تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1395 - 20:31
کد خبر : 3513

در پی تجمع تعدادی از دامداران بویراحمد صورت گرفت؛ ریختن شیر در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

در پی تجمع تعدادی از دامداران بویراحمد صورت گرفت؛  ریختن شیر در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

جارستان-جمعی از دامداران یاسوجی امروز در تجمعی در مقابل سازمان دامپزشکی شهرستان بویراحمد و استانداری کهگیلویه و بویراحمد حل مشکلات صنفی خود را خواستار شدند. عدم حمایت از تولید داخلی، نبود زیرساخت‌های مهم، توجه نکردن به تولید و فروش شیر، قیمت کم شیر و خرید آن از سوی شرکت‌های خصوصی، جریمه‌های پی در پی، واکسن

جارستان-جمعی از دامداران یاسوجی امروز در تجمعی در مقابل سازمان دامپزشکی شهرستان بویراحمد و استانداری کهگیلویه و بویراحمد حل مشکلات صنفی خود را خواستار شدند.

عدم حمایت از تولید داخلی، نبود زیرساخت‌های مهم، توجه نکردن به تولید و فروش شیر، قیمت کم شیر و خرید آن از سوی شرکت‌های خصوصی، جریمه‌های پی در پی، واکسن دام و یارانه‌های این صنف از جمله خواسته‌ها و مطالبات دامداران بود.

این دامداران در اعتراض به مشکلات عنوان شده مقدار زیادی شیر را در مقابل ساختمان دامپزشکی و استانداری به روی زمین و جدول ریختند و خواستار پاسخگویی مسئولان بودند.

به گزارش ایسنا، بهارسیرت، رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بویراحمد در این تجمع گفت: مهم‌ترین مشکلات صنف دامداران حمایت نکردن مسئولان ذیربط از این صنعت و به تعطیلی کشیدن بیشتر این صنف در چند سال اخیر است.

وی نبود سرمایه در گردش و ممیزی کردن صنعت شیر و قیمت پایین آن در بازار را از جمله  مشکلات و عامل تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعت دامداری در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان و ابراز عقیده کرد: به دلیل برخورد دو پهلوی برخی مسئولان و نبود زیرساخت‌های مهم مربوطه در زمینه فروش شیر، این صنعت در استان کهگیلویه وبویراحمد رو به تعطیلی رفته است.

رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بویراحمد تعطیلی ۹۰ درصد از کارگاه‌های تولیدی استان و بیکار شدن بیش از ۱۵۰ نفر را از جمله بی‌توجهی مسئولان ذیربط در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه قانون در این استان به گونه‌ای دیگری سوق پیدا کرده و هیچ گونه کمک و توجهی به این صنعت نمی‌شود و تمامی داشته‌های بخش خصوصی در این زمینه  نیز بر باد رفته است.

بهار سیرت وجود شرکت ممیزی ماهور را یکی دیگر از مشکلات در زمینه جریمه‌های پی در پی برای دامداران دانست و تصریح کرد: مسئولان امر بگویند چه کاری برای توسعه و ترویج این صنعت کرده‌اند؟

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه، واکسینه‌کردن دام بر عهده دامپزشکی و دامپرور بوده و تولید کننده شیر در این زمینه هیچ کاره است، اما مسئولان آن را بر عهده تولیدکننده انداخته‌اند و برای آن جریمه صادر می‌کنند.

رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بویراحمد با تأکید بر این موضوع که شرکت‌های خصوصی از این کاغذبازی‌ها بریده‌اند و بیشتر ماحصل خود را صرف جریمه‌های پی در پی می‌کنند، تاکید  کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود همین ۱۰ درصد باقی مانده صنعت شیر استان نیز به تعطیلی خواهند شد.

رجائی‌فر، رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد در جمع اعتراض کنندگان گفت: بر اساس قانون باید برخی از ممیزی‌ها انجام گیرد و این موضوع یک مصوبه قانونی دارد.

وی با بیان این‌که قیمت شیر به این سازمان ربطی ندارد، افزود: در بحث جریمه‌هایی که برای این صنف در نظر گرفته شده قانون را اجرا کرده‌ایم و هیچ کدورتی با شخص و گروهی نداریم.

رجائی‌فر با اشاره به شرکت ماهور  گفت: این شرکت یک شرکت ممیزی بوده و کار خودش را برای بهداشت محیط انجام می‌دهد.

رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد در خصوص واکسینه کردن دام‌ها تصریح کرد: واکسینه‌کردن دام‌ها در گذشته رایگان بوده اما به دلیل تورم و وجود مشکلات عدیده مالی، امروز باید برای آن وجهی واریز کرد که مصوبه دولت است.

رجائی‌فر اضافه کرد: درست است که کمبود زیرساخت‌ها در استان احساس می‌شود اما تا جایی که می‌توانیم به این صنف کمک خواهیم کرد .

هم‌چنین محمدجعفر طالبیان، معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: مطالبات دامداران در رابطه با دامپزشکی به حق است و ما نیز همیشه از طریق دامپزشکی استان دنبال و پیگیر هستیم.

وی افزود: دامپزشکی می‌گوید باید واحدهای عرضه لبنیات سنتی در استان تعطیل شوند، و این درحالی است که صنایع وابسته به فرآوردهای لبنی استان آن‌طور که باید و شاید فعال نیستند.

طالبیان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود واحدهای عرضه و فروش لبنیات سنتی دامداران استان با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی استان فعال باشند تا دامداران بیشتر از این متضرر نشوند.

معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که زیرساخت‌های صنعت شیر در استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی استان‌های همجوار در کنار فعال بودن صنعت شیر، لبنیات بصورت سنتی نیز عرضه می‌شود که ارزش غذایی لبنیات سنتی بالاتر است، اما دامپزشکی می‌خواهد نکات بهداشتی را رعایت کنند و اقدام به جریمه این واحدها می‌کند.

طالبیان در خصوص یکی دیگر از درخواست‌های دامداران مبنی بخشودگی تسهیلات بانکی خود تصریح کرد: این مساله در حال پیگیری است که در سطح ملی باید تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: دامداران و صنعت شیر استان باید حمایت و تقویت شوند، چراکه کشش بازار کم و قیمت در استان پایین‌تر از نرخ مصوب دولت است که باید به دامداران تسهیلات با سود کم برای حمایت بیشتر و خرید دام پرداخت شود.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.