغی جابه‌جا شده باشد، به‌معنای تخلف نیست».
مدیر روابط‌عمومی وزارت نفت در ادامه باز هم وکیل زنجانی را خطاب قرار داده و می‌افزاید: «وکیل یک مفسد اقتصادی که حکم اعدام دارد و میلیاردها تومان از پول بیت‌المال را چپاول کرده، شایسته اظهارنظر در مورد ماجرای دستگاه پوز و شخص وزیر نفت نیست و بهتر است حدوحدود خود را بشناسد».
‌ طرح مشکوک موضوع استیضاح در روزهای آینده
او با طرح کنایه‌ای خطاب به کوهپایه‌زاده، از لابه‌لای حرف‌های او، نکته‌ای را بیرون می‌کشد و می‌گوید: «آقای کوهپایه‌زاده اگر مدعی است که این حرف‌ها بر پایه سیاسی‌کاری و متأثرکردن جلسه استیضاح مطرح شده و چنین جمله‌ای از سوی زنجانی برای به‌جریان‌افتادن استیضاح عنوان نشده است، چطور می‌گوید که در روزهای آینده استیضاح وزیر نفت به جریان می‌افتد؟ این استیضاح که نه هنوز اعلام وصول شده و نه قطعی شده است!» منبع:شرق/
شکوفه حبیب‌زاده

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.