تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 2:51
کد خبر : 33669

بازدید از جام مارلیک برای چه کسانی رایگان است؟

بازدید از جام مارلیک برای چه کسانی رایگان است؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: به منظور آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با بخشی از هویت و تاریخ سه هزار و ۵۰۰ ساله سرزمین شان دیدار از جام مارلیک برای دانش پژوهان رایگان شد.

 

رضا علیزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: به نمایش گذاردن شکوه عصر آهن بویژه جام مارلیک و جام زندگی پس از نیم قرن دوری از موطن خویش، اتفاقیست که همیشه رخ نمی دهد بنابراین فرصتی در اختیار نسل نوی دانش پژوه قرار گرفته تا به بخشی از تاریخ خویش ببالند.

وی به پدران و مادران این سرزمین توصیه کرد تا فرصت باقیست با مسئولیت پذیری در قبال فرهنگ و هویت خویش فرزندان خود را به گنجینه رشت برده و آنان را با تاریخ پرافتخار آشنا نمایند.

یکی از اهداف به نمایش درآوردن جام مارلیک در موطن خویش، جلب نگاه مردمان این سرزمین به شکوه هویتشان بود که بمناسبت پاسداشت هفته موزه و میراث فرهنگی محقق شده است.

جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری در موطن خویش، گیلان و در گنجینه رشت رونمایی شد و مردمان این سرزمین توانستند از نزدیک، نشان هویتشان را در زادبوم خویش به تماشا بنشینند.

بازدید از ۵۹ شیء زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی در آستانه هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی در معرض تماشای مردم قرار گرفته است. اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و … است که تا سیزدهم خردادماه برای مردمان گیلان به نمایش گذاشته می شود و پس از رشت، در کشور هلند به نمایش در می آیند.

۴۰ هزار شیء تاریخی در موزه ایران باستان معروف به گنجینه رشت نگهداری می شود که بدلیل کمبود فضای مناسب بصورت دوره ای در معرض نمایش قرار می گیرند.

۲۸ اردیبهشت ماه، در گاهشمار کشور به نام روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ثبت شده و از آن روز، به مدت یک هفته برنامه هایی با مضمون پاسداشتی برای این عنوان طرح ریزی و اجرا می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.