تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1395 - 3:08
کد خبر : 3429

سنای آمریکا بدنبال تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی عربستان

سنای آمریکا بدنبال تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی عربستان

جنایت‌های وحشیانه ائتلاف متجاوز سعودی در یمن گروهی از سناتورهای آمریکایی را بر آن داشته تا بدنبال تصویب قطعنامه ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان باشند. به گزارشجارستان به نقل از «میدل ایست آی»، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم سعودی را تهیه کرده‌اند. تلاش این گروه از سناتورها

جنایت‌های وحشیانه ائتلاف متجاوز سعودی در یمن گروهی از سناتورهای آمریکایی را بر آن داشته تا بدنبال تصویب قطعنامه ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان باشند.
به گزارشجارستان به نقل از «میدل ایست آی»، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم سعودی را تهیه کرده‌اند. تلاش این گروه از سناتورها برای لغو قرارداد ۱٫۱۵ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به ریاض پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های گروه‌های حامی حقوق‌بشر از جنایات جنگی ائتلاف سعودی و کشتار بیرحمانه غیرنظامیان یمنی در حملات این ائتلاف وهابی حکایت دارد.
در این گزارش آمده است: آمریکا از طریق تبادل اطلاعاتی و حمایت مشورتی و لجستیک از جنایت‌های ائتلاف [متجاوز] سعودی در یمن پشتیبانی می‌کند. واشینگتن سال ۲۰۱۵،  تجهیزات و تسلیحات نظامی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را به این ائتلاف فروخته است.
«رند پال،» سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، «کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت، «مایک لی،» سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا و «ال فرانکن،» سناتور دموکرات از ایالت مینه‌سوتا، پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه کرده‌اند.
رند پال در بیانیه‌ای اظهار داشت: فروش تجهیزات و تسلیحات نظامی از قبیل تانک، اسلحه و مهمات به ارزش ۱٫۱۵ میلیارد دلار به کشوری که سابقه درخشانی درخصوص رعایت حقوق‌بشر ندارد به‌ معنای استقبال از فاجعه است و باعث تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.
مورفی نیز در این خصوص اظهار داشت: هزاران غیرنظامی [در یمن] کشته می‌شوند و هر روز بر قدرت گروه‌های تروریستی داخل این کشور از قبیل «القاعده» و «داعش» افزوده می‌شود. تا وقتی که عربستان تغییری در رفتار خود ایجاد نکند، واشینگتن باید فروش تسلیحات را به این کشور به حالت تعلیق درآورد.
در ادامه گزارش آمده است: درست در همان هفته‌ که کنگره در جریان قرارداد فروش تسلیحات به ریاض قرار گرفت، یک کارخانه غیرنظامی در یمن بوسیله جنگنده‌های ائتلاف سعودی بمباران شد. طبق گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر، در این حمله ۱۰ غیرنظامی کشته شدند. چند روز پس از این حمله نیز یک بیمارستان وابسته به سازمان «پزشکان بدون مرز» هدف حملات هوایی ائتلاف سعودی قرار گرفت. در این حمله ۱۹ غیرنظامی کشته شدند. این حملات باعث شد سازمان پزشکان بدون مرز کارکنانش را از شش بیمارستان شمال این کشور خارج کند. این نهاد پزشکی در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: «با توجه به شدت حملات کنونی و عدم اطمینان ما به ائتلاف تحت هدایت عربستان در اجتناب از حملات مرگبار، سازمان پزشکان بدون مرز بیمارستان‌های دو استان صعده و حجه را اماکنی ناامن برای بیماران و پزشکان می‌داند.»
گروه‌های حقوق‌بشر با استقبال از تلاش گروهی از سناتورهای آمریکا برای تصویب قطعنامه ممنوعیت فروش سلاح به رژیم سعودی، آن را گامی رو به جلو ارزیابی کردند و خواستار حمایت از چنینن اقداماتی شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.