تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1397 - 11:31
کد خبر : 35520

اعضای شورای شهر رشت در ماراتنی دیگر

اعضای شورای شهر رشت در ماراتنی دیگر

هر چقدر انتخاب اعضای شورا، به نوعی سیاسی است، اما در این زمان، انتخاب شهردار و تیم اجرایی او، باید کاملا تخصصی و کارشناسانه و در چارچوب کارایی و بهره وری سیستمی و جلب رضایت مردم صورت گیرد. زیرا شهرداری رشت با مشکلات عدیده و عمدتا مزمن مواجه است و انتخاب گذشته شورای پنجم هم، بدون تعارف نتوانسته است که باری از بزرگی آن مشکلات را بکاهد و به تعبیری فقط فرصت زمانی حدوداً یک ساله را نیز از کف شهر، شهروندان و شورا برده است.

یادداشتی از روح‌اله محسنی هوشیار

تمام نشست و برخاست ها و مذاکرات اعضای محترم شورای شهر، با هدف مسئولیت پذیری و پاسخگویی صورت می گیرد. آنان تلاش می کنند تا به اتفاق هم، به یک خلق مشترک دست بیابند. راه حل متناسب با هدف را اتخاذ کنند و همه چیز را در حوزه انجام وظایف خود به سرانجام مقبول برای شهروندان ختم نمایند. خلق مشترکِ حاصل از خرد جمعی، راه حل مشترکِ حاصل از تصمیم گیری مدبرانه، یعنی خمیر مایه استحکام بنیان شورا و فائق آمدن بر مشکلاتی که رای دهندگان به اعضای شورا، به جدّ حل آن ها را از آنان مطالبه می کنند.

این‌روزها که با استعفای شهردار رشت، شهر بی شهردار مانده است، اعضای شورای شهر رشت در ماراتن سخت دیگری برای انتخاب شهردار قرار‌گرفته اند!

بنابراین باید اذعان کرد که هر چقدر انتخاب اعضای شورا، به نوعی سیاسی است، اما در این زمان، انتخاب شهردار و تیم اجرایی او، باید کاملا تخصصی و کارشناسانه و در چارچوب کارایی و بهره وری سیستمی و جلب رضایت مردم صورت گیرد. زیرا شهرداری رشت با مشکلات عدیده و عمدتا مزمن مواجه است و انتخاب گذشته شورای پنجم هم، بدون تعارف نتوانسته است که باری از بزرگی آن مشکلات را بکاهد و به تعبیری فقط فرصت زمانی حدوداً یک ساله را نیز از کف شهر، شهروندان و شورا برده است. شاید اعضای شورای شهر رشت تمایل نداشته باشند که به شکست خود در  انتخاب  موفق شهردار، در اولین آزمون خود در آغاز دوره پنجم اقرار کنند، و شاید حتی بکوشند تا بر ناتوانی خود، سرپوش گذاشته و به وجود آمدن وضعیت بغرنج  موجود در مدیریت شهر را به موانع دیگری، از جمله موانع قابلیتی، مستند سازند. اما، حال که آنان در آستانه آزمون بسیار مهم دیگری قرار دارند، شاید خالی از فایده نباشد که به شاخصه های شهردار بعدی رشت، که برخی از آن ها در ذیل می آید، با تامل، توجه نمایند.

۱- شهردار رشت با توجه به مسائل و مشکلات فراوانی که در سطح شهر رشت وجود دارد، باید برنامه محور باشد. به طور مثال اینکه تمام برنامه اش به پرداخت حقوق خلاصه نگردد، زیرا بدیهی است که پرداخت حقوق کارکنان سازمان، وظیفه اولیه مدیر هر شهری است. مگر دیگر سازمان ها و ادارات موجود که در حال حاضر در شهر و استان فعالیت می کنند، حقوق و مزایای کارکنان خود را پرداخت نمی کنند که مدیران شهری امروزه بزرگترین افتخارشان، در کنار تمامی وظایفی که دارند و طی یک ساله گذشته، خصوصا در حوزه عمران و بهبود اوضاع برنامه های شهری، اساسا تعطیل مانده است، به پرداخت حقوق خلاصه گردیده است. به هر حال رویکرد شهردار بعدی باید تغییر راهبردهای مدیریت شهری از یک سو و ملی و جهانی سازی شهر رشت و توریسم پذیری و جلب سرمایه گذار و حل بحران هویت شهری از سوی دیگر باشد.

۲-‌ شهرداری که بتواند توان تبدیل استراتژی به عمل را داشته باشد و در سطح راهبردنگر،  اختصاصاً با عملیاتی بودن رویکردش، پاسخی کاربردی به سوال اساسی رشت، شهری بدون تراکم، بدهد.

۳- شهرداری که برای معضل ترافیک و حمل ونقل عمومی شهر رشت، برنامه ای اجرایی و حلال مشکل را، داشته باشد.

۴- شهرداری که برای موضوع  رودخانه ها و پسماندها، برنامه ای رافع مشکل ارائه نماید.

۵- شهرداری که به ایمنی شهر، اوضاع کسب و کار در بازار، اقتصاد شهری، اشتغال شهری، سد معبر و بحران های پیش روی شهر رشت توجه کرده، و سلامت و آموزش حقوق شهروندی و تعهدات شهری شهروندان، برایش‌ در اولویت باشند.

۶- شهرداری که به رفاه و آرامش فکری و افزایش بهره وری کارکنان سازمان بیاندیشد.

۷- شهرداری که کالبد شهر را نه برای‌ماشین و بتن و صرف هزینه های غیر ضرور، بلکه برای زیبایی بصری و ذهنی شهروندان و آسایش خاطر و نشاط آنان، طراحی کند.

۸-  شهرداری که سرنوشت درآمدی شهر را از اختیار کمیسیون های ماده ۱۰۰ و ۷۷ و اتاق توافقات خارج کند و با اندیشه ای کارامد تر در حوزه درآمدی، برای شهر بدون تراکم و ترافیک و در مسیر توسعه، برنامه ریزی و طرح ارائه کند.

۹-  شهرداری که مزیت نسبی اقتصاد شهر رشت را بشناسد و برای حل بحران نبود درآمد پایدار  و همین طور توسعه پایدار آن، برنامه مدون با قابلیت اجرا، ارائه نماید.

۱۰-  شهرداری که با رویکرد توسعه محور و تخصص گرا و حرفه ای، باسابقه و تجربه کفایی در مدیریت شهری، و البته غیر سیاسی و باندی، با ایجاد  وحدت و همدلی بین مردم و سازمان، بتواند جمعیت شهری را از شهرنشین بودن به شهروند بودن ارتقاء دهد.

۱۱- شهرداری که محبوب و مورد وثوق مردم باشد و بتواند رشت را از بحران عدم مشارکت شهروندان و نبود تمایل در سرمایه گذاران نجات دهد و با ایجاد وفاق در روابط، میان دیگر سازمان های ذیربط در حوزه وظایف مدیران شهری، مردم را به عنوان مهم ترین سرمایه های اجتماعی در توسعه پایدار شهری، با مدیریت و مدیران شهری رشت، آشتی و مشارکت دهد.

۱۲- شهرداری که در تدوین راهبرد مدیریت جامع شهر رشت و اصلاح‌فرایندها و بهبود روش ها، کارآمد و مجرب و توانمند باشد.

۱۳-…؟

بنا براین‌ و با لحاظ اندک توضیحات فوق، در وضعیت و حالت شبه بحرانی کنونی، در حوزه مدیریت شهری، خروج شورای شهر رشت از اندیشه های کلیشه ای، و دعوت از مدیران شایسته، متخصص، متعهد، کاردان و دلسوز به شهر رشت، در شرایط فعلی و ماراتن وار، یک ضرورت تاریخی برای اعضای شورای پنجم به شمار می آید. بدیهی است استفاده از فرصت ها و غلبه بر تهدیدها و جلوگیری از اتلاف‌سرمایه ها‌ و مقابله با ناامید سازی مردم، امیدواری دستیابی به تصمیمات موفقیت آمیز در تعیین مدیر شهر را بیشتر می‌کند و شعله های امید و رضایت و شوق به زندگی در جامعه مدنی را در تک تک شهروندان، در شهری همچون شهر رشت، سرکش تر خواهد ساخت. اعضای محترم شورای شهر رشت باید مطمئن باشند که با تصمیمات درستی که آن ها اتخاذ و خواهند گرفت، اعتبار مدیریتی ایشان در میان شهروندان شریف رشتی، بسیار بیشتر و افزون تر از گذشته خواهد شد. زیرا در شرایط فعلی، مردم از اعضای شورای شهر، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و اتخاذ تصمیم‌ صحیح را، برای برآورده شدن خواسته هایشان، انتظار می کشند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.