تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مرداد 1397 - 13:01
کد خبر : 35484

کنترل هپاتیت B با آزمایش و واکسیناسیون و حذف هپاتیت C با درمان امکان پذیر است

کنترل هپاتیت B با آزمایش و واکسیناسیون و حذف هپاتیت C با درمان امکان پذیر است

هپاتیت به معنی التهاب در بافت کبد است در این خصوص کنترل هپاتیت B با آزمایش و واکسیناسیون و حذف هپاتیت C با درمان امکان پذیر است.

 دکتر منصور قناعی، رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) گفت:  هپاتیت به معنی التهاب در بافت کبد است و تا کنون ۶ نوع آن شناسایی شده و انواع آنA, B,C,D,E, G  می باشد که دو نوع BوC از بیماری های شایع در دنیا هستند، و از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.  زیرا این دو نوع هپاتیت مزمن شده و باعث نارسایی کبد و سیروز کبدی می شوند.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد افزود: از نظر جهانی راه های انتقال این دو ویروس متفاوت است. هپاتیت B از طریق بزاق دهان، اشک و حتی عرق می تواند فرد را آلوده کند. میزان شیوع هپاتیت B در دو دهه گذشته بیش از ۵ درصد بوده اما از سال ۱۳۷۲ که واکسیناسیون نوزادان در کشور اجباری شد میزان شیوع هپاتیت در اکثر نقاط کشور به کمتراز ۲ درصد رسید. این میزان در افراد زیر ۳۰ سال کشور به کمتر از یک درصد و در افراد زیر بیست سال به کمتر از ۵درصد رسیده است که این امر نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه واکسیناسیون هپاتیت B در کشور است.

وی با اشاره به این که شیوع این بیماری در استان گیلان ۲ درصد است، تصریح کرد:  این میزان برای هپاتیت cنیز کمتر از ۲/. درصد است، در این مورد استان گیلان جزء استان های با کمترین شیوع هپاتیت c است .

دکتر قناعی افزود: بیشترین روش انتقال هپاتیت B در ایران از طریق مادر و نوزاد است و هپاتیت C نیز در گذشته در ایران بیشتر از طریق خون منتقل می شد که از سال ۷۵ با بررسی خون ها، دیگر خطر انتقال از این راه کاهش یافته است. هپاتیت C نیز در بین کسانی که معتاد بوده و یا خالکوبی و حجامت غیر بهداشتی انجام می دهند، دیده شده است .

وی در ادامه بیان کرد: این بیماری اغلب علایمی ندارد ولی خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، و در بعضی موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان، تیره شدن ادرار و خونریزی های گوارشی است. در کشور حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بیمار مبتلابه هپاتیت C وجود دارد که اغلب مبتلایان افراد معتاد تزریقی هستند. در این راستا، وجود دارو های جدید سبب شده که با تشخیص به موقع، هپاتیت ویروسی B قابل کنترل و مانع از پیشرفت آن به سوی نارسایی مزمن کبدی شود.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تاکید کرد: آرایشگرها، پرستاران، کارکنان مراکز بهداشتی درمانی، کارکنان اورژانس و پلیس راه، و افراد دیالیزی و زندانی ها در ریسک بالاتری جهت ابتلا به هپاتیت هستند و باید حتما واکسینه شوند و بعد از شش ماه دوباره چک شوند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.